Hej Jeg har lige startet en butik i Århus her i 2009. Jeg oprettede et personligt ejet firma i november sidste år, da jeg faldt over et godt lokale som jeg ikke turde vente med at leje, da andre var interesseret. Derfor har jeg betalt leje de resterende 1,5 måned af 2008 og tænker om det så ikke betyder at jeg kan skrive det som underskud af selvstændigvirksomhed på selvangivelsen, da jeg ikke har haft nogen indtægt i virksomheden. Jeg har været lønmodtager hele 2008. Hvad med depositum i forbindelse med lejen. Det kan jeg vel ikke skrive som del af underskudet, da jeg jo har dem tilgode til når jeg engang skal fra lejemålet igen. På forhånd tak Frederik
|
Depositumet er et tilgodehavende du har hos udlejer som du selv skriver. Dvs. det er et aktiv og skal ikke påvirke driften. Så nej.
Som udgangspunkt siger man også at du kun kan foretage fradrag hvis det er en igangværende virksomhed men her anerkender man normalt i etableringsfasen fradrag for kapacitetsomkostninger (faste omkostninger) så som husleje m.v. Så jo jeg vil klart mene at du har fradrag i 2008 forudsat at virksomheden bliver til noget, men lav det som et decideret regnskab for virksomheden, fremfor bare at skriev underskuddet på selvangivelsen.