Nu har jeg forstyrret en del, men må lige spørge kendere til webshops. Hvad synes folk om openbízbox? Vil i anbefale den eller hellere tage løsningen på oscommerce.com? |
Openbizbox eller oscommerce.com? Hvad er bedst?
og ikke umiddelbart kan finde ud af, hvilken licens den frigives under på dens hjemmeside. osCommerce er under GPL, som er den mest udbredte frie og åbne licens (Open Source) og er klart den mest udbredte webhandelsløsning med en sådan licens i øjeblikket, så det er let at få hjælp - eksempelvis på det danske forum OpenForum. |
Openbizbox er bare Oscommerce hvor der er installed nogle moduler og fixet på... |
|
Dato: 6/29/2006 8:35:41 AM Forfatter: Claus Agerskov Så OpenBizBox er således også under GPL - underligt at det ikke fremgår af deres hjemmeside. ....vil dog sige at navnet giver en heftigt hint om at det nok 'er noget med noget open source'.... ![]() |
|
Eksempelvis har man i mange år snakket om åbne systemer/open systems (før Open Source-begrebet blev opfundet i 1998), hvor der er tale om systemer, der kommunikere ved hjælp af åbne teknologier (åbne specifikationer) - ofte systemer der følger blandt andet Posix-specifikationen herunder de forskellige Unix-styresystemer. OpenView fra HP er et eksempel på software med "Open" i navnet, som langt fra er Open Source. |
Det er *stensikkert* at OpenBizBox er en osCommerce - komplet med en horibel myriade af tung inline HTML, pixel_trans.gif, helt det samme tabel-layout, den tunge tabelbox-model, cPath-systemet (osCommerces session-styring), helt de samme PHP-filer (end ikke omdøbt) - tilmed osCommerces oprindelige kodekommentarer er bibeholdt. Sideopbygningen er fuldkommen den samme, dvs også alt det uhensigtsmæssige. Se f.eks http://www.blomsterliv.dk "Copyright © 2005 OpenBizBox Powered by osCommerce Supercharged by OpenBizBox Shop System" - siden er - fraset produkterne - en 100% "ren" installation af osCommerce out of the box - altså inden man begynder at designe eller slå elementer til og fra. Der er end ikke ændret på defaultopsætning, farver eller noget som helst andet. Forskellen er kundens produkter og meddelelsen i bunden. Du installerer osc på omtrent 4 minutter, så jeg går ikke ud fra den har været dyr. OpenBizBox er en osCommerce, og den nye navngivning, manglende reference til osc, GNU mv er ikke udtryk for, at systemet er forbedret eller rettet i nævneværdig grad. OpenBizBox lider også af den irriterende "trend" blandt osCommerce-udbydere der handler om, at man sprøjter kundens sidehenvisninger, titles mm til med sit eget navn. Søg på udbyder X''s navn, og du får en stribe webshops op der indirekte reklamerer for udbyderen. Det kan være skadeligt på flere måder. Jeg vil mene, at når man nu sælger et system til kunden, endda et Open Source under eget navn, så bliver det altså kundens ejendom 100% i kraft af denne handel. Det er jo ikke en lejeaftale, men en vare der er købt og betalt for. Det er blot en "vane" jeg til min store undren har set udbredt ift osCommerce. En del af forklaringen er uden tvivl osCommerce selv, og at mange ikke kan ændre det eller tror at "sådan skal det være" - men det sker også meget bevidst. Til gengæld er det jo nemt for potentielle kunder, da de forskellige udbyderes produkter/referencer bliver meget synlige, når man undersøger hvad de pågældende udbydere har lavet før. |
|
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
|