Hej derude, Nu har jeg siddet og læst i mange timer, på den rødglødende SMBA debat og er efterhånden rimelig sikker på at det er løsningen for os. Jeg vil dog hellere lige vove pelsen og spørge en gang ekstra inden vi roder os ud i noget juks.. En kammerat og jeg vil starte et selskab primært for at få erfarring med virksomhedsdrift, og for forhåbentligt at tjene en lille skilling. Da målsætningen således indledningsvist ikke er at det skal blive et millionforetagende vil vi ikke forsøge at skrabe de 125000 sammen til et Aps. derfor er tankerne faldet på SMBA. Så mine spørgsmål er nu: Når vi nu engang kun har planer om at det er os to der driver virksomheden, er vi så ikke ud over problematikken med ejerskab fra nye ansatte?? Hvis vi nu ikke er så sindsygt bange (som mange åbentbart er) for beskatning ved konvertering af SMBA til Aps. kan vi så - den dag egenkapitalen tillader det - ikke bare konvertere, betale skatten og så er det ude af verden? (jeg tænker primært hvis vi vil sælge, eller have flere med på vognen) Sidst men ikke mindst, kan vi bruge de standradvedtægter og stiftelsesdokument man kan få for 375 på dokumenter.dk? Eller skal vi hellere have skræddersyet løsningen af en advokat? Jeg håber i ikke er for trætte af at skrive svar til håbløse SMBA tilfælde :P Christian |
Christian Koch:Når vi nu engang kun har planer om at det er os to der driver virksomheden, er vi så ikke ud over problematikken med ejerskab fra nye ansatte??
JA
Christian Koch:Kan vi indskrive i vedtægterne at der er et 50/50 ejerforhold og overskud skal deles herefter?
Nej - så afskiller vedtægterne sig ikke fra eksempelvis et ApS
Christian Koch:Hvis vi nu ikke er så sindsygt bange (som mange åbentbart er) for beskatning ved konvertering af SMBA til Aps. kan vi så - den dag egenkapitalen tillader det - ikke bare konvertere, betale skatten og så er det ude af verden? (jeg tænker primært hvis vi vil sælge, eller have flere med på vognen)
Så simpelt er det.
Christian Koch:Sidst men ikke mindst, kan vi bruge de standradvedtægter og stiftelsesdokument man kan få for 375 på dokumenter.dk? Eller skal vi hellere have skræddersyet løsningen af en advokat?
Kender dem ikke.
Generelt vil jeg anbefale dig at tage kontakt direkte til en af SMBA-udbyderne, hvis I har satjer fast på at det skal være et SMBA. De kan hjælpe med at få tilpasset til jeres specifikke behov og afklare jeres tvivlspørgsmål.
Henrik