Hej Amino'er I min iver for at komme til at hjælpe mere teknisk orienterede iværksættere, er jeg flere gange stødt på samme problem - manglende brancherelateret netværk. Problemet er at jeg pga forholdsvis unge alder, endnu ikke har opbygget et stort netværk af personlige kontakter inden for en bestemt branche. Jeg er til gengæld god til at se hvornår min samarbejdspartner og mine egne kompetencer ikke slår til, og hvilke nye kompetencer (læs: nye personer) der er brug for, for at få succes med produktet. Herfra bruger mit netværk af venner og bekendte, evt. også kontakter gennem Linkedin.com, til at finde de rette personer. Dette fungerer fint, hvis jeg laver projekter med personer der allerede kender mig, men mit ønske er at rådgive og coache iværksættere professionelt, og her er det et problem for mig at jeg ikke har stor og lang erhvervserfaring. Jeg kunne selvfølgelig vælge mig en branche og samle erfaring gennem en årrække, men det ønsker jeg ikke. Jeg vil igang nu, og jeg vil lære undervejs. Derfor er mit debatoplæg/spørgsmål til dig/jer - er det nødvendigt med mange års erfaring og et stort netværk for at kunne forretningsudvikle og starte virksomhed med/for andre, eller kan man lave en samarbejdsaftale hvor begge parter lærer undervejs og trækker de nødvendige kompetencer ind efterhånden som der er brug for dem? Jeg håber at få mange gode bud fra andre der har haft samme overvejelser! Hilsen Lasse |
Hej Lasse,
Du svarer rent faktisk på dit eget spørgsmål. Du siger, at du pga. din unge alder osv. ikke har været i stand til at etablere et stort netværk endnu. Men du vil gerne i gang nu, hvilket jeg godt kan forstå - Således er du jo "nødsaget" til at gå i krig, evt. med en partner og så må i tage tingene som det kommer, det er klart, og dække jer ind så godt som i nu kan der, hvor jeres egne kompetencer ikke rækker bredt nok. Og som du selv siger, ja - så vil det store etablerede netværk samt erfaringer komme undervejs, og det skal nok blive en lærerig process. Klart du vil støde hovedt mod muren, men det er kun godt at fejle, for uden fejl, hvordan skulle de så blive klogere og undgå disse i fremtiden.
Så Lasse, det er sku bare med at klø på! Det er kun dig der står i vejen for din egen succes (kliché, I know =) )
Så god fornøjelse og held og lykke med det hele.
Dbh Rasmus