Hej folkens! Jeg har tidligere haft en lille virksomhed hvor jeg har lavet hjemmesider. Indtægterne i denne virksomhed har jeg indberettet som b-indkomst. Jeg er nu i højere grad begyndt at arbejde med andre virksomheder, og ser da en fordel i at være momsregistreret. Jeg har dog et par ting som jeg er i tvivl om. Kan det passe at... Jeg skal indgive regnskab 1 gang om året? Jeg kan købe ting som er relateret til min branche, og trække købsmomsen fra? Jeg kan trække et køb af computer fra, såfremt jeg kun bruger den til virksomhedsrelaterede ting, som en driftudgift? Som kan modregnes et overskud? --- Jeg har tænkt mig at investere mit første overskud i diverse ting der kan fremme firmaets vækst, så de første par år kommer til at være uden overskud. Virksomheden vil være en enkeltmands, hvor jeg vil bruge min personlige bankkonto. Hvad sker der hvis jeg et år har overskud i virksomheden, er jeg da tvunget til at "trække pengene ud af firmaet", og dermed betale skat af overskudet? Så vil jeg det efterfølgende år ikke have nogen penge i firmaet, og dermed skulle betale af "egen lomme".
Jeg håber i forstår mig. Alle jeres råd er meget velkomne. |
SeMig:Jeg skal indgive regnskab 1 gang om året?
Du skal lave løbende bogføring. Udarbejde et års regnskab. Dette skal kun indsendes hvis SKAT beder om det.
SeMig:Jeg kan købe ting som er relateret til min branche, og trække købsmomsen fra?
JA
SeMig:Jeg kan trække et køb af computer fra, såfremt jeg kun bruger den til virksomhedsrelaterede ting, som en driftudgift? Som kan modregnes et overskud?
JA
SeMig:Hvad sker der hvis jeg et år har overskud i virksomheden, er jeg da tvunget til at "trække pengene ud af firmaet", og dermed betale skat af overskudet?
Der skal betales SKAT af overskud
SeMig:Så vil jeg det efterfølgende år ikke have nogen penge i firmaet, og dermed skulle betale af "egen lomme".
Hvis du har underskud året efter vil du få fradrag for dette i den almindelig indkomst, hvorfor du så skal betale mindre i skat....