Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BILLIG eller GRATIS...

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Efter at have været på Amino et længere stykke tid nu (med indlagt pause), så begynder jeg så småt at undre mig lidt over gængsheden i brugen af ordene "BILLIG" og "GRATIS". Både set fra afsender og modtagers side.

I starten kunne jeg godt forstå det: Små budgetter kan ikke bære dyre indkøb. Men der er altså nogle ting, som efterhånden forurener dette ellers så simple billede - hvilket leder mig til dette debatoplæg:

"BILLIG" er jo en modsætning til "DYR". "DYR" betyder "koster mere, end det er værd" og gradbøjes "BILLIG - RIMELIG - DYR - ÅGER"

Personligt ville jeg have dårlig smag i munden, hvis jeg reagerede på en forespørgsel: "DYRE visitkort søges". Der er jo ingen, der er interesserede i at købe "DYRE" varer eller serviceydelser.

Det virker på mig som om konkurrencemomentet ligger fastlåst på "PRIS". Hans-Jørgen kan levere en hjemmeside til 200 kroner og Viggo-Bent kan levere en hjemmeside til 300 kroner. Hvorfor er Viggo-Bent "DYRERE" end Hans-Jørgen?

Eller ER han det? Er hans PRIS ikke bare højere?

Jeg frygter at alle de forespørgsler og udbud, der findes på Amino med stikordet "BILLIG" er med til at påvirke iværksætterfasen meget negativt med tiden.

Jeg siger ikke, at det er forkert at passe på sine penge og være kritisk overfor prisen på et produkt eller en ydelse. Men jeg øjner en masse farer ved at tænke som FORBRUGER, når man i virkeligheden driver VIRKSOMHED.

En forbruger skal måske bare bruge et produkt af navngivet mærke og model, og i langt de fleste tilfælde er det fløjtende ligegyldigt, om produktet købes hos "SUPER-DUPER-DISCOUNT-CRAP" eller hos "ÅGERKARLENS HIMMELFLUGT". Forbrugeren er beskyttet af næsten alle lovgivninger, og risikerer ikke det store ved at købe for BILLIGT.

Men virksomheden er næsten ikke beskyttet af nogen som helst lovgivning, og risikerer at købe KATTEN I SÆKKEN uden nogen form for klageadgang.

Når jeg køber grafisk udstyr, så er prisen da bestemt en faktor. Alt andet ville være direkte dumt.

Men ord som "service", "sikkerhed" og "leveringsdygtighed" betyder meget meget mere! Jeg skal jo basere min forretning på at handle med mine leverandører! Privatpersonen skal ikke basere sit liv på at handle sine ærinder - bortset dog lige fra mad.

Når man er IVÆRKSÆTTER er man vel også VIRKSOMHEDSEJER, og må tilsidesætte sin FORBRUGERÅND til fordel for VIRKSOMHEDSDRIFT.

BILLIG er ikke nødvendigvis DÅRLIG, men jeg frygter lidt at ordets fokus fjerner alsidigheden i at andre HØJERE PRISSATTE, men ellers tilsvarende, produkter og ydelser faktisk kan have anden form for MERVÆRDI.

Er det fordi man i en opstartsfase blot ønsker at komme hurtigst muligt igang uden økonomisk risiko? Er der ingen, eller kun få, der tænker på at højere RISIKO har større sandsynlighed for større VÆKST?

Jeg får ofte en mail med ordlyd tilsvarende nedenstående:

Hej PB Tryk,

jeg skal bruge nogle plakater, jeg véd ikke hvor store de skal være, men standardstørrelse. De skal bare være så billige som muligt!

Hvordan skal jeg kunne reagere på mails af den karakter? Afsenderen har ikke sat sig ind i, hvad der skal bruges - og heller ikke hvor mange. Og da SLET IKKE kvaliteten af det leverede!

Jeg kan hurtigt fremstille 1000 plakater i 5x5cm hvor trykket er tilfældige dryp fra et slattent kaffefilter til stort set ingen penge.

Stilles der krav til leverandøren, når ordet BILLIG bruges i en forespørgsel? Viser en leverandør sin styrke ved at annoncere sine ydelser som BILLIGE?

Ovenstående er egentlig mest ment som et debatoplæg med stof til eftertanke. Jeg er ikke modstander af, når folk ønsker en billig løsning, men vil sætte pris på at høre, hvilke argumenter, der ligger bag - hvis ikke udelukkende små budgetter.

Opfat ikke dette som provokation, men som et kærligt spark til at tage stilling til tingene.

Mange hilsner

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:08
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter.

Et super indlæg, og tankevækkende med hensyn til at bevæge sig væk fra forbrugertankegangen til at drive en virksomhed.

Der er ingen tvivl om, at penge ikke hænger i træerne, når man er nystartet. Jeg er selv endt ud med et "dyrt" cms system i forhold til det gratis cms system som jeg kunne få fra joomla.

Problemet var bare, at det var svært at installere det gratis joomla, og at jeg ikke havde helt styr på, hvordan man skulle integrere de ekstra gratis moduler. Så det endte med at jeg købte et cms til ca. 2500, da har en del funktioner og kan det som jeg skal bruge det til.

Det betyder blandt andet, at når jeg stiller dumme spørgsmål, så svarer de på dem selv om at jeg egentlig ikke burde havde rodet i koderne og de svarer indenfor 24 timer.

For mig har det været billigt at købe et dyrt cms system i forhold til den tid og det bøvl jeg skulle have brugt på joomla, som sikkert er et godt system, hvis man lige ved, hvordan det skal tackles.

Så sagt på en anden måde skal man måske nogen gange kigge på, hvor det fordyrende ligger i at få et gratis eller billigt produkt. At jeg køber 500 visitkort til en superduper pris, og når jeg så åbner og ser dem, synes jeg det er flovt at give dem væk. ( ikke at jeg selv har prøvet det - men øh du ved en ven harWink

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:38

Hej Peter

Godt at få dette i dialog.

Jeg får selv forespørgsler, hvor kunden ønsker sig noget billigt. Jeg leverer service ydelser, som altid kræver en vurdering af tidsforbrug. Netop fordi der er tale om service, koster de også lidt mere. Men jeg bruger altid ekstra tid til at sætte mig ind i kundens ønsker og behov for at jeg kan levere den bedst mulige service. Derfor er jeg ikke billig...

Jeg har også selv brændt nallerne for nylig, da jeg for en kunde implementerede en sms løsning. Udbyderen vi valgte til at starte med, var vældig flink at tale med og han var BILLIG. Han kørte Telmore konceptet med at indsætte penge på forhånd og så ingen månedsgebyr. Nu kører hans service ikke ordentligt længere og det er helt umuligt at komme i kontakt med ham. Derfor har vi nu skiftet udbyder, men kunden har også mistet en del penge, som følge af at det er umuligt at komme i kontakt med udbyderen... - må jeg så i den forbindelse på det varmeste anbefale den nye udbyder Cool SMS. De er ikke billige, men har tilgengæld super service og support, hvilket er meget vigtigere, når man driver seriøs virksomhed.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er også helt enig. Af samme årsag undlader jeg ofte at blande mig i nogle tråde vedr grafisk design. For afsenderen går åbenbart kun op i prisen, og så vil jeg ikke være med.Jeg leverer som Peter kvalitetsprodukter til en god pris. Om den er billig, kommer an på, hvad man får hos mig i forhold til andre. Men mine faste kunder synes virkelig, de får noget for pengene, og det er klart det vigtigste for mig.

Nogle gange undrer det mig meget, for netop iværksættere burde da være bevidste om, at ting koster penge – ellers overlever vi jo ikke – og at tid er penge. Derfor undrer det mig også ofte, at folk selv vælger at lave ting, som de måske burde overlade til andre, der har mere forstand på det. De ville spare deres egen tid, som de så kunne bruge på udvikling, salg eller andre tiltag, som kunne være virksomheden til gavn og dermed give større vækst og dermed få langt flere kroner ud af den tid, de ellers bruger på eksempelvis et visitkort eller et logo. Og så ville de forhåbentlig også få et bedre produkt, som måske ville give større salg.

Personligt har jeg ved opstart startet med så få ting som muligt, som i stedet har været lavet ordentlige. Det betyder ikke, at det er de dyreste løsninger, men de er pæne og brugbare. Jeg har også hele tiden købt mig til bogholder- og revisor-hjælp, da jeg ikke har forstand på det og skulle bruge forholdsvis alt for lang tid på at sætte mig ind i det. Så er min tid bedre brugt andetsteds.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:42
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hej

Nu snakker du iværksættere generelt, og det tror jeg slet ikke er tilfældet.

På Amino er det en anden sag. Rigtig mange på Amino er lønmodtagere og er ved at starte op i det små, sådan nærmest på hobbybasis. Derfor færdes de i forbruger miljøer hvor ord som billigt kendetegner en vare til lav pris.

Omvendt, så er der rigtigt mange erhvervs virksomheder der har et kommunikationsproblem omkring deres priser. Det er faktisk mere reglen end undtagelsen at virksomhederne beskriver deres produkt, og så skal den besøgende på hjemmesiden "indhente tilbud" eller "ring for pris" .

Det kan jo ikke være rigtigt at en virksomhed ikke kan finde ud af at prissætte sine varer eller ydelser. I min optik, er hjemmesider til for at det skal være bekvemt for mig at bruge dem. Hvis jeg skal ringe hver eneste gang, kunne vi for fanden lige så godt have beholdt telefonbøgerne, så havde jeg ikke behøvet at skulle sætte mig ind i alt dette her computerfis og berige Bill Gates med millioner i afgift.

Det sker jo bare ikke, fordi virksomheden  jo ikke vil være DYRERE end sine konkurrenter, uden muligheden for personligt at forklare hvorfor. Det er så min pointe, nemlig at disse virksomheder ligger nøjagtig som de selv har redt, - og vil de gøre noget ved det så ved de nu hvor de skal starte ;-)

Det er altså lidt "halløj på badehotellet" når man som erhvervsdrivende vil have forbrugerne til at ændre adfærd, så forbrugerne passer til virksomhedens måde at agere på. Confused  

/Michael

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 10:54

Michael-> Du har delvis ret i at mange Amino'er er i lønjob med spæde skridt i iværksætterens retning. Men du må igen FOR ALT I VERDEN ikke blande forbrugere ind i markedsføringen fra Amino til Amino!

Uanset hvor i iværksætterprocessen man er, så er VIRKSOMHEDSDELEN ikke FORBRUGER.

Hvis du vil markedsføre dig overfor forbrugere, så har du ret i at virksomhedernes adfærd er til diskussion. Men B2B-markedsføring må efter min mening ikke blandes sammen med B2C-markedsføring. Der er himmel til forskel.

/Peter

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 11:07
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Peter

pbtryk.dk:
Men B2B-markedsføring må efter min mening ikke blandes sammen med B2C-markedsføring. Der er himmel til forskel.

Det er der så her vi er uenige.

Jeg har drevet virksomhed i 30 år, og det jeg oplever er at mange virksomheder har flyttet telefonbogsannoncen over på hjemmesiden. Det er uforskammet og uanstændigt at jeg skal bruge min tid på at ringe til dig for at få oplyst prisen på 500 visitkort., når du på hjemmesiden kunne have lavet 20 eksempler lige fra det billigste til det dyreste, og jeg så selv kunne vælge. Når jeg ringer til dig, så er jeg optaget for de kunder jeg lever af i den tid du skal bruge på at oplyse mig om noget du ligeså godt kunne have oplyst på hjemmesiden.

Det er disrespekt for mig som kunde, - det er hvad det er.

Så kan du mene hvad du vil, men det er altså min opfattelse. 

/Michael

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 11:22

Ja nu bliver jeg nød til at blande mig...

Du taler som om du kun handler varer, som en sæk kartoftler og du så blot ønsker en tilbudsavis på nettet. Jeg synes det er en useriøs tilgang til det. Uanset om det er visitkort, kartofler eller service ydelser så er der stor forskel på kvalitet og service. BtB handler om at skabe merværdi for den kunde, man handler med. Jeg ville føle mig meget useriøs, hvis ikke jeg rådgav mine kunder om løsningen. Det handler nemlig ikke blot om pris, men derimod meget mere om at finde den rigtige løsning så kunden får mest mulig merværdi.

Du har sandsynligvis stor erfaring og ekspertise indenfor dit område og vil vel gerne være en seriøs partner med dine kunder. Derfor er det vel også et forkert signal at sende at du selv kun interesserer dig for 1 parameter i en handel, nemlig prisen. I så tilfælde kunne jeg jo blot lave et firma med samme produkter som dig og så blot sætte en lavere pris end du gør. Mon så kunderne ville få en bedre oplevelse hos mig, der ingen erfaring eller viden har indenfor dit område ??

Nej, pris er blot et parameter i en handel og kun at interessere sig for det er simpelthen useriøst.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:27

Michael-> du flytter debatten meget væk fra emnet. Det er faktisk lidt belastende for den gode dialog. Også sammenholdt med dine ordvalg og formuleringer.

Jeg vil give dig mit sidste besyv til din (off topic) holdning, og håber at tråden herefter kan holde sig til debat om vægten på ordene "BILLIG" og "GRATIS":

At jeg (og mange andre) ikke har priser på hjemmesiden skyldes (ofte) ene og alene at mange små virksomheder tænker som FORBRUGERE, og frasorterer alt på baggrund af pris alene, uanset de gode argumenter, samtidig med at (mange) større virksomheder opfatter det discount-agtigt, hvis priser figurerer på hjemmesiden. Uanset din målgruppe (B2B) er priser på hjemmesiden ikke AUTOMATISK et godt valg.

Store virksomheder fokuserer på "HVAD FÅR JEG UD AF DET" og små virkomheder fokuserer på "HVORDAN FÅR JEG DET BILLIGST". Priser på hjemmesiden er derfor KUN en fordel, hvis du handler med små virksomheder OG er markedsførende på PRIS alene.

For alle andre der det groft sagt en ulempe.

Nå - tilbage til debatten om "BILLIG": Hvad lægger I i ordet "BILLIG"? Følger der kvalitet med? Kan man med rimelighed stille krav til service, leveringstid, kvalitet og under-markedspris på samme tid?

/Peter

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 11:29

Hej

Fotograf Claus Lavendt:
Uanset om det er visitkort, kartofler eller service ydelser så er der stor forskel på kvalitet og service

Hvad er det lige præcis du ikke kan sætte ord på i en hjemmeside, som du kan forklare mig over telefonen?

/Michael

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)