Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franschisetager??

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 161
Fra  Daddys Day Care ApS Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er.

Jeg har længe kigget efter en mulighed for at starte en lille forretning, ved siden af min uddannelse.

Nu har jeg fundet et nyt koncept i Danmark, som jeg overvejer at blive franschise tager af.

Mine spørgsmål lyder derfor:

Er der nogen af jer der er franschisetager? kender til det?

Kan der være nogle faldgruber, ved at blive franschisetager af et nyt koncept?

Andre ting jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak

Jesper

Er du vildmand nok? www.vildmænd.dk

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:28

Hej

Umiddelbart lyder det som en dårlig idè at blive franchisetager på et nyt koncept.

Styrken i et franchise ligger i at man bliver del af et koncept der har bevist sit værd, og at man får en lang række værktøjer der ret præcist fortæller noget om hvilke nøgletal der kan forventes ud fra de forskellige modeller. Ved franchise betaler man for at nogen har lavet et koncept som kunderne er glade for og som de vil benytte fremover. Det skal kunne dokumenteres af udbyderne af franchisen, og det er den relative sikkerhed for succes som man betaler for i en franchise.

Selvom man som pioner i et franchisekoncept måske får lempeligere vilkår skal kontrakten på et senere tidspunkt fornys, og hvis det bliver en stor succes kan "gabet" mellem de nye og gamle blive så stort, at der ikke kan opnås enighed. Kan man ikke få forlænget sin kontrakt, er man ude af konceptet idet man ikke er ejer, men kun lejer. Så står man tilbage med ingenting.

Mange af de forhold kan man tage højde for i kontrakten, men det betyder også at man skal være villig til at bruge hvad det koster for at få kompetent uvildig rådgivning, - og at de penge kan være tabt hvis ikke der kan opnås enighed, eller at rådgiverne ikke kan forhandle sig frem til en løsning du kan være tjent med. Rådgivningen bliver ikke billigere af at konceptet er nyt, tværtimod vil der være ting der ikke foreligger dokumentation for eller som er baseret på skøn, og så skal der foretages egne undersøgelser da en udbyder i sagens natur vil have tendens til at være en smule optimistisk omkring projektet.

/Michael

Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 09
Fra  Daddys Day Care ApS Skrevet kl. 10:22

Hej Michael.

Tak for dit svar.

Jeg har været til møde med franschisegiver og set produkt osv. Med i aftalen følger også diverse markedsføringsmaterialer, samt det nødvendige udstyr. I tilfælde af at jeg ikke længere ønsker at være en del af det, kan jeg bare melde mig ud. Men jeg har stadigvæk udstyret,og derved muligheden for at starte helt selv.

Jeg kan i forbindelse med at blive franschisetager opnå nogle favorable priser på markedsføring og indkøb. Jeg synes det lød godt alt sammen, men som sagt er det eneste jeg er nervøs for, at jeg pludselig havner i en økonomisk "fælde".

Men jeg vil lige tænke nærmere over det, inden jeg springer ud i det.

mvh. Jesper

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 11:06

Hej Jesper

Det er ikke normalt at man kan stoppe som franchisetager, og så selv fortsætte som selvstændig sådan uden videre. Det er helt imod selve konceptet franchising.

Jeg ville være meget skeptisk. Der må ligge noget andet bag.

/Michael

Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 09
Fra  Daddys Day Care ApS Skrevet kl. 11:24

Tak for dig svar.

Jeg tror jeg fik formuleret mig lidt forkert. Jeg fik at vide at jeg til hver en tid kunne komme ud af franschiseaftalen, såfremt jeg vælger at gå ud af aftalen, ligger jeg jo stadig inde med maskiner m.m.  Derfra kan jeg jo vælge og starte som selvstændig, men skal dog selv ud og finde leverandører lave markedsføring m.m.

Men jeg tænker lige lidt mere over, om det er noget jeg vil. For jeg synes det er en god ide, men skal lige have tingene på plads først.

Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 00:46

Jeg har selv en franschise af Chem Dry - vi renser møbler og tæpper - som udspringer fra USA. Hvis vi vælger at afslutte vores franschise må vi i en given periode overhovedt ikke så meget som tænke på at starte som selvstændige i samme branche!!! Masterfranschisetager kan selv bestemme om de vil købe maskinerne tilbage eller ej men vi må under alle omstændigheder ikke bruge dem. Så jeg tror faktisk godt at Michael forstod hvad du mente, jeg synes også det lyder lidt uldent..

Men men, Mc Donalds startede sikkert også med at åbne en enkelt forretning, så hvis du alligevel vælger at kaste dig ud i det, så vær sikker på at får noget virkelig seriøs rabat når det nu er et nystartet koncept, det er jo lige precis det der plejer at være fordelen med franchise, at det er et produkt folk kender i forvejen. Når det nu er nystartet i DK så er spørgsmålet så om du ikke bare kan købe maskinerne et andet sted og så starte op som selvstændig, da det lyder som om det eneste du får ud af franschisen er brochure og andet markedførings materiale man nok selv kunne sætte sammen hvis det kom til det...

Go vind Smile

Ania

Tilmeldt 22. Nov 06
Skrevet kl. 00:48

PS... Du skal nok liiiiiige få en advokat til at gennemlæse kontrakten inden du skriver under på noget Wink

Tilmeldt 22. Nov 06
Skrevet kl. 00:48

PS... Du skal nok liiiiiige få en advokat til at gennemlæse kontrakten inden du skriver under på noget Wink

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:15

Jeg har selv tidligere været med til at implementere franchising på det danske marked (mest på skattesiden). Det man også skal huske på er at man som franchisetager som regel lægger et pænt stort beløb for at indtræde i en aftale. De penge kan man normalt ikke få igen. Man kan så begynde at overveje ting som om man kan overdrage retten til en anden, men det nytter jo ikke noget hvis franchise-konceptet viser sig ikke at holde. 

Ja for guds skyld få en advokat på. franchising og overdragelse af immaterielle aktiver er noget af det vanskeligste at håndtere rent juridisk og man skal klart have en advokat med sig. Det bør man faktisk have lige så snart vi taler om virksomhedsoverdragelser af væsentlig betydning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 09
Fra  Daddys Day Care ApS Skrevet kl. 09:41

Det er ikke fordi beløbet er så stort igen, jeg kan godt finansere det, så det burde ikke være et problem. Det eneste spørgsmål jeg egentlig står tilbage med er, i tilfælde af jeg vælger at starte op, hvilket firma skal det startes op som, når man er franschisetager? Jeg har ikke den nødvendige kapital til at starte et aps. Hvilken selskabsform ville så være bedst? Og jeg ønsker heller ikke at satse alt på dette, så det skal gerne være en selskabsform, hvor jeg ikke risikere at miste alt?

Men så vidt jeg kan forstå, er det eneste jeg reelt har mulighed for miste, er den indskudte kapital? er det rigtig forstået? produkktion og salg sker hjemmefra, så der er ingen lokaleomkostninger. Indkøb af materialer og markedsføringsmateriale sker kontant, så det er vel kun indskuddet jeg kan tabe?

mvh

Jesper

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)