Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når den ene partner vil ud af ApS.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 8800
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. ( Mit føste indlægAmino )

Jeg har et ApS med en veninde, og vi er nu blevet enige om at gå hver til sit. Jeg skal blive i firmaet og køre det videre, og hun vil gerne ud af det.

Hvad skal hun have med når hun trækker sig???  Vi er blevet enige om at hun skal have de 62 500kr hun lagde i selskabet og derudover vil hun gerne have et beløb.

Sammen har vi en kassekredit som vi begge hæfter for, og sammen har vi lavet gælden.Så er det rimeligt at jeg overtager hendes gæld ? At hun bliver gældsfri og "slipper" fri, og at jeg overtager hendes gæld, kan godt bekymre mig. Og derfor syntes jeg måske ikke hun skal have alverden med i kroner ører.

Er der nogen regler omkring det? (syntes ikke rigtig jeg kan Google mig frem til det)

Fra hundige
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 21:45

hvorfor ikke opløse selskabet, og tage hver halvdelen af gælden i firmáet, og du dereftre opsterter et nyt aps med dig som eneejer, så kan der ikke blive problemer med overtagelse af gæld.

Er der et eventuelt varelager, kan i få det vurderet, ligeså med goodwil, hvis der er en sådanne.

Så kan i skilles som venner (måske) og hver gan gøre som lyster, eventuelt med en klausul om hvad i hver især må i den næste årrække i henhold til det opløste firma, men få en jurist til at udfærdige jeres skilsmisse.

mvh

per

Fra hundige
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 21:49

mommy

lidt mere fra mig.

Hvem siger at selskabet er 125.000.- kr værd idag, i givet fald må jeres seneste regnskab afgøre dette, hvor lang tid har i drevet selskabet, og indenfor hvilke gren operer i med selskabet, er der gang i det idag, eller ligger det brak, som store dele af erhvervslivet.

mvh

per

Fra Denmark
Tilmeldt 28. Feb 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:00

Say that you want to sell to her instead, and see how much she will offer you. Probably nothing.

Whatever you do dont take over anyones debt, that sounds like a suicide mission.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:23

Jeg er enig i det sidste. I må blive enige om hvad det er værd. Hvis selskabet er solvent og derved er i stand til at indfri sin kassekredit er der jo ikke noget problem i at frigøre hende for den personlige hæftelse for kassekreditten.

Derimod vil jeg sige at det er en dårlig ide at opløse selskabet og starte forfra. Det kan udløse skat for jer begge hvis værdien er højere end indskuddet på de 125.000 kr.

Jeg ville i stedet overveje følgende model:

Hvis selskabet har en værdi på 250.000 kr. eller mere tilbagesælger hun sine anparter til selskabet for 125.000 kr. eller mere i forbindelse med en kapitalnedskrivning. Samtidig hermed gennemføres en kapitaludvidelse hvorved kapitalen kommer op på de lovpligtige 125.000 kr. igen. Nu er det blot dig der har alle anparterne i selskabet.  Det vederlag hun får beskattes som aktieavance (man indhenter dispensation). Fordelen herved fremfor at handle mellem jer er at du ikke skal have penge op af lommen til at købe anparter, men det kræver som sagt at selskabet kan finansiere et opkøb/en kapitalnedskrivning.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 22:58

Hej mommy!

Der er klare procedurer for jeres situation og du bør straks rådføre dig med en revisor om sagen. Det kommer nok til at koste dig nogle timers rådgivning, men pengene vil være godt givet ud.

Jeg er ikke i stand til at komme med råd selv, da dine informationer er for mangelfulde. Et eksempel: Hvis I driver en produktionsvirksomhed og har haft en lang produktudviklingsperiode, hvor produktet er 90% færdigt når din veninde ønsker at trække sig, så er det ikke unormalt at have gæld, samtidigt med at selskabets værdi kan være høj. I en sådan tænkt situation vil din veninde måske skulle have en vis mængde penge for sin andel af jeres selskab.

Det er beklageligt, at du har lovet hende DKK 62.500, da de indskudte DKK 62.500, som I hver lagde i selskabet ikke spiller nogen rolle længere. Det er at betragte som risikovillig kapital og kan ikke bare gøres krav på (med mindre det fx. er angivet i en anpartshaveroverenskomst mellem jer). 

Som situation står, så tilslutter jeg mig også den holdning, at I opløser selskabet, deler gælden og går hvert til sit. Du skal så op med yderligere DKK 125.000, hvis du vil stifte et nyt selskab og du kan i øvrigt sikkert ikke bare videreføre navn, designs, brands, mv. Desværre vil opløsning stride mod jeres seneste - sikkert mundtlige - aftale og det kan også give problemer.

Bedste hilsener,
Aleksander

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:06

Skattekonsulenterne:

Jeg er enig i det sidste. I må blive enige om hvad det er værd. Hvis selskabet er solvent og derved er i stand til at indfri sin kassekredit er der jo ikke noget problem i at frigøre hende for den personlige hæftelse for kassekreditten.

Derimod vil jeg sige at det er en dårlig ide at opløse selskabet og starte forfra. Det kan udløse skat for jer begge hvis værdien er højere end indskuddet på de 125.000 kr.

Jeg ville i stedet overveje følgende model:

Hvis selskabet har en værdi på 250.000 kr. eller mere tilbagesælger hun sine anparter til selskabet for 125.000 kr. eller mere i forbindelse med en kapitalnedskrivning. Samtidig hermed gennemføres en kapitaludvidelse hvorved kapitalen kommer op på de lovpligtige 125.000 kr. igen. Nu er det blot dig der har alle anparterne i selskabet.  Det vederlag hun får beskattes som aktieavance (man indhenter dispensation). Fordelen herved fremfor at handle mellem jer er at du ikke skal have penge op af lommen til at købe anparter, men det kræver som sagt at selskabet kan finansiere et opkøb/en kapitalnedskrivning.  

Bent's løsning lyder umiddelbart rigtigt god - såfremt at selskabet altså har en værdi?

Spørgsmålet er, om I laver noget sammen, som du ikke sagtens kunne lave alene, altså drive videre uden hende i et nyt selskab i stort set samme navn, men blot uden gælden, der tynger dig? Findes der driftsmidler og inventar, som har værdi eller er der noget andet af værdi i selskabet, som du har behov for, hvis du vælger at fortsætte alene?

Situationen kunne også være, at firmaet er på ret kurs og tjener penge. Dermed ser I ud til at blive solvente inden længe og kan betale kassekreditten. Jeg ville dog ikke honorere hende for det, fordi hun vil ud på et tidspunkt, hvor der intet er at komme efter.

Mit forslag ville være: Hun hæfter solidarisk med dig på kassekreditten og I indskriver i anpartshaveroverenskomsten, at når kassekreditten i X-bank er indfriet, så overdrager hun dig samtlige af sine anparter til 1 kr og hun frigøres af sine forpligtelser overfor banken.

Kan dette ikke lade sig gøre, Bent?

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:28

Jo men det vil hun nok ikke acceptere. Jeg ville ihvertfald sige nej på hendes vegne. Er kassekreditten indfriet er der jo ingen aktuel forpligtelse overfor banken.

Hvis kassekreditten er indfriet uden at man har optaget anden belåning i selskabet er det jo også udtryk for at selskabet enten har en værdi, eller at anpartshaverne har lånt selskabet penge. Derved har de jo blot flyttet sig fra at have en kautionsforpligtelse til direkte långivning overfor selskabet.  Er selskabet ikke solvent vil der typisk være et skatteaktiv som den fortsættende part kan udnytte. Det har også en værdi.

En overdragelsessum på 1 kr. kan komme på tale hvis selskabet har negativ egenkapital.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:42

Du har ret.

Dog er egenkapitalen på nuværende tidspunkt negativ, men spg er med hvor meget? Hvis vi snakker 10-20.000 kr er det jo ikke voldsomt, men er det over 100.000, så er det rigtigt skidt.

Bankerne ville dog sjældent acceptere at egenkapitalen er tabt og stadig låne penge ud, på trods atf selvskyldnerkaution, medmindre det er knap så store beløb.

Jeg tror vi må have flere fakta/tal på bordet før det er til at give et ordentligt bud på.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:58

Klart der skal lidt flere oplysninger til og i bund og grund kan man ikke afgøre hvad den rigtige løsning er her. Blot komme med nogle indspark. Ved vi overhovedet om egenkapitalen er negativ ? 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)