Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Motorcykel i firma

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Vidste ikke lige hvor den skulle ligge, så nu smider jeg den her :)

1. Kan man have en firma motorcykel i et firma, ligesom man har firma bil ?

2. Da man ikke kan have en motorcykel på gule plader, så skal der betales moms af den, men må jeg så bruge den privat også.

3. Kan man få kørselsgodtgørelse for en privat motorcykel, hvis man bruger den til erhverv ?

4. Kan man bruge en motorcykel som start kapital, hvis man starter et ApS ?

5. Kan man købe en motorcykel for den start kapital som man smider i et ApS ?

Ved sku godt at de er lidt mærkelige, men på forhånd mange tak til dem som svare.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:51

1. Kan man have en firma motorcykel i et firma, ligesom man har firma bil ? JA

2. Da man ikke kan have en motorcykel på gule plader, så skal der betales moms af den,  ja men må jeg så bruge den privat også. Ja men du bliver beskattet af fri motorcykel. Jeg vil sige det sådan at du skal have særdeles gode grunde hvis du ikke skal beskattes privat. 

3. Kan man få kørselsgodtgørelse for en privat motorcykel, hvis man bruger den til erhverv ? Ja hvis den ligger udenfor firmaet. Samme satser som bil.

4. Kan man bruge en motorcykel som start kapital, hvis man starter et ApS ? Ja

5. Kan man købe en motorcykel for den start kapital som man smider i et ApS ? Ja men husk den private beskatning af råderetten og den er dyr (et skøn)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19

Hej Bent!

Lige et tillægsspørgsmål!

Kan en motorcykel indgå i VSO?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:49
Hej! Bent eller en der kender lidt til VSO! Er der et holdbart svar på ovennævnte?
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:53

Peter,

Loven tager udgang i at: "Aktiver, der benyttes både til erhvervsmæssige og private formål, indgår ikke i den selvstændige erhvervsvirksomhed".

Derefter nævner loven dog positivt  to undtagelser, hvor der er tale om blandet anvendelse - ejendomme og biler. Mit bud er nej (selvom det kunne være sjovt at prøve at køre en argumentation for at sidestille en bil med en motorcykel). Men las Bent komme med et bud.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Tja...Henrik! Har en sag liggende, hvor en revisor har kørt motorcyklen under virksomhedsordningen samt trukket moms af købet. Skat har underkendt begge dele, og kunden er tosset på den tidligere revisor(som er statsautoriseret)!
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:09

Peter,

Jeg har ikke set lovforarbejdet. Så mit udgangspunkt har været at Virksomhedsskattelovens tekst. Hvad er SKATs argument?

Jeg ved godt, at der i mange tilfælde fra SKATs  side i tidligere afgørelser er lagt vægt på at en motorcykel overvejende anses for privat.

Men man kan da argumentere for at det i nogle brnacher kan være nyttigt med en motorcykel fremfor bil. Hurtigere transport, lettere parkering mv. Lettere for revisoren i København end for muren at argumentere for.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:15
Hej igen Henrik! Skal lige have fundet afgørelsen på arkivet.........! Manden er rådgivende ingeniør, og suser rundt på sin motorcykel i København. Så vidt jeg husker afgørelsen, er jeg faktisk enig med SKAT, men jeg har lovet manden at undersøge sagen til bunds.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:46

Det er en interessant problemstilling og jeg mener bestemt også den er relevant ligesom jeg mener det er relevant at indhente et bindende svar hvis man er ude i problemstilingen men umiddelbart er jeg enig med Klovn af to årsager:

VSO § 1 nævner som Klovn siger kun blandede ejendomme og biler.

VSO § 1 anfører vedr. blandede aktiver at reglerne i ligningslovens § 16 finder anvendelse (telefon, ejendomme, biler) men motorcykler eller fri motorcykel er ikke omfattet af denne bestemmelse når vi taler om standardbeskatningssatser, men er naturligvis omfattet af hovedbestemmelsen der bare hedder beskatning af markedsværdien.

Jeg kan ikke se at der tidligere er taget stilling til det og hvis den sag Peter omtaler er en sag der er afgjort lokalt er det ikke noget man kan påberåbe sig i andre sammenhænge. 

Noget andet er som sagt at jeg tror beskatningen af fri motorcykel bliver hundedyr men det er igen et forhandlingsspørgsmål.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 09:44

Hvad så hvis jeg har en privat motorcykel og bruger den erhverv.

Så kan jeg vel stadig fratrække f.eks. 50% af udgifterne i mit personlige firma.
Ligesom jeg gør med bilen?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)