Hej Jeg tænkte på om nogen herinde som har forstand på mobil markedet? Jeg har under en messe i udlandet talt med en række mobiltelefon-producenter, og jeg kan ikke umidddelbart finde dem på det danske marked. Jeg overvejer at høre producenterne om jeg kan importere og forhandle telefonerne i Danmark. Er der noget man skal være opmærksom på? Fungere styresystemet og netværket i Danmark udenvidere? Jeg har ikke før været i branchen, hvorfor det selvfølgelig kræver en større markedsundersøgelse osv. Følte bare at jeg talte med nogle gode folk, som lød meget interesseret i det skandinaviske marked..
|
Mobiltelefoner skal købes gennem en dansk distribuør.
i Danmark kræves der 2 års reklamationsret - hvor der i andre lande kun kræves 1 år.
Modellerne bliver derfor lavet til at holde enten 2 eller 1 år alt efter hvor de skal sælges.
Derfor vil Nokia heller ikke stå inde for at hvis du køber en telefon, lad os sige en nokia 6120 i spanien, og bruger den i Danmark
Fordi en Nokia 6120 i danmark, er ikke den samme som i spanien, måske udvendigt, men ikke indvendigt, der kan være ekstra filter til fugt, m.m. til det klima telefonen nu er lavet til.
og den er desuden kun lavet til at holde et år... (Producenten kan sparer penge på tests m.m.)
Det vil alt sammen sige at: hvis du sender den til reparation i danmark, vil du få den sendt retur, med en regning på 250,- og et brev hvor der står at telefonen er parallel-importeret og derfor ikke dækket under den danske garanti...
Der er dog en måde at komme igennem denne retningslinie -
Hvis du som SLUTBRUGER, har et stempel og en original faktura, fra en forhandler i det land, telefonen er beregnet og lavet til.
- og dette "tricks" gælder altså ikke forhandlere, så forhandlere der parallel-importerer.
Må selv sørge for reparationer (garantien bortfalder pga. uautoriseret indgreb)
Eller man kan sende telefonen til det land de er købt (Med chance for at du aldrig ser dem igen)