Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sælger jeg en artikel?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Gilleleje
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er, Jeg er igang med at skrive en artikel om virksomhedskultur som jeg gerne vil forsøge at sælge til diverse erhvervsmedier. Men jeg har ingen erfaring med at sælge artikler som allerede er skrevet - kun ideer til artikeloplæg. Hvad gør jeg? Skriver jeg at kort resumé af artiklen og sender til de medier jeg gerne vil have den trykt i eller sender jeg hele artiklen? Hvordan fastsætter jeg prisen og hvor meget kan jeg forvente? Jeg har en meget aktuel vinkel på emnet og en rigtig god virksomhedscase at understøtte budskabet med. håber der er nogen der kan hjælpe.
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 20:17

Hej

Jeg ville ringe til redaktøren på den pågældende redaktion og præsentere vedkommende for historien. Hvis han/hun er interesseret, ville jeg sende en kort appetitvækker om din artikel (altså vinkel og artiklens relavans, rubrik-forslag og en ganske kort oversigt over kilder og deres vægt=betydning).

Jeg tror ikke, at jeg ville fortælle, at artiklen stort set er skrevet, men måske nøjes med at sige at kilder og baggrundsresearch er på plads, således at du signalerer at du kan levere hurtigt (af hensyn til aktualiteten).

Pris: Jeg vil henvise dig til Journalistforbundets hjemmeside, se http://www.journalistforbundet.dk/sw1996.asp
Udover vejledende priser finder du en mængde anden god information på hjemmesiden.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 382
Fra  Kommunikationspartiet Skrevet kl. 23:10

Hej Anniqa.

Prisniveauet for artikler er desværre ikke specielt højt. Vi solgte en artikel for et stykke tid tilbage til Jyllands-Posten. Historien fik en forsidehenvisning på JP Århus og blev bragt som en dobbeltsidet artikel inde i avisen. Pris: 3500 kr.

Det er mit indtryk, at priserne generelt ikke er specielt høje. Nogle steder vil mediehusene ikke en gang betale for materialet - men de er selvfølgelig altid interesseret i at bringe en god historie, som de så kækt siger! 

Så derfor må mit råd være, at du prøver forskellige steder og hører, hvad de kan tilbyde. Hvis du føler, de underbyder din artikels værdi, kan du prøve at spørge dem, om det ikke bryder med journalistforbundets retningslinjer? Ifølge journalistforbundet må man nemlig ikke sælge sit materiale for billigt og dermed devaluere markedet for etablerede journalister.

Når vi sælger artikler, plejer vi at sende hele artiklen til forskellige redaktioner. Derefter vælger vi dem, der byder mest.   

Jeg håber, det kan hjælpe dig lidt videre Smile

Fra Valby
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:16

Hej

Jeg har til gengæld rigtig meget erfaring med netop at sælge artikler.
Det jeg gør er at at jeg kontakter nogle medier med ideen. Jeg skriver aldrig mere end 5 til 10 linjer, da medierne får rigtig mange tilbud, og der kan være rigtig mange grunde til at de ikke vil købe din artikel. Det kan også være at de gerne vil have artiklen lavet på en særlig måde.
Vejledende priser fra Dansk Journalistforbund for artikler, der lægges på nettet (hvilket jeg forventer at alle gør) er 788 kroner i timen. Og det vil jeg selvfølgelig sætte pris på at du også tager. Mange medier vil ikke betale det. Dem skriver jeg ikke for.

Som regel arbejder de dog med en fast pris på en artikel. På eksempelvis 4000 kroner. Så kan du gøre op med dig selv om det er en god eller en dårlig forretning.

Jeg kan ikke se på din hjemmeside at du er journalist eller har en kommunikationsuddannelse i øvrigt. Har du ikke det, skal du nok være forberedt på at det er noget en redaktør vil spørge ind til.

Venlig hilsen

Majbritt Lund
Journalistik og PR
www.majbrittlund.dk

Fra Gilleleje
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 14:22
Hej alle, Tak for jeres svar - de har givet mig en god idé om, hvordan jeg skal gribe sagen an. Og til Majbritt: Jeg er ikke uddannet journalist men cand.ling.merc i kommunikation og formidling fra cbs. Så jeg er altså kommunikationsuddannet og med bred erfaring inden for de emner, jeg skriver om. Hvad kræver redaktøren af dokumentation? CV? Et par linier om min faglige baggrund? Eksempler på skriblerier? Skal jeg vedhæfte det sammen med mit artikeloplæg, eller kun hvis de beder om det? Nå da, det affødte lige en ny bunke spørgsmål :o)
Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 215
Skrevet kl. 15:08

Hej..

Jeg ville gøre som nævnt ovenfor. Kontakt alle relevante medier, skriv overskrift og underrubrik og så måske første afsnit af artiklen, den der betaler mest får artiklen. Min far har skrevet masser af kronikker gennem tiden og selv om han er rød, så sendte han altid til JP først for de betaler bedst og hvis de store aviser ikke ville have den så endte den i kristeligt dagblad ;)

Her et et link til journalistforbundets freelancehåndbog - her får du nyttig information.. http://djf.inforce.dk/sw2400.asp

Jeg elsker altid at folk tager initiativ og prøver at gøre noget selv, men tror det er rigtig, rigtig svært at leve som freelancejournalist, men go for it. Går den, så går den og hvis den ikke går så bliver du ikke gammel og bitter fordi du aldrig prøvede ;) Jeg er selv cand.comm. og vi er alt for mange om budet, så jeg er skftet over til salg og marketing i mangel på regeringer som ringer for at få mine gode råd ;)

Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)