Sp. 1: Jeg kan forstå, at jeg lovmæssigt ikke behøver en revisor i forbindelse med årsregnskab på et ApS. Er dette korrekt ? jeg er alene og indtægten er ekstrem lav. Jeg startede en klinik for lidt over et halvt år siden og indtægten er ufattelig lav og derfor ønsker jeg at spare såvidt det er muligt. Jeg kan dog ikke selv finde ud af det, men har igennem tiden betalt en regnskabskyndige til at lave min saldobalance og andet og hun udarbejder normalt også årsregnskab for enkeltmandsvirksomheder. Men hun er ikke revisor. Hun har dog indvilliget i at udarbejde min årsafslutningsrapport til E og S. Sp 2: Da jeg i tidernes morgen oprettede virksomheden, så indskød jeg de 125.000 kontant, som jeg efterflg. har brugt på maskiner, de har en nyværdi på 350.000 i Danmark. Jeg købte dem dog via Tjekkiet til en værdi 160.000 excl. moms. Skal der foreligge en vurderingsberetning eller kan man udlede udfra årsregskabet at selskabet har værdier på de 160.000.(også selvom der er underskud indtil videre) Grunden til at jeg spørger er at jeg fra min første advokat fik oplyst at den skulle være tilstede (men hvergang jeg stillede ham eller min revisor et spørgsmål, så fik jeg en faktura på henholdsvis 5000 - 10000 kr. - og det har jeg virkelig ikke råd til) jeg har i dag spurgt en anden advokat og fik oplyst at det ikke behøves, da det fremgår i mit årsregnskab. Spørgsmålet går blot på - skal der være en vurderingsberetning eller? Jeg føler mig lidt fortabt, når jeg får modstridende oplysninger og håber du/I kan hjælpe mig.
|
Hej!
1. Ja. Det er korrekt. Du kan fravælge revision ved stiftelsen.
2. Ja..der skal foretages en vurdering samt laves en åbningsbalance ved apportindskud.