Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kjers.com: Fordobling af medarbejderstaben

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
I morgen fordobler Kjers Kommunikation medarbejderstaben i ét hug.

Det sker, når Maria starter - i første omgang som en slags projektmedhjælper.

Maria har jeg lånt af AF i 4 uger, og hvis hun viser, at hun kan tjene sin løn, er der basis for fast arbejde.

Så nu skal jeg til at lære at være en god arbejdsgiver.

Jeg er meget spændt, og I skal naturligvis nok få lov at følge med fra sidelinien.

mvh Hans

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:25
Held og lykke Hans :)

Så er skæve arbejdstider og lign forbi :) Hun har vel nogle faste timeantal/tidspunkter hun skal være der på?

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 20:47
Kan anbefale den fremgangsmåde - vi har selv brugt den en del (faktisk lige nu) og det en genial måde at se folk an på (for slet ikke at nævne ganske gratis)

Samtidigt har vi været så heldige at have 2 fantastiske programmører i praktik i 3 måneder (så vi pludselige er 5 mand), det er sq RIGTIGT fedt at se hvordan det kan være, og hvor hurtigt man pludselig kan presse projekter igennem. Så inden læge udvider vi nok også med 33%, og bliver 4 mand fast.
Vi skulle egentlig kun have 1 praktikant, og havde næsten givet op da screeningen af praktikanter var gået pænt skidt, men de 2 sidste var sq vindere, fantastisk.

Tror bare at man skal se mulighederne, og være klar over at det koster penge at tjene penge (læs: at ansætte folk).

Hurra for vind i sejlene, og håber at Maria er en vinder.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:53

Hurra for vind i sejlene, og håber at Maria er en vinder.

Jeg har haft hende til jobsamtale i dag, og jeg fatter ikke, hvordan hun har kunnet gå ledig så længe, så hun er berettiget til aktivering. Dog skal det siges, at jeg har haft fundet omkring 10-15 stykker på AFs CV-database, hvoraf en god del ikke var aktiveringsberettigede. Et par stykker nåede at få fast arbejde, før de kom til samtale hos mig, jeg har haft samtale med 2 - den første kunne jeg ikke bruge, men jeg tror på Maria.

mvh Hans

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Skrevet kl. 21:02
Kan godt kenkende din tankegang. Mange af dem vi har haft til samtale kunne også sagtens have fundet arbejde andet steds, ingen tvivl om det!
Har lidt på fornemmelsen at forskellen mellem fuld dagpenge (hvor der jo ikke er AM mm) og en startløn er så lille at der ikke rigtigt er noget at vinde ved at få arbejde (udover noget at give sig til selvfølgelig). Fx er kravet fra af at de sender ca. 5 ansøgninger pr halve år???????

Det kombineret med et sløøøøøvt AF, og muligheden for at ''dalre'' rundt uden økonomisk risiko udgør nok en væsentligt faktor. Er danske ledige måske for dovne når der er A-kasse der kan varte dem op i 4 år? (dynamit diskussion til sin helt egen tråd )

Har aldrig selv gået ledig, så kan ikke selv sætte mig helt ind i tankegangen.

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:55
Det er nu ikke mere end et par år siden, at en uhyggelig mængde højtuddannede sandede fuldstændig til i forsøget på at få et arbejde - gennem AF-junglen eller ved egen kraft - så det er ikke i sig selv et spørgsmål om sikkerhedsnettets størrelse og folks motivation.

Inden for enkelte fag (som nu fx IT og ingeniørfaget) har man jo nu så brutalt brug for arbejdskraft at alle ledige nærmest må være det af egen vilje, men det kan skisme ikke rigtig være fordi de økonomisk set lever det fede liv. Inden for lige kommunikation er markedets udbud af arbejdskraft jo altså også blive utrolig meget bredere inden for de sidste 5-8 år, så konkurrencen om så at få et job bliver ulige hårdere.

Og så er der - åbenbart til forskel fra Hans - enkelte arbejdsgivere som ser det som en slags faresignal, at folk ikke har fået job med det samme, så derfor bliver personen igen og igen valgt fra. Jeg misunder på ingen måde den lange række af humanister, økonomer og andre lidt blødere kandidater, som vi trods alt uddanner rigtig mange af i Danmark, for rigtig mange af dem kommer faktisk ikke til at bruge deres faglige uddannelse til ret meget bagefter.  Men det skaber selvfølgelig grobund for flere iværksættere...

Mvh
Lars Münter

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Skrevet kl. 23:03
Tjahh - måske ikke. Udtalte mig udelukkende fra egne erfaringer, naturligvis krydret lidt med min egen liberale holdning ;)
Faktisk er det teknikkere, programmører mm jeg hentyder til, og ikke personer med mere ''bløde'' uddannelser. Så guldet er derude - det er bare med at finde det. Sideløbende får vi en del uopfordrede ansøgninger som vi løbende screener.

Om folk kommer direkte fra andet job, eller har gået ledige et stykke tid, betyder selvfølgelig noget i ansættelsessituation. Vi har dog prøvet at bedømme folk udelukkende ud fra ansøgning og CV, og ikke kun om de er ledige eller ej, og som jeg skrev i mit sidste indlæg gav det virkelig pote. Så går man kun efter folk fra eksisterende jobs, tror jeg at man skyder sig selv lidt i foden....

....og fra arbjedsgiversiden kan det ligeledes nævnes at startløn for en medarbejder der har gået ledig, typisk også er noget mindre end en fra en tilsvarende stilling andetsteds, til trods for at kvalifikationer mm er lige så gode. For små virksomheder som os er det væsenligt.

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:18
Selvfølgelig betyder prisen for den ellers kvalificerede arbejdskraft jo en hel del for beslutningsprocessen. Og det er jo fedt, at du (og Hans) så har set mere efter de mere generelle kompetencer, for det løfter jo egentlig begge parter.

For mange nyuddannede kandidaterne er problemet jo nok bare, at de primært søger for smalt, fordi de desværre ikke kender tilstrækkeligt mange mindre virksomheder, hvor en mindre løn for noget mindre erfaring faktisk ville være en rigtig god handel.

Jeg mener da bestemt også, at det er temmelig snævertsynet at fravælge alene pga. mangel på erfaring eller datoen på uddannelsesbeviset. Men det er der så bare desværre et udsnit af personaleansvarlige der er - måske fordi de netop ikke arbejder i en lille eller mellemstor virksomhed - who knows?

Mvh
Lars Münter
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 07:52
Min erfaring med ledige stammer dels fra min tid som freelanceunderviser på kurser for ledige i Nordjylland, fra min tid som erhvervsvejleder på AF og fra min tid som lærer på et AMU-center.

De ledige, jeg mødte her var næsten alle på desperat udkig efter et job. Der var ikke noget de ønskede højere end at forsørge sig selv og kunne møde kolleger. Mange følte selv, at de manglede kvalifikationer, og ønskede sig derfor uddannelse eller efteruddannelse. De højtuddannede var ofte ret kræsne med, hvilket arbejde, de ville påtage sig - og til hvilken løn. Det begrænsede naturligvis deres muligheder, men set fra et samfundsperspektiv (i en tid med ret høj ledighed), så tog de jo ikke jobs fra folk med lavere uddannelser, så længe de blev i deres eget "luftlag".

Men mange manglede også noget så simpelt som viden om arbejdsmarkedet. Min yndlingshistorie fra min tid som erhvervsvejleder handler om en pige, der var uddannet snedker. Hun boede ude i en landsby, hvor der også lå en enkelt trævarefabrik. Hendes højeste ønske var at få arbejde på netop den fabrik, fordi det var dejlig tæt på, og fordi den havde et rigtig godt ry for at være en god arbejdsplads. Men desværre havde fabrikken ikke omklædningsfaciliteter til kvinder, kunne hun fortælle mig, så nu ville hun gerne have nogle kurser, så hun kunne søge arbejde andre steder. Jeg spurgte, om hun havde søgt på den nævnte fabrik - det havde hun ikke. Så aftalte jeg med hende, at hun skulle gå derhen og søge arbejde, og hvis det ikke virkede, skulle hun komme tilbage til mig en uge senere. Dagen efter ringede hun og aflyste sin tid. Hun var ansat på den ønskede fabrik.

Denne kvinde lod sin "viden" begrænse sig.

Og så var der selvfølgelig en ganske lille skare af folk, som havde fundet deres identitet som "professionelle klienter". De kunne mageligt leve op til alle samfundets krav uden at komme i arbejde - og det var faktisk et stort arbejde i sig selv.

mvh Hans

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 02:49
Good luck, Hans!

Det bliver spændende. Hvilke opgaver vil du starte med at give Maria?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)