Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån penge fra eget firma

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan kan man låne penge fra sin enkeltmandsvirksomhed? - Skal man betale renter på en eller anden måde? - Er det fint nok, hvis man pr. 31/12 har betalt det hele tilbage igen?

Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg har nogle penge stående på firma kontoen, samtidig med at jeg betaler en del renter privat for min kassekredit. Hvis jeg kunne have pengene stående på min kassekredit i lidt tid, så ville renterne for kassekreditten jo blive mindre.

På forhånd tak

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 12:06

Edit:

Nej, de skal bare ikke registeres som "løn" så.
Om pengene står på firmaet konto , din konto eller ligger i ens lomme er jo ligegyldigt.
Så længe det ikke er indberettet som udbetalt løn (Personlig hævning) til skat.

Tilmeldt 13. Oct 07
Skrevet kl. 12:18

Ok, mange tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05

Hej!

Du kan  låne lige så tosset du vil, og pengene skal ikke stå der igen 31/12!

Dit udtræk bliver ikke beskattet, så det er noget sludder, der skrives foroven.

Personlig hævning har intet med løn at gøre, og skal ikke indberettes.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:55

Enig. Det er fuldstændig ligegyldigt om midlerne står privat eller i virksomheden så længe du ikke bruger virksomhedsordningen

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 13. Oct 07
Skrevet kl. 12:06

Hvad hvis man bruger virksomhedsordningen? - Skal pengene så bare være betalt tilbage pr 31/12?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:15

Så er det noget andet. Du kan ikke låne af din virksomhedsordning. Det vil blive betragtet som en privat hævning, og indskyder du pengene igen vil det være at betragte som et indskud på indskudskontoen, som derved ikke nedbringer dine hævninger. Der kan man istedet lave en mellemregningskonto så du får mulighed for at udligne hævninger og indskud men der skal saldoen altid være positiv.  Dvs. du kan indskyde og gemme indskuddet til senere hævning. 

Tilmeldt 13. Oct 07
Skrevet kl. 15:23

Ok, så hvis man bruger VSO er det ikke muligt at låne penge i sit firma? (det er vel det du siger, eller tager jeg fejl?)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:40

Korrekt. Man kan aldrig låne penge at sit firma uanset om man anvender virksomhedsordningen eller ej. Uden for virkomshedsordningen har det bare ikke nogen betydning. Dvs. udtræk af beløb vil altid være hævninger i virksomheden medmindre der er en positiv mellemregningskonto at hæve fra. 

Tilmeldt 13. Oct 07
Skrevet kl. 16:55

Ok. Dvs. har man én gang anvendt virksomhedsordningen, og der derfor er sparet lidt op i virksomheden, så vil det fremover have betydning, ligegyldigt om man vælger at bruge virksomhedsordningen igen eller ej? (det kan man jo vælge fra år til år)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)