Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

selvskyldnerkaution gyldig?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminofolk

Jeg er som mange andre havnet i vanskeligheder som følge af finanskrisen.

Jeg har et ApS, som har en kassekredit på 1,2 mio, hvoraf jeg selv kautionerer for 700.000.
Banken er nu tæt på at opsige engagementet, hvilket jo er temmelig uheldigt.

Det ærgerlige er at jeg faktisk har en del ordrer, men har ikke likviditeten til at udføre dem.

Hvad sker der hvis banken opsiger engagementet? Jeg har på ingen måde kr. 700.000 til at betale dem med.

Jeg faldt over denne side: http://www.hhx-erhvervsret.dk/Kaution.htm#Etiske_regler

Har disse etiske regler virkning på den form for kaution jeg har på min kassekredit? Eller dækker de helt andre forhold?

Hvis de gælder er der klart nogen punkter banken har overtrådt. Hvordan vil muligheden være for at få "fjernet" kautionen på baggrund af disse regler?

Er der andre der har noget erfaring med dette?

Håber nogen kan hjælpe.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 09:35

Hej med dig,

Jeg må desværre sige, at jeg ikke tror at der er ret meget at stille op, når først banken har besluttet sig for at ville mindske et udlån til en kunde. Enten betaler man lånet tilbage eller også vil banken lukke dig. (Dette vel at mærke hvis ikke du har kunnet overbevise dem om at lade dig fortsætte driften med lidt hjælp fra dem).

De etiske regler tror jeg desværre ikke på. Banken er kold i den situation! Og jeg har endnu tilgode at opleve en bank tage ansvar for sin egen dårlige rådgivning.

Jeg vil på det varmeste råde dig til at få noget prof. rådgivning - helst fra en revisor. Og skynd dig at gøre det, så du ved 100% hvad konsekvenserne kan blive af at banken vil have indfriet kassekreditten.

Held og lykke med det

Rikke

Tilmeldt 22. Jan 09
Skrevet kl. 09:44

Hej Rikke.

Mange tak for dit svar.
Det var desværre som jeg havde frygtet.

Jeg har dog heller ikke noget imod at betale de penge tilbage jeg har lånt, og virksomheden kan sagtens bære det da driften igen er blevet normaliseret efter de sidste 6 mdrs. stormvejr i finanssektoren. Det hjælper dog som nævnt ikke, da jeg ikke har likviditet nok.

Det der piner mig er hvis jeg skal betale kr. 700.000 privat af beskattede kroner. Det gør sgu' ondt.
...for der er vel ikke fradragsret for kautionsforpligtigelser?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:33

De etiske regler dækker primært de tilfælde, hvor du har en udeforstående, der kautionerer. I min tid i pengeinstitut kan jeg huske mange diskussioner om netop kaution, da kautionisten i flere tilfælde var nogle, der ikke satte sig ind i, hvad de skrev under på og bankerne ikke altid var særligt gode til at fortælle og sikre sig, at kautionisten vidste, hvad det var han/hun gik ind til.

Da du kautionerer for din egen virksomhed, du selv styrer, må det formodes at du ved, hvad du er gået ind til og du er den nærmeste til at have øjne for virksomhedens økonomi, så der er, som Rikke skriver, umiddelbart ikke noget at gøre ved det.

I dit tilfælde ville jeg bruge lidt tid på at udarbejde en økonomisk plan, der dels viser, at økonomien hænger sammen og at du også har evne og viser vilje til at nedbringe dine lån. Og så vil jeg tage en snak med banken, hvor du med de rette ansigtsfolder og alvorlig mine få talt med banken - og gerne lidt hurtigt inden de træffer en beslutning, de ikke vil omgøre. Banken reagerer typisk for at undgå yderligere tab, og så længe de kan se, at de får deres tilgodehavende nedbragt har de ingen interesse i at lukke dig. Alternativt får de ingen penge. De kan selvfølgelig vurdere, at du personligt har en bedre mulighed for at tilbagebetale pengene end virksomheden har for at afvikle gælden.

Normalt er der ikke fradrag for kautionsforpligtelse, men har du stillet kaution for din virksomhed og der er en direkte sammenhæng mellem kaution og opretholdelse af din indkomst kan der i nogle tilfælde være mulighed for fradrag. Det kommer an på så meget, så det er noget, du skal have en advokat med på banen for at se på. Prøv eventuelt også at søge lidt på internettet.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 22. Jan 09
Skrevet kl. 11:05

Hej Jakob.

Mange tak for dit svar.
Det var egentlig den med kaution på gammel gæld jeg hæftede mig ved.

Jeg fik en kassekredit i 2003 på kr. 100.000 med kaution.

Herefter har banken ladet mig overtrække kassekreditten indtil i sommers, da de bad om at få kautionen hævet til kr. 700.000. (Kreditten var på det tidspunkt ca. 900.000).

Måske en lidt underlig måde at gøre det på, men sådan kørte det nu engang.

Jeg ved det er et longshot og skal også kun bruges som et "forhandlingsmiddel" hvis det kommer der til.

Det jeg jo helst vil, er blot at fortsætte og få det hele nedbragt på normal vis.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 11:46

Jeg har lige et par bemærkninger.

Har ApS gæld udover banken?          Har du nogen formue banken kan gå efter?           Har andre kautioneret?           Hvad har banken konkret gjort?             Giver din virksomhed overskud før renter?              I givet fald kan den da afvikle gælden over en nærmere årrække?

Jeg har været involveret som rådgiver i en del af den slags problemstillinger, så er du ikke nået dertil, hvor advokater o.lign har rykket dig i andre sammenhænge er du velkommen til at kontakte mig på 29924519 for en uforpligtigende snak om problemet.

M v h

Bertil Vrou Thomsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:39

Hej Softmouse,

Det er nødvendigt at læse din selvskyldnerkautionserklæring og se på "forholdene" i øvrigt for at vurdere, om du via de etiske regler kan komme ud af din kaution.

Men det er altså meget sjældent nogen som helst redning.

Jeg ville fokusere på at få strikket en løsning sammen, så du via dit ApS kan få reduceret gælden gradvist og dermed også din kautionsforpligtelse. Der er mange der indgår f.eks. frivillige forlig, akkordordninger mv. for tiden for at redde hvad reddes kan, og det kan jo også være en løsning for dig.

Mvh

Karsten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)