Efter at have været på Amino et længere stykke tid nu (med indlagt pause), så begynder jeg så småt at undre mig lidt over gængsheden i brugen af ordene "BILLIG" og "GRATIS". Både set fra afsender og modtagers side. I starten kunne jeg godt forstå det: Små budgetter kan ikke bære dyre indkøb. Men der er altså nogle ting, som efterhånden forurener dette ellers så simple billede - hvilket leder mig til dette debatoplæg: "BILLIG" er jo en modsætning til "DYR". "DYR" betyder "koster mere, end det er værd" og gradbøjes "BILLIG - RIMELIG - DYR - ÅGER" Personligt ville jeg have dårlig smag i munden, hvis jeg reagerede på en forespørgsel: "DYRE visitkort søges". Der er jo ingen, der er interesserede i at købe "DYRE" varer eller serviceydelser. Det virker på mig som om konkurrencemomentet ligger fastlåst på "PRIS". Hans-Jørgen kan levere en hjemmeside til 200 kroner og Viggo-Bent kan levere en hjemmeside til 300 kroner. Hvorfor er Viggo-Bent "DYRERE" end Hans-Jørgen? Eller ER han det? Er hans PRIS ikke bare højere? Jeg frygter at alle de forespørgsler og udbud, der findes på Amino med stikordet "BILLIG" er med til at påvirke iværksætterfasen meget negativt med tiden. Jeg siger ikke, at det er forkert at passe på sine penge og være kritisk overfor prisen på et produkt eller en ydelse. Men jeg øjner en masse farer ved at tænke som FORBRUGER, når man i virkeligheden driver VIRKSOMHED. En forbruger skal måske bare bruge et produkt af navngivet mærke og model, og i langt de fleste tilfælde er det fløjtende ligegyldigt, om produktet købes hos "SUPER-DUPER-DISCOUNT-CRAP" eller hos "ÅGERKARLENS HIMMELFLUGT". Forbrugeren er beskyttet af næsten alle lovgivninger, og risikerer ikke det store ved at købe for BILLIGT. Men virksomheden er næsten ikke beskyttet af nogen som helst lovgivning, og risikerer at købe KATTEN I SÆKKEN uden nogen form for klageadgang. Når jeg køber grafisk udstyr, så er prisen da bestemt en faktor. Alt andet ville være direkte dumt. Men ord som "service", "sikkerhed" og "leveringsdygtighed" betyder meget meget mere! Jeg skal jo basere min forretning på at handle med mine leverandører! Privatpersonen skal ikke basere sit liv på at handle sine ærinder - bortset dog lige fra mad. Når man er IVÆRKSÆTTER er man vel også VIRKSOMHEDSEJER, og må tilsidesætte sin FORBRUGERÅND til fordel for VIRKSOMHEDSDRIFT. BILLIG er ikke nødvendigvis DÅRLIG, men jeg frygter lidt at ordets fokus fjerner alsidigheden i at andre HØJERE PRISSATTE, men ellers tilsvarende, produkter og ydelser faktisk kan have anden form for MERVÆRDI. Er det fordi man i en opstartsfase blot ønsker at komme hurtigst muligt igang uden økonomisk risiko? Er der ingen, eller kun få, der tænker på at højere RISIKO har større sandsynlighed for større VÆKST? Jeg får ofte en mail med ordlyd tilsvarende nedenstående:
Hej PB Tryk, jeg skal bruge nogle plakater, jeg véd ikke hvor store de skal være, men standardstørrelse. De skal bare være så billige som muligt!
Hvordan skal jeg kunne reagere på mails af den karakter? Afsenderen har ikke sat sig ind i, hvad der skal bruges - og heller ikke hvor mange. Og da SLET IKKE kvaliteten af det leverede! Jeg kan hurtigt fremstille 1000 plakater i 5x5cm hvor trykket er tilfældige dryp fra et slattent kaffefilter til stort set ingen penge. Stilles der krav til leverandøren, når ordet BILLIG bruges i en forespørgsel? Viser en leverandør sin styrke ved at annoncere sine ydelser som BILLIGE? Ovenstående er egentlig mest ment som et debatoplæg med stof til eftertanke. Jeg er ikke modstander af, når folk ønsker en billig løsning, men vil sætte pris på at høre, hvilke argumenter, der ligger bag - hvis ikke udelukkende små budgetter. Opfat ikke dette som provokation, men som et kærligt spark til at tage stilling til tingene. Mange hilsner Peter |
Hej Peter.
Et super indlæg, og tankevækkende med hensyn til at bevæge sig væk fra forbrugertankegangen til at drive en virksomhed.
Der er ingen tvivl om, at penge ikke hænger i træerne, når man er nystartet. Jeg er selv endt ud med et "dyrt" cms system i forhold til det gratis cms system som jeg kunne få fra joomla.
Problemet var bare, at det var svært at installere det gratis joomla, og at jeg ikke havde helt styr på, hvordan man skulle integrere de ekstra gratis moduler. Så det endte med at jeg købte et cms til ca. 2500, da har en del funktioner og kan det som jeg skal bruge det til.
Det betyder blandt andet, at når jeg stiller dumme spørgsmål, så svarer de på dem selv om at jeg egentlig ikke burde havde rodet i koderne og de svarer indenfor 24 timer.
For mig har det været billigt at købe et dyrt cms system i forhold til den tid og det bøvl jeg skulle have brugt på joomla, som sikkert er et godt system, hvis man lige ved, hvordan det skal tackles.
Så sagt på en anden måde skal man måske nogen gange kigge på, hvor det fordyrende ligger i at få et gratis eller billigt produkt. At jeg køber 500 visitkort til en superduper pris, og når jeg så åbner og ser dem, synes jeg det er flovt at give dem væk. ( ikke at jeg selv har prøvet det - men øh du ved en ven har