Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny investeringsmulighed i u-lande

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne du tænke dig at fremme en bæredygtig udvikling i u-landene? Så er lanceringen af aktier i Merkur Udviklingslån A/S måske en attraktiv mulighed for dig.

Der udbydes 7.000 stk. aktier á 1.000 kr., og du skal købe minimum for 5.000 kr. for at være med til at starte det nye initiativ. Merkurs Udviklingslån A/S stræber efter et årligt afkast på 5-6% efter en opstartsperiode på tre år. Merkur Andelskasse starter Merkur Udviklingslån A/S i samarbejde med Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (www.ifu.dk), som tegner yderligere 7,5 mio. kr. i kapital, således at den samlede kapital kommer op på 15 mio. kr.

Formålet med Merkur Udviklingslån A/S er at udlåne penge som anlægs- og driftskapital til mindre og mellemstore virksomheder og kooperativer i udviklingslande. De mindre virksomheder støder ofte på en finansiel mur, når de skal etablere eller udvide deres aktiviteter. Der mangler simpelthen finansieringsmuligheder, som dækker feltet mellem de små mikrolån på få tusinde kroner og lån på mange millioner kroner til de store veletablerede firmaer.

Den typiske lånestørrelse i Merkur Udviklingsbank A/S til initiativerne vil ligge på 300.000 - 500.000 kr. For at sikre bæredygtigheden skal udlånsprojekterne være certificerede indenfor økologisk og biodynamisk jordbrug, fair trade eller bæredygtig skovbrug for at opnå et lån.

Aktierne kan tegnes i perioden 16. feb. - 12. juni, 2009.

Du kan læse mere på www.merkurbank.dk/udviklingslaan, hvor du også kan finde det fuldstændige investeringsprospekt.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Super ide. Men er 5-6% ikke alt for lidt? Jeg kan sagtens få 4-5% i min bank i dag fra kr. nr. 1! Så er mine penge enda 100% sikre! Jeg går ud fra at når de projekter gå i vasken, så er det investor der tager tabet?

Når jeg tænker på at ud af mine +100 MyC4 investeringer er det over 50% der ikke betaler til tiden, så er der vel en høj risiko eller hvad?

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 18:04

Jo, man kan måske få større forrentning af sine penge andre steder. Fordelen her er hovedsageligt, at man låner sine penge til mindre/mellemstore virksomheder i udviklingslande og dermed giver folk i disse lande mulighed for at hjælpe sig selv. Og selve konceptet er ment som et slags supplement til mikrolånene - som bl.a. MYC4 formidler -, der jo kun går til meget små virksomheder.

Derudover bliver der kun lånt penge ud til projekter, der lever op til troværdige bæredygtighedskriterier indenfor f.eks. økologi/biodynamisk produktion, fair trade m.m. 

Risikoprofilen skal jeg ikke udtale mig om. Det ved Merkur Andelskasse formentlig meget mere om. Jeg er bare kunde hos dem Big Smile Men faktisk er Merkur Andelskasse netop en af de banker, som klarer sig særdeles godt lige nu pga. deres traditionelle lavrisiko-investeringer. Så jeg tror, at risikoen er temmelig lav. Og som sagt er det jo lidt større virksomheder, der investeres i her i forhold til ved MYC4.

Du kan læse meget mere om det på http://www.merkurbank.dk/Investering/Udviklingsl%C3%A5n/tabid/2380/language/da-DK/Default.aspx eller finde din lokale afdeling på http://www.merkurbank.dk/Kontakt/Adresser/tabid/291/language/da-DK/Default.aspx

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:27

Forskellen på dette og MyC4 inesteringerne er jo også at sidstnævnte er betydeligt mere risikable og risikobetonede. Men relevant spørgsmål at stille med hensyn til sikkerheden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:10

Skattekonsulenterne:

Forskellen på dette og MyC4 inesteringerne er jo også at sidstnævnte er betydeligt mere risikable og risikobetonede. Men relevant spørgsmål at stille med hensyn til sikkerheden.

Så må jeg indrømme at jeg foretrækker MyC4. Her kan jeg se præcist hvem jeg støtter, kan selv bestemme renten, og kan sprede mine investeringer som jeg vil (endda med meget små beløb).

Indtil videre har alle mine kreditore (hvis man kan kalde dem det :)) på MyC4 betalt tilbage. En enkelt lidt for sent.

Jeg kan kun anbefale MyC4 (sorry, ikke for at tage fokus væk fra det oprindelige tilbud)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)