Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

import af fødevaremaskine til EU.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Los Aminos,

Jeg har brug for hjælp. Jeg har fundet et amerikansk produkt til fødevarer som jeg skal sælge i Europa (og omegn).

Men jeg har brug for at vide hvilke godkendelser man skal have til salg i de Europæiske lande. Jeg går ud fra, at en CE godkendelse ikke er nok.

Andre idéer og forslag hører jeg også gerne om.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 16:42
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46

Jan...det kan vel ikke passe, at man skal være godkendt for egenkontrol, når man importerer en

fødevaremaskine?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 16:56

Hej Peter (og andre),

Jeg var måske lidt hurtig på aftrækkeren, da "maskinedelen" kun fremgår af overskriften. :)
Derfor dækker mit tidl. indlæg kun import at FØDEVARER.

Men som udgangspunkt er der ingen hindring for import af maskingods fra USA til EU, bortset fra at du skal være importør registreret i det land som du importere maskinen til (for at maskinen kan fortoldes, og herefter omsættes/sælges i EU).

Hvis du vil læse mere om importør registrering, kan du læse her: http://www.startvaekst.dk/FoerImport

Vh. Jan

Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:55

Jeg siger tusind tak for svar.

Som der er talt om kommer jeg ikke til at røre selve fødevarerne, men bare maskinerne. Jeg er allerede registreret som importør, men jeg vil snarest kontakte fødevarestyrelsen og rådføre mig med dem angående min maskine.

Skulle alt gå vel kan maskinen findes på www.probot.eu fra et lille stykke ind i 2009. Skulle I møde mig på en messe eller lignende giver jeg gerne en demonstration af mine maskiner. Især probot'en med indhold regner jeg med I vil synes er interessant.

Med venlig hilsen

Bo Røen Hansen

Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:05

Hej

Der er faktisk lovgivning omkring import(og fremstilling) af fødevaremaskiner, idet de skal godkendes af fødevaremyndighederne, da de skal være således konstrueret at de kan holdes rene mv. under produktion. Desværre har vi endnu ikke set en sådan godkendelse, da der ingen kontrol er på området, hvis der er problemer omkring renholdelse er det jo virksomheden, som må holde for.

Hvis du skal anvende fødevarer til fremvisninger, skal du have egenkontrol og hele møllen

Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 13:47

Der er en del du skal tage hensyn til når du vil importere maskiner til EU.(Jeg går ud fra at maskinerne skal anvendes til fremstilling af fødevarer og, at maskinerne kommer i direkte kontakt med fødevarerne).

Meget overordnet skal du være opmærksom på, at du som importør af maskiner fra 3. lande (lande uden for EU), har der fulde ansvar for at maskinen overholder de europæiske regler for CE mærkning. CE mærket kan kan sætte på maskinen og indikere at man overholder regler som maskindirektivet, stærkstrømsdirektivet, svagstrømsrirektive, atex direktivet, osv.. En god ting er at spørge producenten om dokumentation for CE mærkningen og efterfølgende vurdere denne.

Ydermere er der regler for godkendelse af maskiner til fødevarer. EU har deres godkendelses instans og USA har deres. I USA er det FDA der står for godkendelse af udstyret (http://www.fda.gov/bbs/topics/NEWS/2007/NEW01664.html), og jeg skal hilse at sige det er en bekostelig afære for et dansk firma at få en maskine godkendt af FDA.

MEN det er jo altid kunden der bestemmer hvad han/hun vil have, idet kunden/producenten af fødevarer er ansvarlig for at maskinerne har de rette godkendelser. Derfor vil jeg råde dig til også at spørge ind til kundernes krav, idet nogle brancher stiller højere krav end fødevaremyndighederne. Dvs. du kan komme ud for at maskinen opfylder de givne regler MEN at kunden har nogle ekstra krav eller ønsker som maskinen ikke tilfredsstiller.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)