Hej Amino, Jeg skriver dette indlæg da jeg har brug for hjælp. Jeg er for øjeblikket Club Manager (bestyrer) for et diskotek beliggende i en by med 35.000 indbyggere. Diskoteket har lagt der i mange år og har haft mange forskellige ejere, bestyrere og navne – men aldrig været nogen decideret succes. Jeg sagde ja til at prøve at vende forretningen, ved at lave et nyt koncept, med nyt navn, ny indretning, osv.. Jeg vidste da jeg gik ind i projektet at vi havde mange faktorer der spillede imod os, bl.a. - Stedet ligger relativt langt fra de andre ’in-steder’. - Vi har et ry fra de foregående diskoteker der lyder ”Der kommer kun indvandrere, bumser og små børn der”. Men ung og naiv som jeg var, sagde jeg at det kunne jeg sagtens kunne lave om på det og gøre forretningen til en succes – men var sværere end som så fandt jeg ud af. Jeg lavede konceptet der nogenlunde gik på: Indretningen skal være i top (se eksklusivt ud – hvilket stort set ingen af de andre diskoteker gør), musikken skulle være House/Electro – da ingen andre spiller det her i byen. Jeg fik lavet plakater til åbningsfesten og sat op med tilbuddene: Gratis champagne til de 100 første og Somersby til 20,- hele natten. Vi åbnede den 29. November, hvilket var et utroligt dumt tidspunkt at åbne på, men ejeren pressede på for at få det åbnet inden julefrokosterne, da vi havde overskredet tidsplanen meget. Åbningsaftenen var en succes (har jeg hørt – var for stresset til selv at se det Jeg lagde stærkt ud med at have bartender, afrydder, DJ og dørmand – da jeg tænkte at der ikke skulle spares, hvis vi skulle få den forretning op at køre. Det var der også brug for i den grad til åbningen, men de følgende uger kunne jeg godt se at det var fuldstændig hjernedødt at have afryddere på, da det bare var penge ud af vinduet. Men som ugerne gik kunne jeg godt se forretningen ikke gik optimalt (selvfølgelig, alt opstart er svært), der kom simpelthen ikke nok folk kunder. Havde det været en skoforretning jeg havde åbnet havde det været flintrende lige meget om der kun var kommet 1 kunde hele måneden, da dette jo ikke ville betyde noget for kunden, så længe at sortimentet var i orden, betjeningen var i top og priserne var gode. Men når det er en natklub er det en helt anden sag. Når der ikke kommer så mange gæster, tænker de andre ”Hold kæft hvor er her dødt – det er det samme lort som sidst” – og som vi alle ved, spreder dårlige nyheder sig som en steppebrand. Jeg blev ved med at undskylde over for mine kunder og fortælle ”Det er December/Januar det her, det er døde måneder – når vi er kommet på den anden side af Februar kommer der knald på og vi begynder at have flere fede arrangementer”. Jeg stod i baren og bed mine negle ned til roden, mens jeg tænkte ”Hvad fanden gør vi nu?”. Jeg begyndte at kunne se at det på ingen måde kunne betale sig at have garderobepige på, da vi ligger inde i en bowlinghal og folk egentlig bare kan komme 2 min før vi åbner og så hænge jakken gratis der. Ligeledes begyndte jeg også at kunne se at DJ’en egentlig også var en meget dyr post at have stående ved et tomt diskotek – og det samme med den ekstra bartender. Desværre havde jeg været så dum at lave vagtplanen 2 måneder frem – så derfor valgte jeg at køre den ud, inden jeg begyndte at nedskære. Jeg lukkede tidligere end mine åbningstider mange aftener, da der simpelthen var 100% mennesketomt og jeg tænkte at de få folk der muligvis kom derned nu, ville blive lige så skuffet over der var tomt, som at der var lukket (ved jeg godt ikke er sandt, men indtjeningsmæssigt kunne det ikke svare sig at holde længere åbent). Jeg begyndte at ændre lidt i konceptet, jeg kunne med det samme se at vi på ingen måde kunne forlange entre, da folk kunne se lige ind hvor vidt der var gæster eller ej. Jeg kunne også se at vores nuværende åbningstider 23 – 05 aldrig ville gå an, da folk før eller siden ville bevæge sig ned i byen til de øvrige diskoteker/barer. Derfor lavede jeg det om til 22 – 03 og tænkte at vi skulle fange bowlerne og dem der gerne ville have et ’starter’-sted. Jeg lavede tilbuddene Fredag: Sjusser 25,- fra 22 - 00(lavede jeg hurtigt om til Drinks 25 kr. – da jeg fandt ud af at ikke en eneste person vidste hvad fanden en sjus var – jesus christ..) og Lørdag: Somersby 25,- fra 22 - 00. Men stadig kom der ikke mange ned. Nu har jeg lavet det om til 20,- for begge dele i stedet – men er stadig ikke noget der giver overraskende mange besøgende. Jeg skal være ærlig og sige at dette også har noget at gøre med jeg endnu ikke har markedsført det sindssygt endnu. Jeg prøvede for nylig at holde en House / Electro aften hvor jeg kørte Somersby til 20,- hele natten, som jeg promoverede meget godt, både over facebook og med flyers rundt omkring. Dog gav det på ingen måde den succes jeg havde håbet, tværtimod løb udgifterne over indtægterne. (Og havde de gjort endnu mere, hvis jeg ikke havde lavet nogle gode tilbud til et par grupper, for at holde på dem). Jeg har nu besluttet mig til at få flyttet den computer der står i DJ-pulten op i baren, så jeg kan styre musikken derfra og derved spare udgiften på DJ’en på de almindelige aftener. Udover det vil jeg spille mere mainstream musik, da House/Electro godt kan skræmme nogle væk, samt at det får lokalet til at virke meget tomt, når der ikke er nogen der står og danser til det. Derved kan folk også nemmere lave sang-request, f.eks. hvis jeg holder noget ”after-school” noget på et tidspunkt. Udover det vil jeg til at lave flere tilbudsarrangementer, som f.eks. 10’er bar.
Mit spørgsmål er så (ja endelig noget vi til pointen Hvordan får jeg nu folk herned igen, når de fleste har det mindset at ”Der sker aldrig en skid dernede”? Mit dilemma er at jeg skal holde et fuldtidsjob ved siden af, for at få økonomien til at køre rundt, samtidig med at jeg skal drive diskoteket her og stå nede i baren hver weekend, som jeg fortiden ikke får penge for, så dette gør at jeg ikke kan gå ud og markedsføre røven ud af bukserne af det til hverdag. Alt andet hjælp er kærkommen – så skriv endelig hvis du har nogle idéer eller lignende. For mange af de idéer jeg har, kræver at der er flere mennesker. På forhånd tusind tak - glæder mig til at høre fra dig!
All the best Kasper Andreassen |
Hej Kasper
Som du sikkert har fundet ud er diskoteker meget farlig leg med penge.
Tænker lidt på, når Kim Larsen synger Spejl du tager fejl.
Jeg plejer ikke at være lyseslukker, men hvis jeg var dig, ville
jeg smide håndklædet i ringen og give finanskrisen skylden.
Håber der nogen som kan overbevise mig, om noget andet.