Hej Aminoér Jeg har fået en forespørgsel fra en ny medarbejder, som netop er blevet færdig med at studere, om jeg vil hensætte noget af hans løn, således denne først bliver udbetalt i 2010. Årsagen hertil er, at han ellers vil komme til at betale 25.000 kr. tilbage i SU.
Ser frem til at høre fra jer. Mvh. Anders |
Jeg har meget svært ved at tro, at det kan være lovligt. Men kan ikke finde dokumentation på min formodning.
Men iht. kildeskattelovens §46, stk 2 skal du tilbageholde A-skat senest 6 måneder efter lønmodtageren har erhvervet ret til indkomsten. Hvis din lønmodtager har erhvervet retten på nuværende tidspunkt, vil det betyde, at du inden udgangen af 2009 skal beregne A-skat af beløbet uanset om du har udbetalt lønnen.
Der er derimod ikke noget i vejen for, at du aftaler en mindre løn med vedkommende (dog ikke under eventuel overenskomstmæssig mindsteløn), og samtidig aftaler provision, bonus e.lign., som forfalder til betaling i f.eks. januar 2010.
Men uanset lovgning og/eller muligheder for omgåelse, så er det ikke en metode jeg kan anbefale. Hvad nu hvis vedkommende fratræder, bliver langtidssyg eller....... Jeg har set så mange eksempler på arbejdsgivere der vil være 'flinke', og hvor det senere har givet bagslag i sager med fagforening e.lign.
Sidst - men ikke mindst. Syn's du det er rimeligt, at vores allesammens skattebetalinger skal gå til SU til en person, der nu er i stand til at tjene sin egen indkomst?