Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres restaurant besøg for virksomhedens ejere

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne:

Hvad med hvis to medarbejdere spiser frokost ude ifm møder

Når man holder julefrokost for hele firmaet

Samme princip.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne:

SusanneK.nu:

Anne - ja, som de andre skriver, er dette den korrekte måde at gøre det på, og fuldt ud i overensstemmelse med reglerne. Personaleudgifter som sådan har du ganske rigtigt ikke momsfradrag på, men når det er en velbegrundet middag ude i byen - f.eks. firmaets julefrokost eller fagligt møde, har du 1/4 momsfradrag. Men som sagt gælder det kun, hvis du spiser det ude, og ikke tager maden med dig.

Jeg er nu dog i tvivl om, hvor mange der overholder "spise-her-med-hjem" princippet.

 

Der kan man bare se, vi havde en repræsentations konto til alle spisninger med eksterne mennesker med 6,25 %, og en personalekonto vi brugte for ansatte med moms kode 0, hvis den også skal være 6,25 % så er jeg blevet det klogere til fremover :-)

Personalekontoen skal ikke være med 1/4 moms generelt, det er kun hvis man i fagligt regi er ude og spise. Men også julefrokosten der holdes ude i byen, får du 1/4 momsfradrag af. Det kan godt være, at der ikke er så mange der er bekendt med dette, fordi man normalt siger, at der ikke er momsfradrag på personaleudgifter.

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Og nej. Hvis du tager maden med dig, er det en ren personaleudgift, og du kan ikke få momsfradrag med 1/4. Momsfradraget gælder KUN når man spiser ude (ingen spise-her-mæ-jem). 

Anne - ja, som de andre skriver, er dette den korrekte måde at gøre det på, og fuldt ud i overensstemmelse med reglerne. Personaleudgifter som sådan har du ganske rigtigt ikke momsfradrag på, men når det er en velbegrundet middag ude i byen - f.eks. firmaets julefrokost eller fagligt møde, har du 1/4 momsfradrag. Men som sagt gælder det kun, hvis du spiser det ude, og ikke tager maden med dig.

Jeg er nu dog i tvivl om, hvor mange der overholder "spise-her-med-hjem" princippet.

Her snakker jeg om at tage maden med mig ud til kunden. Har det ikke noget at sige ? F.eks hvis man er på kundebesøg mellem kl. 15:00 og kl. 21:00. Er der så stadig ingen moms fradrag, og at regne som personaleudgifter ? Og hvordan skiller man lige. Det fleste grillbarer/pizzaria'er har bord/stole, hvor man kan nyde den købte mad. Kunne man ikke ligeså godt nyde maden der ? Det kan jo ikke ses på regningen.

For lige at få det på det rene, så kan jeg trække 6,25% af regningen som købsmoms, når det er repræsentation og 0 % når det er personaleudgifter. Er det korrekt forstået ?

(Hvis ja, så bliver jeg altså ikke klog på det danske moms system, og logikken i det)....

:-) Jens

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:
fordi man normalt siger, at der ikke er momsfradrag på personaleudgifter.

Her er vi så uenige. Jeg mener at der udgangspunkt er fuldt fradrag for personaleudgifter, men at der er nogle få områder, som enten er begrænset eller hvor der knytter sig betingelser for fradragsretten.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

For lige at få det på det rene, så kan jeg trække 6,25% af regningen som købsmoms, når det er repræsentation og 0 % når det er personaleudgifter. Er det korrekt forstået ?

Nej! Fradrag med samme procentsats

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er altså noget rigtigt i det Anne siger:

Der er som udgangspunkt ikke momsfradrag for personaleudgifter.

Undtagelserne består i:'

  • Restaurationsbesøg som kan anses at være strengt erhvervsmæssige udgifter der afholdes på hotel og restauration. 25% momsfradrag
  • Personaleudgifter, åbent hus arrangementer, receptioner m.v. når det afholdes på hotel og restauration 25% momsfradrag
  • Kaffe og the til forretningsforbindelser der serveres i virksomhedens lokaler. 100% momsfradrag.

Skattemæssigt er der som udgangspunkt fradrag for alle udgifter bortset fra de udgifter som må karakteriseres som repræsentation (25% fradragsret).

Nu nævner IT konsulenten noget med at tage mad ud til kunder og købe mad på pizzeria o.l. Medmindre han kan siges at være på rejse så tangerer det private udgifter uden moms eller skattefradrag.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Henrik(ML §42).

Hovedregel momsfradrag for personaleudgifter/goder!

Undtagelser mad mv.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Nu nævner IT konsulenten noget med at tage mad ud til kunder og købe mad på pizzeria o.l. Medmindre han kan siges at være på rejse så tangerer det private udgifter uden moms eller skattefradrag.

Eksempel:

Kunde ringer kl. 14:00: Den er helt gal serveren er nede.

Jeg lander kl. 15:30 hos kunde et andet sted i landet. Puha den er helt gal, dette bliver overarbejde.

Kl. 18:00 jeg er sulten. Men kører ikke lige hjem og spiser, da det tager 1½ time og jeg er igang med hasteopgave for kunde. Kører på grill/pizzeria whatever og spiser der eller tager med til kunde og spiser.

Kl. 21:00 Puha, server oppe at køre igen. Ned i bilen og hjemover...

Skal jeg virkelig selv betale mad ? Er det private udgifter ? Overhovedet ingen fradragsret... Hvis jeg var ansat ville arbejdsgiver betale uden at kny (men selvfølgelig ville jeg heller ikke vide hvordan de bogfører udgiften)...

:-) Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej...det er en personaleudgift..dog 0 momsfradrag.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Og jeg må jo så erklære mig enig med Henrik også Stick out tongue

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)