Jeg har på et tidspunkt, hvor min virksomhed var i bekneb for kapital, lånt min virksomhed (aps) en sum penge fra min privatkonto. Tiden er efterhånden kommet til at tilbagebetale lånet, men hvor høj en rentesats må/ kan man tage i sådan et tilfælde? Det er klart at ens personlige interesse er så høj en rentesats som overhovedet muligt, med hvad siger reglerne/ lovgivningen?
Jeg kender ikke svaret. Men jeg undrer mig over, om der kan være nogen fordel i det? (Hvis det er dit eget Aps) Du skal jo alligevel betale personskat af renteindtægterne, så der er næppe meget tilbage efter skat.
I princippet kan du jo bare udbetale "et passende beløb" som løn eller udbytte som du også bliver beskattet af. Stadig forudsat at du er eneejer af aps'et.
Rentefiksering er kun i forbindelse med at der ikke er fastsat en rente i mellemværendet mellem selskab og ejer for lånet. Der er mulighed for at anvende den markedsrente, som kunne være opnået ved f.eks, at gå i banken og få et lån/kassekredit.
Så opgaven er her at finde den rente som er mest optimal at anvende.
Tak for jeres ping-pong :). Jeg har kigget lidt på det historiske renteniveau da lånet blev optaget i maj 2007 og den højeste rente jeg kan finde på en kassekredit er 13,5%, så det bliver renten også hos mig!
jeg ville nok holde lidt igen med renten. Skattefar er jo ikke dum og qua personsammenfald, ville jeg sige at det er for meget. Hellere tage lidt mindre og så undgå problemer.