Der er en del du skal tage hensyn til når du vil importere maskiner til EU.(Jeg går ud fra at maskinerne skal anvendes til fremstilling af fødevarer og, at maskinerne kommer i direkte kontakt med fødevarerne).
Meget overordnet skal du være opmærksom på, at du som importør af maskiner fra 3. lande (lande uden for EU), har der fulde ansvar for at maskinen overholder de europæiske regler for CE mærkning. CE mærket kan kan sætte på maskinen og indikere at man overholder regler som maskindirektivet, stærkstrømsdirektivet, svagstrømsrirektive, atex direktivet, osv.. En god ting er at spørge producenten om dokumentation for CE mærkningen og efterfølgende vurdere denne.
Ydermere er der regler for godkendelse af maskiner til fødevarer. EU har deres godkendelses instans og USA har deres. I USA er det FDA der står for godkendelse af udstyret (http://www.fda.gov/bbs/topics/NEWS/2007/NEW01664.html), og jeg skal hilse at sige det er en bekostelig afære for et dansk firma at få en maskine godkendt af FDA.
MEN det er jo altid kunden der bestemmer hvad han/hun vil have, idet kunden/producenten af fødevarer er ansvarlig for at maskinerne har de rette godkendelser. Derfor vil jeg råde dig til også at spørge ind til kundernes krav, idet nogle brancher stiller højere krav end fødevaremyndighederne. Dvs. du kan komme ud for at maskinen opfylder de givne regler MEN at kunden har nogle ekstra krav eller ønsker som maskinen ikke tilfredsstiller.