Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering og iværksætteri

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/4/2006 12:59:30 PM
Forfatter: Hans

Hva så hvis virksomheden efter et par år kommer ind i en periode med svigtende salg,
vil du så forvente at komme periodisk tilbage på dagpenge??

Det håber jeg ikke, for som mange Aminoer har fået bekræftet fra a-kassen, så er det ikke muligt at få dagpenge mens man er (med-)ejer af en virksomhed. :)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:22
Dato: 7/4/2006 10:31:38 AM Forfatter:lyngsie
 Problemet er dog, at jeg indenfor en måneds tid løber ind i en aktiveringspligt, da jeg er på dagpenge.

Dine dagpenge er en forsikringsydelse, som du modtager, fordi du ikke er i arbejde. For at modtage denne ydelse stiller forsikringsselskabet (i dette tilfælde den  danske stat) nogle krav - akkurat som et almindeligt forsikringsselskab kræver, at du låser din dør, hvis du vil have en tyveriforsikring. Kravene bunder i en forestilling om, hvordan din skade bedst kan forebygges - altså i tyveriforsikringens tilfælde, hvordan du undgår tyveri, og i arbejdsløshedsforsikringen, hvordan du undgår ledighed.

Ét af disse mange krav er, at du skal stå til rådighed for arbejdsmaredet - hvis du arbejder fuld tid på at skabe en virksomhed, så er du ikke til rådighed for arbejdsmarkedet og så er du ikke berettiget til dagpenge - så simpelt er det. Det, du har gang i har et navn. Du laver dagpengesvindel. Og det er strafbart.

Nu spørger du så os skatteborgere, som betaler for din svindel, hvordan du bedst kan fortsætte den. Du har ganske ret i, at dette spørgsmål er kontroversielt, og jeg har ingen lyst til at give dig de svar, jeg eventuelt måtte have.

Dato: 7/4/2006 10:31:38 AM Forfatter:lyngsie
 Jeg ærgrer mig virkelig over, at man ikke kan anvende sit forarbejde til opstart af virksomhed i en handlingsplan som aktivering.

Det kan jeg godt forstå, at du ærgrer dig over. Hvis du ønsker at ændre dette, skal du gå ind i politik og arbejde for at få ændret dagpengereglerne. Du kan eventuelt starte debatten gennem din fagforening, som jo har en vis indflydelse - i hvert fald en høringsret - når reglerne ændres. Du vil så skulle argumentere for at det er samfundsmæssigt rentabelt at lade udformning af forretningsplaner være en mulig aktivitet i et aktiveringsforløb. Du skal kunne godtgøre, at der ikke vil blive svindlet med dette, således at "dovne" ledige blot laver umulige forretningsplaner, som så viser sig ikke at holde, og derfor ikke fører dem i varigt arbejde. Du skal desuden forklare, hvorfor de dårlige erfaringer fra tidligere år med at give iværksætterydelse ikke vil gentage sig.

Efter min mening angriber du spørgsmålet fra en forkert vinkel. Du kigger på dagpengesystemet udfra dit eget synspunkt, og finder det "uretfærdigt", at du ikke kan få penge uden at give modydelser.

Jeg synes, du skal skaffe dig en finansiering til hele din virksomhedsstart inklusiv opstartsfasen. Der er allerede i denne tråd givet fine eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre, og vi er rigtig mange iværksættere, som har lavet rigtig meget lønarbejde, mens vi startede op.

God arbejdslyst.

mvh Hans

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 13:26
Enig med Hans og Martin,

Det er ikke en ret at kunne starte virksomhed for dagpenge, der betales af vore andres skattekroner, det er jo dybt konkurrenceforvridende, for os andre der er startet på opsparing eller uden lån. Drop suttekluden, kom ud og arbejde og start så virksomhed ved siden af, nu har du haft 4 mdr til at komme i sving, så kan der da ikke være langt igen.

Argumentet om at dagpengemodtagere betaler skat er da til at grine af.

Tilmeldt 4. Jul 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:26
Hans

Jeg forventer da overhovedet ikke at det offentlige varter mig op på den måde du fremstiller. Jeg har rigelig erfaring i at tage et vilkårligt job, hvis økonomien er presset. Har rigelig hår på brystet på den konto, hvis det er det nødvendige stempel herinde. Det kan da godt være, jeg skal indse at egen virksomhed og fuldtidsjob kan passe sammen, men med den dagsorden vi har for vores kommende virksomhed, der vil kunne kræve en 24/7 indsats, har jeg dog meget svært ved at se hvordan en sådan kobling kan fungere.

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 13:27
Hans: At du lige kan ramme mine tanker så præcist.. det var alligevel lidt utroligt. Godt skrevet.
Tilmeldt 4. Jul 06
Skrevet kl. 13:35
Haha...jeg må hellere stoppe her inden flere bliver trådt over tæerne. Det er bestemt ikke dagpengesvindel jeg foretager mig. Har søgt lige præcis det antal jobs der forventes uden held. Har deltaget i flere aktiveringsforløb, der ikke nødvendigvis har været en succes, ej heller været minded på vores kommende virksomhed. Men svindel, pas på med dine anklager uden fakta Hans S.

Jeg har ikke i sinde at kommentere yderligere på mit indlæg her. Samtlige forslag givet er ikke nyt for mig. Dog er jeg glad for de relevante kursusudbydere givet. Tak for dem.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:48
Dato: 7/4/2006 1:34:30 PM Forfatter: lyngsie

Men svindel, pas på med dine anklager uden fakta Hans S.

Nåmen så må jeg jo hellere dokumente.

Jeg kan starte med at fortælle, at jeg tidligere har været ansat på AF, så jeg ved temmelig meget om netop dette område.

I denne artikel :http://www.ma-kasse.dk/4CF9852F-8234-4D3B-8AA6-DE2242BD93A5.W5Doc beskriver magistrense a-kasse, hvad der skal til, for at de i følge loven er tvunget til at foretage en rådighedsvurdering - altså en vurdering af, om du er til rådighed for arbejdsmarkedet.

Her står blandt andet:

"Vi er forpligtet til at vurdere et medlems rådighed i en række situationer:

• (...) 

• Hvis vi selv bliver opmærksom på andre forhold, der stiller spørgsmålstegn ved et af vores medlemmers rådighed. Det kan fx være i forbindelse med selvstændig virksomhed, opsigelse af fuldtidsarbejde for at overtage deltidsarbejde, sæsonarbejde eller lignende. "

I dit tilfælde vil rådighedsvurderingen vise, at du ikke er til rådighed, da du arbejder på fuld tid med din selvstændige virksomhed - hvilket du jo også selv beskriver, at du gør. Du kan ikke både have fuldtids beskæftigelse som selvstændigt erhvervsdrivende og modtage dagpenge. Tjek evt. i din egen a-kasse - du vil få samme svar.

Derfor er du i færd med at lave dagpengesvindel, hvilket er strafbart.

Jeg skriver det ikke for at håne dig - jeg skriver det, for at du kan få mulihed for selv at vikle dig ud af den snørre, du er viklet ind i. En eventuel straffesag kan jo måske være det, der tager pusten ud af din virksomhed på et senere tidspunkt?

Venlig hilsen

Hans

PS - der skal en del mere til, før jeg får ømme tæer

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 14:49
lyngsie, iværksætteri handler om mod og mandshjerte; om at turde kaste sig ud i noget der ikke er helt sikkert men måske kan blive til noget godt.

Det kan kræve noget økonomi, men den slags er også til at løse, hvis ellers ideen er bæredygtig nok. Jeg forstår ikke din ide om at du skal bæres igennem opstarten af offentlige midler, blot fordi du mener at din ide er god. Det er DIN ide, og hvis den er så fantastisk, så kan du vel også finde finasiering.

Klem ballerne sammen, sæt forbruget på nul, tag et lån, whatever - gør hvad du kan for at få din virksomhed sat i søen, og værd så bagefter stolt af at du gjorde det uden ''sutteklud''! Og det gælder uanset om det lykkes eller ej...

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 16:13
@Lyngsie

Jeg er enig med Hans, det tangere hvis det ikke er fusk det du laver med dagpengesystemet.

Dagpenge er for dem der ikke kan finde arbejde, og i dagens danmark kan du få arbejde inden for kort tid i alle dele af lanet.

Og hvorfor skulle du have kurser af staten gratis ?
Min virksomhed har da et par folk som ville have godt af kurser og vi ville stå stærkere i konkurrencen hvis vi fik dem, men det holder jo ikke.

Tilmeldt 4. Jul 06
Skrevet kl. 16:49
Gud hvor er I hurtige på aftrækkeren til at anklage folk. Da jeg henviste til fakta, var det ikke meningen at I skulle poste jeres CV'er eller anden viden hvormed I retfærdiggjorde jeres anklager. De fakta det drejer sig om, er mine personlige fakta, og dem får I så sandelig ikke her. Min situation er helt på linje med lovgivningen. Jeg har ikke i sinde at snyde/fuske eller hvad I vil kalde det. Ja - jeg har arbejdet på at kunne få den her virksomhed op at stå, og jeg har arbejdet meget, ved siden af de forpligtigelser jeg har i systemet.

Nu håber jeg I kan hygge jer i den danske sommer, og bruge mindre tid på rygklapperi og undgå flere mavesure ubegrundede anklager. Sikken et herligt diskussionsforum I har jer her.

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)