Dato: 7/4/2006 12:59:30 PM Forfatter: Hans Hva så hvis virksomheden efter et par år kommer ind i en periode med svigtende salg, vil du så forvente at komme periodisk tilbage på dagpenge?? Det håber jeg ikke, for som mange Aminoer har fået bekræftet fra a-kassen, så er det ikke muligt at få dagpenge mens man er (med-)ejer af en virksomhed. :) |
Dato: 7/4/2006 10:31:38 AM Forfatter:lyngsieProblemet er dog, at jeg indenfor en måneds tid løber ind i en aktiveringspligt, da jeg er på dagpenge.Dine dagpenge er en forsikringsydelse, som du modtager, fordi du ikke er i arbejde. For at modtage denne ydelse stiller forsikringsselskabet (i dette tilfælde den danske stat) nogle krav - akkurat som et almindeligt forsikringsselskab kræver, at du låser din dør, hvis du vil have en tyveriforsikring. Kravene bunder i en forestilling om, hvordan din skade bedst kan forebygges - altså i tyveriforsikringens tilfælde, hvordan du undgår tyveri, og i arbejdsløshedsforsikringen, hvordan du undgår ledighed.Ét af disse mange krav er, at du skal stå til rådighed for arbejdsmaredet - hvis du arbejder fuld tid på at skabe en virksomhed, så er du ikke til rådighed for arbejdsmarkedet og så er du ikke berettiget til dagpenge - så simpelt er det. Det, du har gang i har et navn. Du laver dagpengesvindel. Og det er strafbart.Nu spørger du så os skatteborgere, som betaler for din svindel, hvordan du bedst kan fortsætte den. Du har ganske ret i, at dette spørgsmål er kontroversielt, og jeg har ingen lyst til at give dig de svar, jeg eventuelt måtte have.Dato: 7/4/2006 10:31:38 AM Forfatter:lyngsieJeg ærgrer mig virkelig over, at man ikke kan anvende sit forarbejde til opstart af virksomhed i en handlingsplan som aktivering.Det kan jeg godt forstå, at du ærgrer dig over. Hvis du ønsker at ændre dette, skal du gå ind i politik og arbejde for at få ændret dagpengereglerne. Du kan eventuelt starte debatten gennem din fagforening, som jo har en vis indflydelse - i hvert fald en høringsret - når reglerne ændres. Du vil så skulle argumentere for at det er samfundsmæssigt rentabelt at lade udformning af forretningsplaner være en mulig aktivitet i et aktiveringsforløb. Du skal kunne godtgøre, at der ikke vil blive svindlet med dette, således at "dovne" ledige blot laver umulige forretningsplaner, som så viser sig ikke at holde, og derfor ikke fører dem i varigt arbejde. Du skal desuden forklare, hvorfor de dårlige erfaringer fra tidligere år med at give iværksætterydelse ikke vil gentage sig.Efter min mening angriber du spørgsmålet fra en forkert vinkel. Du kigger på dagpengesystemet udfra dit eget synspunkt, og finder det "uretfærdigt", at du ikke kan få penge uden at give modydelser.Jeg synes, du skal skaffe dig en finansiering til hele din virksomhedsstart inklusiv opstartsfasen. Der er allerede i denne tråd givet fine eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre, og vi er rigtig mange iværksættere, som har lavet rigtig meget lønarbejde, mens vi startede op.God arbejdslyst.mvh Hans