Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres restaurant besøg for virksomhedens ejere

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i eksemplet. Men jeg er ikke enig med Peter i at hovedreglen i momslovens § 42 er at der er momsfradrag på personaleudgifter/mad. Hovedreglen er sådan som bestemmelsen er formuleret at der ikke er fradrag for kost til virksomhedens indehavere og personale, bortset fra hotel og restaurationsydelser hvor der anerkendes 25% fradrag. Dette er en undtagelse til hovedreglen.

Men lad os få Gosvig eller Andreas Stahlberg på banen for som sagt tidligere er jeg ikke selv momshaj og det tror jeg heller ikke de andre her vil påstå at de er. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Men jeg er ikke enig med Peter i at hovedreglen i momslovens § 42 er at der er momsfradrag på personaleudgifter/mad. Hovedreglen er sådan som bestemmelsen er formuleret at der ikke er fradrag for kost til virksomhedens indehavere og personale, bortset fra hotel og restaurationsydelser hvor der anerkendes 25% fradrag. Dette er en undtagelse til hovedreglen.. 

Peter - jeg tror I er enige, Bent skriver momsfradrag på personaleudgifter/mad. Og det er du jo ikke uenig i, vel ? Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er jeg ikke uenig i....mener bare ikke at det er hovedreglen......men modsat som Henrik også mener!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
hovedreglen i momslovens § 42 er at der er momsfradrag på personaleudgifter/mad

§ 42, stk. 1 er en undtagelsesbestemmelse som siger hvad der ikke er fradragsret for. Hovedregelen er derfor fradragsret og undtagelserne er dem der er bl.a. er nævnt i § 42, stk. 1.

Bemærkningen  gik alene på Susanne's udsagn om der som hovedregel IKKE er fradragsret for personaleudgifter. Der virker som konsensus omkring reglerne i relation til bespisning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der står på side 42 er jo sådan set at der ikke (min tilføjelse: som udgangspunkt) er fradragsret for moms når et gode har karakter af naturalieaflønning og man nævner som eksempel herpå mad, drikkevarer, underholdning m.v. Men prøv at kigge på s. 44 og noterne. Ellers lad os vente til en af de to nævnte herrer kommer på

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent,

Jeg tror at du fokusere på tråden og bespisningen -  hvor vi (Peter og jeg) kommenterede på en general fradragsret for personaleudgifter - som jo, som det også fremgår af Peters link, omfatter meget andet end bespisning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov Klovn. Du tager tingene ud af deres sammenhæng. Det jeg skriver ovenfor er ordret: "Hovedreglen er sådan som bestemmelsen er formuleret at der ikke er fradrag for kost til virksomhedens indehavere og personale". Det er faktisk hovedreglen i nr. 1, jf. nedenfor.

Det jeg skriver og som Susanne citerer fra er "Men jeg er ikke enig med Peter i at hovedreglen i momslovens § 42 er at der er momsfradrag på personaleudgifter/mad". Nej for Det følger jo netop af nr. 1.  

Undtagelserne hertil. Dvs. de situationer hvor der er fradragsret eller begrænset fradragsret for kost/mad til virksomhedens indehavere og personale er  udtømmende beskrevet i resten af bestemmelsen, se mine fremhævelser.

 

§ 42. Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører

1) kost til virksomhedens indehaver og personale,

2) anskaffelse og drift af bolig for virksomhedens indehaver og personale,

3) naturalaflønning af virksomhedens personale,

4) anskaffelse og drift af vuggestuer, børnehaver, fritidshjem, feriehjem, sommerhuse og lign. for virksomhedens personale,

5) underholdning, restaurationsydelser, repræsentation og gaver, jf. dog stk. 2,

6) hotelophold, jf. dog stk. 2,

7) anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 7.

Stk. 2. Virksomheder kan uanset bestemmelserne i stk. 1, nr. 5 og 6, fradrage 25 pct. af afgift af hotel- og restaurationsydelser, i det omfang udgifterne hertil er af strengt erhvervsmæssig karakter.

PS. Jeg er enig i den sidste bemærkning for jo jeg fokuserer på tråden og mad.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

DU kikker isoleret på 42, hvor min indgangsvinkel var Susannes  generelle bemærkning om at der ikke er fradrag for personaleudgifter. I forhold til momsloven som helhed er 42 en undtagelse om begrænsninger i fradragsretten..

Nok om dette - som sagt fornemmer jeg konsensus omkring det aktuelle spørgsmål.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig !

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)