Hvis man ikke har råd til eller lyst til at bruge et
mediebureau eller reklamebureau, er her et par hurtige råd man kan bruge, hvis
man står over for valget mellem printmedier eller online medier
Print
Printmedierne
rammer sine læsere via distribution – enten gratis eller
betalt. Den fysiske
distribution gør printmedia dyrere, når man snakker
kontaktpris. Man kan dog ikke
lave en direkte sammenligning mellem
eksponeringerne i print- og onlinemedier. Hertil er prissætningen og
målemetoderne til forskel
På print
betaler man for medieeksponeringen – dvs. OTS’er
Printmarkedet
er overskueligt – færre platforme end på web
Print er
envejskommunikation – kan ikke indgå dialog med læserne, men kan godt opfordre
til det.
Print
indbyder til en mere tilbagelænet læsersituation, hvor man lader sig
underholde – det kalder man direkte medieinstrumentalitet
Web
Et website
afventer at nogen klikker på
det. Brugerne skal altså derfor trækkes til web, hvis man vil have mange
brugere.
Indholdet på et website er svære at overskue. Ved ikke hvad der ligger under de forskellige menuer
Website
er interaktivt og kan levere debat og skabe stærke bånd mellem brugerne
Web læses
foroverbøjet, mere utålmodigt, og hele tiden med fingeren på musen, og
man vælger kun det, som der er interessant. Her medieadfærden i højere grad
handlingsorienteret
En
website er billig at publicere og brugerne betaler selv for distributionen
(computer og netadgang)
På web
kan man nogen gange slippe af sted med at betale for klik(CPA)