Det er nok ikke muligt at give dig et fornuftigt svar når du ikke rigtig selv har gjort op med dig selv hvad du vil vide og hvad du har behov for. Og som Anette skriver, så virker det lidt som om at du lige skal "prøve" eller høre om man ikke lige kan komme lidt udenom SKAT. Der har tidligere her på Amino været nogle heftige debatter vedrørende forhold til skattefar (eller mor) om at andre gør et eller andet og så må jeg også kunne. Hvis du skal bruge en computer til erhvervsmæssig brug, så køber du den selvfølgelig til virksomheden. Hvis du skal bruge computeren primært til privat brug, ja, så køber du den personligt udenom virksomheden. Du kan jo altid få et forhåndstilsagn fra SKAT for at sikre dig at du opnår et eller andet skattemæssigt. Det koster et mindre gebyr. Jeg har det sådan, at hvis arbejdet med at få dette tilsagn og betaling af gebyret føles større end at få tilsagnet, ja så glem det. Det er lidt princippet med at "de andre får, så vil jeg også". Det er fornuftigt af dig at se på, hvordan du kommer ud af noget inden du går ind i det. Der dukker af og til indlæg op om at nogle føler sig bondefanget fordi de ikke havde sat sig ind i de betingelser, de selv har accepteret - det kan kun give hovedrysten. Men om du bliver beskattet af et eller andet småbeløb er nok ikke det væsentlige. Når du kikker på de links, du får frem i google (som jeg nævnte tidligere) står der en masse. Prøv af klikke på nogle af de links, du får frem. Hilsen Jakob |
Du siger du har et valg mellem at købe det i firmaet eller privat. Derved siger du vel på en eller anden måde at det også vil bruge det privat.
Hvis vi ser bort fra det og siger at det er 100% erhvervsmæssigt anvendt ja så er udgangspunktet at du får fradrag for værdiforringelsen i virksomhedens eksistensperiode. Dette fremkommer ved at du den dag du lukker ud skal sætte en værdi på det udstyr du overfører til privat. Det betragtes som salg i relation til virksomheden.