Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anbefaling af IT/kontrakts Advokat

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Min leverandør af min potal-løsning har igår, uden at blinke og uden at give udtryk for nogen form for dårlig smvittighed, meddelt mig, at de har tænkt sig at begå kontraktbrud, og først levere min portal to-tre måneder efter den deadline der er aftalt i kontrakten.

De har brug for at tage andre opgaver ind, som de tjerne mere på, og derfor vil de nu - stik mod kontrakten - sætte deres medarbejdere over på de opgaver de tjener penge på istedet for at opfylde kontrakten med mig.

Jeg er selv jurist, men har brug for at kunne rådføre mig en en IT-kontrakt kyndig advokat.

Anbefalinger af en god IT-kontrakt kyndig advokat modtages med kyshånd Indifferent

Bor i København, men det er ikke noget krav, at advokaten bor her, hvis I har anbefalinger af en der er rigtig god i jylland - det meste kan klares over tlf.

Håber på masser af bud.

Smil

Rikke

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:04

Et godt bud kunne være Anders Wernblad fra advokatfirmaet Lett i Kbh. Det lyder som det lige er hans fagområde.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 11:05

Tak for svar.

Ved du, hvad hans timepris er?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:18

nope - men næppe billig! Dygtige advokater har desværre det med at kende deres værdi....

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er et typisk tilfælde af at du har handlet for billigt / de har solgt sig for billigt.

Situationen er sikkert den at de har givet fast pris og du har ville ha en lav pris, det har de givet dig og nu har de fundet ud af at budgettet ikke holdt, og de har ikke i deres kontrakt gjort rum til at skyde deadline eller kræver betaling for miskalkuleringen.

Nu er de så løbet tør for penge til deres programmører, og må handle for at holde snuden overvande.

Mit råd: Du får _intet_ ud af at pudse en advokat på dem, true med retsager eller des lige.

Hvad jeg derimod ville gøre var at tage en snak med dem om hvad der er krævet for at de kan nå din deadline. Lav en aftale om at slå halv skade ... du betaler lidt ekstra og de yder lidt ekstra, tilgengæld holder de din deadline og de betaler først den "ekstra" del når de har nået deadline, ellers betaler du ikke.

Du har adskillelige forhandlingspunkter til din rådighed:

• Leveringstidspunkt
  • Tilbageholdelse af evt. restbetaling
  • Specifikationsindskrænkelse
  • Ekstra betaling (halv skade)

Derudover er der de mere ukonstruktive af slagsen: (dem som sikkert ruinerer selskabet og resulterer i at du stadig ikke har nogen portal)

• Erstatningskrav, retsag, advokat-tov-trækkeri
  • Annullering af ordren
  • Krav om tilbagebetaling
  • Fastholdelse af nuværende aftale

I har begge part i fejlen, og jeg mener det er i begge parters interesse at finde en konstruktiv løsning. En anden mulighed var at give dem lov til at lave den 3 mdrs udskydelse, men så tilgengæld indføre en klausul der hed at hele det beløb du har indbetalt skal betales tilbage hvis de så ikke overholder denne nye deadline.

Min baggrund er som tidligere ejer af en udviklingsvirksomhed, projektleder og programmør, så jeg ved hvad vi taler om her, og jeg tror helt ærligt du ville få mere af at hyre en som mig til at kigge det kravspec, kontrakter, kommunikation og produkt igennem i sømmende.

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 11:34

Mikkel Mikjær Christensen:

Situationen er sikkert den at de har givet fast pris og du har ville ha en lav pris, det har de givet dig og nu har de fundet ud af at budgettet ikke holdt, og de har ikke i deres kontrakt gjort rum til at skyde deadline eller kræver betaling for miskalkuleringen.

Nu er de så løbet tør for penge til deres programmører, og må handle for at holde snuden overvande.

Jeg var lige ved at skrive næsten det samme (men nok ikke lige så godt) som Mikkel, men så tænkte jeg at du nok er mere utilfreds med at få skudt din deadline og fokuserer på dette. Jeg tror også du komer længere med at acceptere udskydelse og betale mere, selvom du naturligvis kan mene det er urimeligt.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:34

Mikkel Mikjær Christensen:
I har begge part i fejlen, og jeg mener det er i begge parters interesse at finde en konstruktiv løsning.

Jeg er i det store og hele enig med dig. Men siden hvornår er det en fejl at sige ja til en god pris, hvis man har en leverandør som påstår han kan levere til den? Jeg kan følge dig derhen, at man selv har fejlet hvis man åbenlyst burde have set at prisen er urealistisk... ellers....

Det næste er at 3 måneder er lang tid, hvis man f.eks. har koblet et produkt eller koncept op på sådan en portal? Så er det ikke bare øget udgift men også manglende indtægt.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:41

Klovn:

Det næste er at 3 måneder er lang tid, hvis man f.eks. har koblet et produkt eller koncept op på sådan en portal? Så er det ikke bare øget udgift men også manglende indtægt.

Helt enig, også derfor jeg anbefaler at få en teknisk-merkantil (f.eks. mig) kyndig person til at rådgive på det område, der er aldrig et excact svar, ligesom der aldrig er en endegyldig løsning. Så det er et spørgsmål om at komme frem til et kompromis alle parter kan leve med.

Klovn:

Men siden hvornår er det en fejl at sige ja til en god pris, hvis man har en leverandør som påstår han kan levere til den?

Sammenlign det lidt med at du hyrer en entreprenør til at bygge et hus til dig ... uden først at konsulterer det med en (uvilidig) arkitekt, _eller_ selv har den fornødne viden til at forstå processen i en sådan grad at du kan vurderer om tidsplaner, budgetter mv. er realistiske.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:42

Hvis det var mig der fik den besked med at de vil kunne tjene flere penge på andre så de ikke havde tid til at opfylde aftalen så var jeg gået fra dem. Nu kender jeg ikke kontrakten, men det lyder som kontraktbrud af en af de slemme slags.

Hvad så om 3 måneder? Skal de så bruge 3 måneder til for at tjene lidt ekstra? Nej.... hvis de ikke har luft i budgettet til at det tager lidt længere tid, så kræv pengene tilbage og find nogle andre der kan.

Det er desværre en lidt broget branche hvor firmaerne underbyder hinanden for at få ordrerne ind. Men kunderne er også lidt selv skyld i det fordi der ikke bliver sat krav til leverandøren.

Men vil give Mikkel ret. Få en 3. part ind som kender til programmører og få vedkommende til at kigge på det.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 11:59

Hej,

De har estimeret opgaven til 108 timer, som faktisk er mere end hvad andre lavede af estimater. Jeg havde derfor ikke nogen grund til at tro, at deres bud var specielt fordelagtigt!

Det viser sig så, at de har fejlestimeret opgaven med mere end 300%, hvilket rent ud sagt er DYBT uprofessionelt!!  Det er en fejlestimering, som jeg har en fornemmelse af kan skyldes, at de nok ikke er fuldt ud er klædt på til opgaven - andre kunne altså sikkert have løst opgaven hurtigere.

Når leverandøren fik opgaven til at starte med, var det netop fordi de kunne levere hurtigt. Leverandøren er fuldt ud klar over, at den dato vi har aftalt i kontrakten allerede overskriden den oprindelige lanvering med 3 måneder. Det er IKKE en mulighed, at de leverer løsningen  i august! Alt er klar til lancering i juni måned, foredragsholdere, lokalejele mv. er altsammen på plads - og hvis de ikke leverer har får jeg rigtig mange tab på kontoen - som de i sidste ende vil skulle betale.

De muligheder du nævner Mikkel, er ikke kun muligheder, som en IT-nørd kan forhandle sig frem til - det kan en advokat også Big Smile Men du har så afgjort ret i mange af dine antagelser!!!

Jeg har ikke til hensigt at være usamarbejdsvillig eller på tværs, hviklet jeg heller ikke på nogen måde har været i processen. Faktisk har jeg også overfor dem givet udtryk for, at jeg på deres vegne var ked af, at de i den grad havde fejlestimeret opgaven - og derfor også været forstående overfor at deadline ikke kunne overholdes.

Havde de henvendt sig til mig og været forhandlingsparat havde det været en anden sag. Men de var slet ikke forhandlingsparate - de har besluttet at sylte opgaven, thats it!

Beskeden blev leveret fuldstændig koldt og uden nogen form for dårlig samvittighed. Da jeg fortalte jeg ville gå hele vejen med advokat, retten og så videre, blev vi enige om, at de skulle revurdere deres melding til mig, og vende tilbage senere fredag. De er ikke vendt tilbage, og svarer ikke på opkald.

Såfremt processen havde været fuld af smarbejdsproblemer eller kurrer på tråden, kunne jeg have forståelse for deres måde at gribe sagen an på. Sagen er bare den, at der slet ikke har været kurre på tråden - heller ikke da det blev klart, at de ikke kunne levere til tiden.

Deres opførsel er fuldstændig ude af proportioner, og der skal en advokat ind over, som faktisk har mulighederne for at tvinge dem til at handle, og ikke en IT-kyndig, som ikke har disse muligheder til sin rådighed.

Endeligt vil jeg gerne sige, at formålet med denne tråd IKKE er at diskutere sagen, MEN at få henvisninger til en advokat. Prisen for en advokat er jeg dog villig til at betale.

Tak

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)