Jeg arbejder som den eneste i danmark for en virksomhed der pt. ikke har kontor eller lignende i danmark. I den forbindelse er jeg interesseret i hvordan det fungerer med lejen for sådan et. Jeg har mulighed for at få en lejlighed på knap 130m2, hvor jeg ville sætte to værelser af til firmaet - dvs. 100% firmabrug, også til rådighed for andre ansatte når de er i danmark. Lejen for dette ville være 3750 + moms. Jeg har læst mig frem til at denne er fradragsberettiget, men hvordan er det det fungerer? Vil det sige at de samlede lejeudgifter kan trækkes fra i det beløb som firmaet skal betale skat af? Vil firmaet reelt have en lejeudgift? Jeg ved at størstedelen af ovenstående sikkert er dumme spørgsmål, men det hele er Græsk for mig, og skatteregler for hovedkontoret er helt anderledes end de er her i landet, så kan ikke bede dem om hjælp. |
Et lille råd:
Hold dig fra at have lejlighed og erhverv under samme tag og bag samme hoveddør. Det giver alt for mange problemer.
Reglerne for hvad du skal efterleve for at kunne køre virksomheden hjemme fra og for at kunne trække det fra dine egne udgifter er kryptiske. Det kan derfor ende med at du skal bygge lejligheden om, evt. med egen indgang til virksomheden, da det skal kunne påvises at lokalerne ikke under nogle omstændigheder kan anvendes privat.
De færreste har lyst til eller mulighed for at bygge om, og du kan derfor ende med at skulle betale mange af virksomhedens driftsudgifter ud af egen lomme. Jeg tænker på el, varme, husleje mv.
Lej hellere et lille lokale til erhverv.
Hilsen Gitte