Jeg er ved at researche på en fyr, der var en af bagmændende bag Silver Solarium-skandalen i 80erne.
Såvidt jeg kan læse i gamle aviser, blev det startet af 2 brødre i Kbh og eskalerede til et kæmpeflop på børsen, hvor tusinder af aktionærer tabte alle deres penge. Herpå ser det ud som om den ene bagmand dør og den anden forsvinder til USA, bliver købt af Scanbox og får beslaglagt alle sine værdier i 10 år af de amerikanske myndigheder.
Desværre virker det som om det er sparsomt med oplysninger så jeg
bliver nødt til at spørge, om der er nogle af jer herinde, der kan give
mig flere bidder af historien.
Jeg er i særdeleshed interesseret i at finde ud af de nærmere omstændigheder omkring det mislykkede børseventyr og om der nogensinde er faldet en dom i en sag på det.
Børsens omtale for ca. 20 år siden virker som om man nok burde have ladet sig "forblænde mindre af børs-prospekter med bikini-piger" på men ellers virker som om medierne først rigtig har taget fat på sagen i 90erne, da skandalerne fortsatte i Scanbox, som det ser ud til at have købt resterne af Silver-Gruppen.
Jeg husker svagt noget om Lamborghini Diablo sportsvogne, vist nok nogen af de første i Danmark,
som brødrene kørte i. Bilerne blev vist i ugebladene, flankeret af smukke piger. Den ene af brødrene tog sit eget liv, hvis jeg ikke husker helt forkert.
Njaaaah næsten - men du har fat i noget af det rigtige :)
Som JEG oplever det efter at have talt med sønnen til en af bilens ejere, foregik det sådan:
Da Silver Gruppen gik konkurs, blev bilen solgt på tvangsauktion til Asger Mortensen fra Bygholm Parkhotel i Horsens.
En dag, da han tankede den op, lod han den stå med nøglerne i, da han gik ind for at betale og bilen blev stjålet og senere fundet, hvor den var kørt delvist i stykker.
Det var i øvrigt en Lamborghini Countach, og ikke en Diablo (som først kom på markedet mange år senere). :)
Modsat hvad mange tror, var det IKKE den - men en "sølle" Mercedes 500 han kørte sig ihjel i. Det har nu dog, formentligt, intet med Silver Gruppen at gøre.
Jeg tænker................de kan vel ikke være børsnoterede og krakke med stort tab (og da slet ikke et så spektakulært firma med "bikinipiger og sportsbiler") uden at der er dokumenter på sagen?
Det var en Lamborghini Countach LP 500S. Som 12 årig var jeg på tur ved Farum hvor det røde lyn holdte, og tog et par billeder af den. Jeg har gravet de gamle negativer frem og fået dem scannet - de er taget i foråret 1987. Jeg læste i dit overstående link - at Asger Mortensen smadrede den om en elmast i dec. 1989. Billederne kan ses her: