Hej Jimmy Man kan skam ikke være ligeglad med hvordan de virker, hvis jeg i min shop vil ændre noget, noget der ligger uden for det normale og der ikke lige findes et addon til så er jeg på røven hvis jeg ikke ved hvordan koden virker. Mange webshops køre bare standart systemer, men nogle vil gerne skille sig lidt ud når det kommer til fx funktionalitet ;) Jo der er mange funktioner man gerne vil have med i en webshop, og hvis man bygger sin egen kodet shop ordentligt op (benytter sig af et freamwork som fx codeigniter eller RoR) så burde det ikke være det store problem at tilføje og ændre i funktionaliteten, faktisk noget nemmere end i en open source løsning og 1000 gange nemmer end i en closed source løsning.
Jo man kan sagtens intigrere med alle mulie systemer fra en open source løsning, men oftes virker integrationen ikke lige som man ønsker det, ellers er man pludselig afhængi af en 3. part som måske ikke lige har de samme tanker og iddéer om hvordan noget skal fungere. Trust me, har prøvet det MANGE gange. Er selv stor fan af open source, men man skal kun bruge open source når det er det der passer bedst til projektet.
Det er ikke et spørgsmål om hvad man kan og ikke kan med et open source system, du kan alt. Men det er et spørgsmål om tid og penge samt dynamik. Jeg kan lave en shop i Magento som kan præcis det samme som den shop jeg selv koder, men den tid jeg skal bruge på det er ca det samme, så vil jeg hellere bruge min tid på at lave en shop som fungere som jeg vil have den skal, end at ændre i noget andre har haft en god tanke om.
Mange af de fejl man vil opleve som er clientbasseret skyldes frontend koden eller session problemer, disse fejl vil også kunne opstå i en open source løsning, især hvis man vælger at lave sin frontend HTML selv (Som jeg ville gøre hvis det var mig), derudover er disse fejl efter min mening lettere at rette i ens egen kode da man 100% ved hvad der sker hvor, og hvis man har bare en smule erfaring med webudvikling burde man også kunne undgå det, så avanceret er en webshop i frontenden altså heller ikke. Har udvikelet meget mere acanceret systemer. |
For at sige det kort:
At bygge fra bunden er en kæmpe fordel for dem som har både tid og råd til det og ved præcis hvad de vil have.
Eksisterende software (opensource eller ej) er en genial løsning til folk der ikke har særlig mange penge og egentlig ikke helt er klar over hvad de står og mangler.
Opensource er genialt for fattigrøve som os der gerne vil prøve at lave en masse fedt men ikke tør eller kan lægge de penge bag det som et rigtigt udviklingsprojekt koster.