Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er grøn, opstart af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej folkens!

Jeg har tidligere haft en lille virksomhed hvor jeg har lavet hjemmesider. Indtægterne i denne virksomhed har jeg indberettet som b-indkomst. Jeg er nu i højere grad begyndt at arbejde med andre virksomheder, og ser da en fordel i at være momsregistreret. Jeg har dog et par ting som jeg er i tvivl om. Kan det passe at...

Jeg skal indgive regnskab 1 gang om året?

Jeg kan købe ting som er relateret til min branche, og trække købsmomsen fra?

Jeg kan trække et køb af computer fra, såfremt jeg kun bruger den til virksomhedsrelaterede ting, som en driftudgift? Som kan modregnes et overskud?

---

Jeg har tænkt mig at investere mit første overskud i diverse ting der kan fremme firmaets vækst, så de første par år kommer til at være uden overskud. Virksomheden vil være en enkeltmands, hvor jeg vil bruge min personlige bankkonto. Hvad sker der hvis jeg et år har overskud i virksomheden, er jeg da tvunget til at "trække pengene ud af firmaet", og dermed betale skat af overskudet? Så vil jeg det efterfølgende år ikke have nogen penge i firmaet, og dermed skulle betale af "egen lomme".

Jeg håber i forstår mig. Alle jeres råd er meget velkomne.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:41

SeMig:
Jeg skal indgive regnskab 1 gang om året?

Du skal lave løbende bogføring. Udarbejde et års regnskab. Dette skal kun indsendes hvis SKAT beder om det.

SeMig:
Jeg kan købe ting som er relateret til min branche, og trække købsmomsen fra?

JA

SeMig:
Jeg kan trække et køb af computer fra, såfremt jeg kun bruger den til virksomhedsrelaterede ting, som en driftudgift? Som kan modregnes et overskud?

JA

SeMig:
Hvad sker der hvis jeg et år har overskud i virksomheden, er jeg da tvunget til at "trække pengene ud af firmaet", og dermed betale skat af overskudet?

Der skal betales SKAT af overskud

SeMig:
Så vil jeg det efterfølgende år ikke have nogen penge i firmaet, og dermed skulle betale af "egen lomme".

Hvis du har underskud året efter vil du få fradrag for dette i den almindelig indkomst, hvorfor du så skal betale mindre i skat....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06

Hej Se mig

Smut forbi skat når de laver et kursus for iværksættere - bare det der varer en aften og ikke koster noget. Sådan blev jeg selv klædt på til enkeltmandsfirmaet.

De er meget hjælpsomme og efter det ene af den slags møder, var der både advokathjælp og alverdens andre fagpersoner man kunne trække på.

Du stiller flere konkrete spørgsmål (som jeg ikke kan se mens jeg skriver i dette felt), men jeg  kan da lige sige at hvis du bruger din pc privat også, kan du kun trække en hvis procentdel af købsprisen fra i firmaets regnskab.

Og smut i banken og få en konto til firmaet uanset hvad. Så er det hele langt mere overskueligt og du kan tilmelde den som nemkonto - hvilket vist er et krav (men også gør livet nemmere for dig).

Det var faktisk ikke så vanskeligt som det lød at starte selv - og dit firma lyder somom du på samme vis sælger ydelse, ikke produkt.

Tilmeldt 30. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:57

Tusind tak for jeres svar! Jeg vil prøve at undersøge hvornår der afholdes kurser hos SKAT, og deltage i sådan et. Det vil nok hjælpe mig en hel del. Jeg er også blevet anbefalet af en anden at oprette en seperat konto til virksomheden, så det vil jeg gøre.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)