Hej Amino´er. Jeg har længe kigget efter en mulighed for at starte en lille forretning, ved siden af min uddannelse. Nu har jeg fundet et nyt koncept i Danmark, som jeg overvejer at blive franschise tager af. Mine spørgsmål lyder derfor: Er der nogen af jer der er franschisetager? kender til det? Kan der være nogle faldgruber, ved at blive franschisetager af et nyt koncept? Andre ting jeg skal være opmærksom på? På forhånd tak Jesper |
Hej
Umiddelbart lyder det som en dårlig idè at blive franchisetager på et nyt koncept.
Styrken i et franchise ligger i at man bliver del af et koncept der har bevist sit værd, og at man får en lang række værktøjer der ret præcist fortæller noget om hvilke nøgletal der kan forventes ud fra de forskellige modeller. Ved franchise betaler man for at nogen har lavet et koncept som kunderne er glade for og som de vil benytte fremover. Det skal kunne dokumenteres af udbyderne af franchisen, og det er den relative sikkerhed for succes som man betaler for i en franchise.
Selvom man som pioner i et franchisekoncept måske får lempeligere vilkår skal kontrakten på et senere tidspunkt fornys, og hvis det bliver en stor succes kan "gabet" mellem de nye og gamle blive så stort, at der ikke kan opnås enighed. Kan man ikke få forlænget sin kontrakt, er man ude af konceptet idet man ikke er ejer, men kun lejer. Så står man tilbage med ingenting.
Mange af de forhold kan man tage højde for i kontrakten, men det betyder også at man skal være villig til at bruge hvad det koster for at få kompetent uvildig rådgivning, - og at de penge kan være tabt hvis ikke der kan opnås enighed, eller at rådgiverne ikke kan forhandle sig frem til en løsning du kan være tjent med. Rådgivningen bliver ikke billigere af at konceptet er nyt, tværtimod vil der være ting der ikke foreligger dokumentation for eller som er baseret på skøn, og så skal der foretages egne undersøgelser da en udbyder i sagens natur vil have tendens til at være en smule optimistisk omkring projektet.
/Michael