Jeg er en ung iværksætter. Jeg har siden midt i studiet rodet rundt med forskellige virksomheder og haft både sucesser og fejl skud. Anyway, den eneste faste indkomst jeg har haft, var i perioden, ca 10 mdr. fra feb sidste år til midt december. Ellers så har det svinget med overskud og underskud, men jeg har altid betalt og i reglen inden rykkere.(men ingen regl ude....og så videre)
Anyway, nu står jeg for en gang skyld på en pose penge og lidt forskellige ideer. Jeg vil gerne låne 420.000 til en andelsbolig da jeg har fundet en som er fin og charmerende til bare 420.000 - meeen, samtidig er jeg igang med en anden ide som kommer til at koste mig alt hvad jeg har fået skrabet samme. Altså skal jeg låne bå mit glatte ansigt. Kan jeg det? og hvis ja, hvad kan jeg ofrvente? (det skal siges at jeg betaler til tiden! men kan jo som sådan ikke dokumentere det)
Tror du bør prøve at tage fat i din bank, hvis du vil låne penge til en andelsbolig. Start evt. med at se på deres hjemmeside, der finder du sikkert oversigter over priser og renterne.
Drøft eventuelt hele situationen med dem, og forklar dem at du vil starte en virksomhed - her kan de måske også komme med konkrete råd eller vejledning til den bedste løsning.
Det er sandsynligvis meget nemmere at låne til en andelsbolig som banken kan tage sikkerhed i, end at låne til virksomheden. Så det er i hvert fald den rette fremgangsmåde, at bruge sparepengene på firmaet. Når det så er sagt, så vil banken meget gerne se et privatbudget der viser, at det hænger pænt sammen når du betaler afdrag osv. på lånet. Hvis du er så heldig at have forældre med masser af friværdi, kan der måske strikkes en løsning sammen hvor de køber lejligheden?