Kunne du tænke dig at fremme en bæredygtig udvikling i u-landene? Så er lanceringen af aktier i Merkur Udviklingslån A/S måske en attraktiv mulighed for dig. Der udbydes 7.000 stk. aktier á 1.000 kr., og du skal købe minimum for 5.000 kr. for at være med til at starte det nye initiativ. Merkurs Udviklingslån A/S stræber efter et årligt afkast på 5-6% efter en opstartsperiode på tre år. Merkur Andelskasse starter Merkur Udviklingslån A/S i samarbejde med Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (www.ifu.dk), som tegner yderligere 7,5 mio. kr. i kapital, således at den samlede kapital kommer op på 15 mio. kr. Formålet med Merkur Udviklingslån A/S er at udlåne penge som anlægs- og driftskapital til mindre og mellemstore virksomheder og kooperativer i udviklingslande. De mindre virksomheder støder ofte på en finansiel mur, når de skal etablere eller udvide deres aktiviteter. Der mangler simpelthen finansieringsmuligheder, som dækker feltet mellem de små mikrolån på få tusinde kroner og lån på mange millioner kroner til de store veletablerede firmaer. Den typiske lånestørrelse i Merkur Udviklingsbank A/S til initiativerne vil ligge på 300.000 - 500.000 kr. For at sikre bæredygtigheden skal udlånsprojekterne være certificerede indenfor økologisk og biodynamisk jordbrug, fair trade eller bæredygtig skovbrug for at opnå et lån. Aktierne kan tegnes i perioden 16. feb. - 12. juni, 2009. Du kan læse mere på www.merkurbank.dk/udviklingslaan, hvor du også kan finde det fuldstændige investeringsprospekt. |
Super ide. Men er 5-6% ikke alt for lidt? Jeg kan sagtens få 4-5% i min bank i dag fra kr. nr. 1! Så er mine penge enda 100% sikre! Jeg går ud fra at når de projekter gå i vasken, så er det investor der tager tabet?
Når jeg tænker på at ud af mine +100 MyC4 investeringer er det over 50% der ikke betaler til tiden, så er der vel en høj risiko eller hvad?