Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan jeg blive?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa allesammen

Jeg er en ung dreng på tyve år, som til dagligt går på HTX. Det keder mig voldsomt, og jeg har stort set ingen fag, som jeg skal bruge senere hen. Jeg er igang med mit andet år, og  skal op i samtlige fage pga. fravær - selvom jeg har debateret med at det er sygt kedeligt, men der er intet at gøre (:

Men det jeg tænker på, er hvad jeg har mulighed for at blive uden en udd.?

Jeg ville egentlig gerne starte mit eget, men regner med at jeg nok skal ud og have lidt øvelse først. Såsom freelancer eller fuldtisjob som programmør et andet sted. 

Nogen der har nogle gode/slemme ting at sige? (:

Kan det overhovedet lade sig gøre uden en uddannelse?

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 09:05

Umiddelbart så ville jeg anbefale dig at gøre det samme som mig, drop ud af HTX, find et arbejde det næste halve år, start på HHX, start din virksomhed i løbet af det første år.

Mads Madsen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 08
Skrevet kl. 09:11

Hej Mads

Jeg har aldrig rigtig sat mig ind i HHX, men er det ikke meget baseret på Matematik?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:14

JosefDR:

Jeg er en ung dreng på tyve år, som til dagligt går på HTX. Det keder mig voldsomt, og jeg har stort set ingen fag, som jeg skal bruge senere hen. Jeg er igang med mit andet år, og  skal op i samtlige fage pga. fravær - selvom jeg har debateret med at det er sygt kedeligt, men der er intet at gøre (:

Tjaa, der er jo en grund til at du går i skole, og det er jo trods alt for at lære noget - Og måden at kontrollere om du har lært noget, er jo ved eksamen.

Så hvis du ikke dukker op til undervisningen, er det jo logisk nok at de er nødt til at tjekke din viden i samtlige fag, også selvom det er "sygt kedeligt"

Når det så er sagt, så er et sted at starte i forhold til at blive selvstændig, at finde noget du er rigtig god til, og som du samtidig kan lide at lave.

Når du så (forhåbentligt) har en lang liste over ting du ynder at lave og som du er god til, så må du til at undersøge om der er nogle af dine evner der faktisk også er et potentielt kundegrundlag for.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at hænge i og gennemføre HTX - Der er mange flere døre åbne med en gymnasiel uddannelse end uden, i forhold til videreudannelse senere i livet. - Ellers har du trods alt spildt 1,5 år på nuværende tidspunkt, og skal starte forfra på f.eks. HHX eller andet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 09:18

JosefDR:

Hej Mads

Jeg har aldrig rigtig sat mig ind i HHX, men er det ikke meget baseret på Matematik?

I forhold til det matematik man har på HTX, så er det faktisk ikke så slemt. Jo der er en del med statistik, men det er ikke så slemt.

Det skal så også lige siges at jeg var på HHX ved den gamle reform, så det har sikkert ændret sig en del.

Men som udgangspunkt, så er du bedre tjent, i mine øjne, med en HHX hvis du ønsker at starte for dig selv.

Jeg valgte Matematik A, EØ A og Dansk A (Obligatorisk), men tror nok jeg var bedre tjent med Engelsk A. Du skal dog være opmærksom på at HHX er mere boglig end HTX, men er selv en mere teoretisk person, end en praktisk, så det er lidt op til en selv. :)

Mads Madsen

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 09:24

Stay in school. Det kan gøre det meget nemmere for dig senere hen ved din virksomhedsdannelse.

Selvom det også kan lade sig gøre uden uddannelse.

Mvh Jonas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:16

Hejsa

Skole, uddannelse og læring er altid godt og berigende, men hvorfor bruge tid på noget der ikke interesserer dig??

Har du prøvet at lave en liste over de ting der VIRKELIG interesserer dig, det du godt kan lide og det du drømmer om?

Hvis ikke, prøv at skriv en og se i hvilken retning det peger. Du kan evt. også lave en liste der hedder Iværksætter, og skrive det der VIRKELIG interesserer dig, og nederst på siden lave en kolonne med fordele og ulemper - lyt indad - hvad siger din mavefornemmelse til det der står på listen?

Er det nu du skal springe ud som iværksætter - eller måske senere????

Pøj pøj til dig

Kærlig hilsen

Sanne

(en der i a l t for lang tid arbejdede med noget der ikke interesserede hende - kan IKKE anbefales...)

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 01:04

I dag kan man, så vidt jeg er orienteret, ikke tage en gymnasiel uddannelse om. Derfor ville jeg droppe ud straks og få et arbejde i stedet. Du kan altid tage en gymnasiel uddannelse senere når og hvis du bliver motiveret - og dermed få mehet bedre karakterer - og DET giver dig fordele.

Jeg tog 1.g, lige efter 10., havde et gennemsnit på 8,2 og droppede ud. Tog HF på enkeltfag som selvstudie som 25-årig fordi jeg havde lyst og havde et snit på 10,7 :)

Jeg har aldrig brugt den, men jeg fortryder det ikke, for hvem ved - det kan være jeg vil læse på uni når jeg skal pensioneres. =D

Sannes forslag er rigtig godt, tag evt, kontakt til dit nærmeste jobcenter og bed om at tale med en erhvervsvejleder, som kan stille de rigtige spørgsmål og dermed guide dig videre. Tag din liste over ting du godt kan lide at lave med og snak ud fra den.

Det kunne jeg godt have ønskket mig i din alder - det tog alt for mange år at finde ud af hvad jeg ville =P

Held og lykke!

Mette

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 08
Skrevet kl. 20:36

Hej alle

Beklager den lange tid siden mit sidste indlæg. Men der har været en del problemer med livet :D

Jeg går stadigvæk rundt, og tænker på hvad jeg vil og burde.

Det er sådan at jeg jo snart er færdigt med mit andet år på HTX, mine karakterer er i den dybe ende - da jeg simpelthen ikke interesserer mig for de basale fag. Dansk, kemi og fysik (osv..) er simpelthen ikke mig, - og grunden til at jeg tog HTX var udelukkende pga. muligheden for at få programmering.

Jeg har som sagt programmeret PHP-hjemmesider siden år 2000, og har opbygget megen viden indenfor de forskellige kode-sprog - såsom CSS, Javascript (prototype), HTML og RoR.

Men spørgsmålet er så - hvad nu?

Jeg er meget i tvivl om, hvor vidt det kan betale sig for mig, at tage denne videregående uddannelse - da jeg alligevel ikke har planer om at tage videre efter den, men bare gerne vil direkte ud på arbejdsmarkedet.

Så det jeg er kommet frem til, er nu:

Jeg vil prøve og opsøge nogle forskellige virksomheder i min omkreds, og høre dem, om de kan bruge en som mig uden uddannelse.

Har jeg mulighed for at stoppe min udd og hoppe direkte på job, så vil jeg meget gerne det. Men er det smart?

Det er jo selvfølgelig umuligt at sige, da det jo er to veje jeg står overfor - og man kan jo aldrig i sidste ende finde ud af hvad den anden vej ville have givet.

Hjææælp?

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 21:39

JosefDR:

Har jeg mulighed for at stoppe min udd og hoppe direkte på job, så vil jeg meget gerne det. Men er det smart?

Livet gir ingen garantier, men hvis du er pishamrende dygtig, hvad er du så bange for? Hvis du springer fra din uddannelse nu, kan du tage den senere - med bedre karakterer - og nu får prøvet muligheden af for om vingerne bær' :)

Mette

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)