hejsa! jeg har lige startet et company limited i thailand og kommer til at have al min indtægt fra det firma, jeg har en lejlighed i dk jeg helst vil beholde og jeg har ikke lyst til at blive udenlandsdansker. hvad kommer jeg til at betale i skat i dk? har snakket med skattefar i dk og han sagde at jeg ikke ville komme til at betale i dk pga. den skatte aftale dk har med thailand om dobbeltbeskatning.... mit spørgsmål er om der er andre herinde med erfaringer og om det virkelig kan passe at jeg slipper for skattefar i dk? tak for et super forum... hilsen daniel
Dit selskab ligger i Thailand og beskattes der ja. Når et udenlandsk selskab er ledet fra Danmark betragtes det dog som regel som et dansk selskab.
Princippet om dansk beskatning hvis ledelsens sæde er i Danmark gælder dog ikke i forhold til lande med hvem dobbeltbeskatningsoverenskomsten foreskriver at indkomst fra faste driftssteder skal lempes efter exemptionsmetoden (forholdsmæssig lempelse) eller den såkaldte matching credit metode.
Overenskomsten med Thailand foreskriver matching credit lempelse hvis der er givet fritagelse eller nedsættelse for skatten i Thailand. Det gælder dog ikke hvis der er tale om virksomhed indenfor den finansielle sektor og forudsat at indkomsten ikke for mere end 25% vedkommende består af aktiegevinster og renter.
Afgørende er derfor hvordan indkomsten beskattes i Thailand. Sker der almindelig beskatning i Thailand uden fritagelse eller nedsættelse ja så skal selskabet beskattes i Danmark.
Der bliver skrevet, som jeg forstår det, at hvis man leder et thailandsk selskab mens man fortsat bor i Danmark, så betragtes selskabet som dansk, og beskattes i Danmark (med mindre selskabet er fritaget i Thailand).
Hvad med hvis man bor i Thailand og leder selskabet fra Thailand? Er der stadig beskatning i Danmark i dette tilfælde? Hvornår ophører skattepligten i Danmark?
Skattepligt ophører når du rejser ud og laver afmelding af dansk folkeregisteradresse.
Du skal dog påregne at blive mødt med et krav om dokumentation for at selskabet er undergivet beskatning i Thailand. Det nemmeste er klart at vente med at stifte selskabet til du er flyttet til Thailand.