Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykker gebyrer ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg købte for 4 år siden et overvågningsanlæg til min forretning hvor af jeg lånte hele beløbet hos GE CAPITAL.

Jeg har imidlertid glemt at betale et enkelt afdrag hvorefter hvorefter GE CAPITAL sender mig et rykkergebyr på 500 kr.

Jeg er bekendt med at loven siger max 100 kr pr gang for rykkergebyrer men gælder denne lov også når jeg har købt varen til min forretning ?

Jeg kontaktede GE CAPITAL og gjorde dem opmærksomme på lovgivningen hvorefter der blev sagt at de henviste til kontrakten hvor i der står at de opfræver 500 kr ved for sent betaling....

Kan det virkelig være rigtigt at jeg er dårligere stillet fordi jeg har købt anlægget til min forretning end til min privatbolig ?

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 12:19

Der  er jeg desværre bange for at de har ret.. De kan vist gemme den under aftalefrihed mellem virksomheder..

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 13:21

Jeg har været ude idet samme med GE CAPITAL....  Det er ulovligt. helt klart . Fik en snak med advokaten at det skal gå rettens vej.... Så de spænder buen lige lovlig....  Men et rykkergebyr af denne str. aaarggghhhh..

De kan ikke henvise til deres kontrakt.  Deres kontrakter er ikke hævet over loven...   Men det bliver hårdt at skulle få de penge tilbage...

Fra København
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:29

Tak for jeres svar...

Du skriver deres kontrakter er ikke hævet over loven......men hvor i loven står der at de ikke må opkræve 500 kr i rykker gebyr ?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:49

Irriterende sag. Men et lille input:

Rykkergebyrer er reguleret af renteloven. Der står den med de 100 kr. Dog er der enkelte undtagelser. Der kan også være sædvaneundtagelser indenfor forskellige områder. Ideen med gebyret er, at det skal dække omkostninger med rykkerne - der skal ikke tjenes penge på det. Jeg synes umiddelbart at 500 kr. lyder for voldsomt til at kunne være lovligt. Det koster jo ikke firmet 500 kr. at udsende en rykker. Udover rykkergebyr kan der jo også opkræves renter m.m. Jeg læser dog ikke dit indlæg som om at de 500 kr. også omfatter renter.

Problemet er jo, at en advokat er lovlig dyr at sætte på sagen i forhold til beløbets størrelse. Jeg vil nok sørge for at betale det skyldige beløb og så vil jeg holde de 500 kr. tilbage og gå i dialog med dem for at høre, hvad der gør, at de skal have 500 kr. (udover at det står i kontrakten). Hvis de ikke kan henholde sig til noget andet (eksempelvis branchesædvane), så har de krav på 100 kr. Så kan de få det og så må du betragte sagen som ude af verden (kan du jo skrive til dem). Spørg dem gerne, hvad de henholder sig til i rentelovens bestemmelser med de 500 kr.

Hilsen Jakob

PS Prøv at få fat i deres jurister eller lignende - ikke en tilfældig sælger.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 14:45

Hvis du har købt anlægget gennem din virksomhed, må vi antage, at der ikke er tale om et forbrugerkøb.

Det fremgår af renteloven § 9b, hvad man som udgangspunkt må kræve i rykkergebyr. Det er som nævnt tidligere 100 kr. pr. rykker. Det fremgår imidlertid af bestemmelsens stk. 5, at når der ikke er tale om en forbrugeraftale, så parterne frit aftale et andet rykkergebyr. Det har de gjort, hvis det fremgår af aftalen, at du skal betale 500 kr. i rykkergebyr.

Jeg er dog enig i, at det er et noget højt beløb for udsendelse af en rykker, og man kunne jo overveje om der er tale om et så urimeligt aftalevilkår, at det kan tilsidesættes efter aftaleloven § 36. Det tvivler jeg dog på.

Men altså ja, hvis du har indgået en aftale med GE Capital om, at du skal betale 500 kr. i rykkergebyr, så er du forpligtet til det.

Link til renteloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)