Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rabat

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er blevet lidt i tvivl om brugen af rabatkuponer er forbudt eller tilladt. Jeg er ikke i tvivl om at rigtig mange erhvervsdrivende benytter forskellige former for rabatkuponer (bare søg på rabatkupon på Google), men jeg kan også finde eksempler på firmaer som har fået bøder for at uddele rabatkuponer.

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20071016/news01/71016002/

Hvad er status? Må jeg lave trykte rabatkuponer og uddele dem til mine kunder?

Hvis ikke, hvorfor er dette så anderledes end rabatkoder til websites hvor man ved at indtaste en kode kan opnå x% rabat? Eller websites som giver deres kunder muliged for at henvise en ven, som så opnår x% rabat ved første køb.

Skal man i virkeligheden bare kalde det noget andet end en rabatkupon? Gavebevis? Tilgodebevis?

Mvh Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:59

Hej Søren.

Det er slet ikke ulovligt at uddele rabatkuponer. Der hvor det bliver ulovligt det er hvis du ikke har de samme rabatkuponer til at ligge på din disk eller lignedne. Det er fordi alle skal være lige eller noget i den stil. Du må ihvertfald ikke uddele rabatkuponer til nogen uden at andre har samme mulighed.

Hvis du uddeler rabatkuponer til dem der køber over en hvis sum så mener jeg at det er lovligt nok kun at uddele til dem, men denne del er jeg ikke helt hundrede på.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:01
Tilmeldt 29. Jun 08
Skrevet kl. 17:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo det har jeg da Christian og jeg mener også at artiklen er misvisende.

I markedsføringsloven §10 fremgår det at rabatkuponer mv. alene er tilladt når de udstedes til senere brug eller til kontant indløsning i forbindelse med samtidigt køb - f.eks. pizza-kort, rugbrødskort mv. Rabatkuponer, der skal klippes ud af f.eks. en avis eller blad og medbringes for at opnå rabat er ulovlige. En rabatkupon f.eks. Pizzakort skal kunne indløses til kontanter, og forbrugeren skal have præcise oplysninger herom. Værdien skal midsvare værdien af den vare, man er berettiget til. Rabat der ydes i forbindelse med f.eks. medlemskaber af foreninger mv., er dog tilladt jfr. §16, hvis den erhvervsdrivende tydeligt sjilter med det. Dividende er ikke omfattet af reglen og er tilladt i f.eks. brugsforeninger og lign.

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 17:17

Det er da lidt sjovt, at det er et advokatfirma, der er blevet idømt bøden jævnfør artiklen. Et sådant firma burde da om noget kende lovgivningen. Smile

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Tilmeldt 29. Jun 08
Skrevet kl. 17:22

Hehe ja det skulle man mene, men til deres forsvar kan man så sige at det er en utrolig krænglet lov og der er rigtig mange der ikke overholder den.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:24
Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 17:55

Jævnfør ovensstående link kan vist godt konkludere at så godt som alle typer rabatkuponer er ulovlige. Og jeg vil vove den påstand at 90% af alle rabatordninger i Danmark også er det!

>Udstede rabatkort
>Der må ikke anvendes særlige rabatkort, der giver mulighed for fx ved afklipning, afstempling i hver forretning eller i restaurant at opnå en rabat i >gyldighedsperioden. Det gør ikke rabatordningen lovlig, at der skal betales vederlag for at erhverve rabatkortet.

Vi har flere leverandører som benytter klippekortsmodellen hvor et kort udfyldet med kunden navn (f.eks. køb de første 10 og få den 11. gratis) - dette må være ulovligt ifølge ovenstående.

Jeg kender til postordre firmaer som sender "gavechecks" ud til deres kunder for at anspore til en handel. Ellos, Daels, osv. Hvis det var ulovligt skulle man tro at de havde haft en sag på halsen allerede nu.

>Sælge rabathæfter
>Kuponanvendelsen er ikke lovlig, selv om rabatkuponerne distribueres som hæfter og lignende. En sammenslutning af turistattraktioner, >turistforeninger eller lignende må ikke sælge et kuponhæfte for fx 100 kr. med rabatkuponer til turistattraktioner, fx til en hel landsdel.

Er det ikke et Tivoli Turpas som omtales her? 

>Udlevere rabatkuponer til foreningers medlemmer
>Private foreninger må ikke udlevere et kuponhæfte til medlemmerne, der ved brug af kuponerne opnår rabat på prisen for varer og tjenesteydelser i fx >lokalområdet.

Det er svært at se hvad sådan noget skulle skade. Mærkelig lovgivning.

Anyway, jeg kan vist godt droppe min ide om at lave rabatkuponer til omdeling til potientielle kunder. Jeg har ikke lige lyst til at få en bøde på 100.000,- og jeg har heller ikke lyst til at bøje reglerne ved f.eks. at have rabatkuponerne liggende i forretningen, så alle kan opnå rabatten (det ville vel også føles lidt tyndt for den kunde som kommer ned i forretningen med en rabatkupon i hånden).

Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:00

Er der nogen, der kan sige noget om B2B markedet?

Altså er dette udelukkende rettet mod private?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 19:22
Side 1 ud af 2 (18 indlæg)