Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-books, "kopi" af bøger

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Aug 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino.dk,

Hvis jeg nu får lyst til at skrive en e-book om f.eks. unge der flytter hjemmefra, og jeg læser 3-4 bøger om emnet og vil skrive en 50-sider lang e-book. Skal jeg så læse de 3-4 bøger om emnet, og skrive det ned, jeg kan huske fra dem eller må man skrive lidt af eller hvordan fungerer det?

Mvh

Nyb123

Tilmeldt 28. Aug 08
Skrevet kl. 20:02

Slet ingen der kan hjælpe mig?

Desuden har jeg et lille bi-spørgsmål;

Hvor kan jeg finde et program, som gør det "umuligt" for køberne af min e-book, at sende den videre osv. Altså, at man skal købe bogen for at kunne læse den, og ikke bare kan få den sendt af en ven, som lige har købt den.

Mvh

Nyb123

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 21:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man skal skrive en bog om emne, plejer det at være kotume, at man faktisk ved noget om emnet.

Den viden kan du selvfølgelig godt erhverve dig ved at læse en 3-4 bøger og så herefter brygge din egen bog. Hvis du bruger noget som helst tekst direkte fra de andre bøger, skal det fremgå meget tydeligt, at det er citat fra en andens værk. Det må heller ikke udgøre ret meget af din bog.

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive det hele selv fra bunden af og undgå kopiering. Det kan ende med at blive voldsomt dyrt, hvis du overtræder ophavsretsloven.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 155
Fra  Loco Media Skrevet kl. 23:04

Lur mig om mange journalister ikke læser et par bøger inden de skriver om et specifikt emne (som de ikke ved noget om i forvejen). Der var dog også en kendt DR-journalist (så vidt jeg husker), som kom meget galt af sted med at skrive dele af en anden biografi direkte af.

Hvis det var mig, ville jeg læse en række bøger - derefter kan man jo påstå, at man ved noget om emnet. Og så ville jeg skrive om min nye viden - uden dog at skrive af fra bøgerne. Men det er klart, at det kun kan gøres, hvis det er almen viden (indenfor faget). Har én af forfatterne f.eks. en speciel teori, kan du ikke bare adoptere den som din egen. Så kræver det en reference/kildeangivelse.

Lad os tage et eksempel: Søgemaskineoptimering. Her er der en række "regler", der er alment kendte af alle eksperterne. Dem kan du naturligvis sætte dig ind i og skrive en bog om. Men er der én af eksperterne, som pludselig har en meget speciel teori om, at Amino-brugeres  websites kommer højere op hos Google (okay, langt-ude-eksempel) end andre, så er det jo pludselig ikke almen viden - og så kræver det en reference/kildeangivelse.

Det skal lige understreges, at jeg ikke er jura-ekspert...

Tilmeldt 28. Aug 08
Skrevet kl. 17:23

Mange tak for svarene.

Jeg er godt klar over, at det er kotume at skrive e-books om emner, man ved noget om, men man kan vel lære noget mere om emnet?

Men egentlig burde der ikke være noget i vejen med at læse 3-4 bøger om emnet, og så skrive det ned man "husker" (som vel egentlig er blevet til ny viden?), og omformulere det.

Fra Dublin
Tilmeldt 24. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:29

Hvis du læser en masse materiale om emnet, så skulle det ikke være noget problem.

Jeg vil anbefale dig at læse et kapitel/afsnit af gangen og så kradse nogle linjer ned, med de vigtigste punkter. Men ja, pas meget på med ikke at bryde opretshavsloven. Det er klart at mange ting anses for værende almen viden, som f.eks. "Mange unge er nervøse ved at flytte hjemmefra, men det er intet ift. hvordan deres mor har det". Det er naturligvis ikke noget, man kan tage copyright på, men husk også, ikke at komme med specielt tal og fakta, som du har taget fra bøger. Undersøg bag i bogen, hvor de kilder kommer fra, for typisk vil de være underbyggede.

Tilmeldt 28. Aug 08
Skrevet kl. 16:59

Hvad så hvis jeg læser en 200 sider lang bog, og så bagefter beslutter mig for at skrive "samme bog", blot med 30 sider? Hvis jeg nu henviser til bogen og siger jeg har mine oplysninger derfra osv., er det så lovligt?

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 23:39

Jeg tvivler på at det er lovligt, men det er i hvert fald umoralsk. Forestil dig at det var dig selv der havde skrevet 200 siders bogen og måske brugt år på den nødvendige research, blot for at se en anden sælge et 30 siders "resume"... Ville du ikke blive lidt knotten over det? Læs evt. mere her: http://www.dansklf.dk/page.dsp?page=3413 

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 23:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår ikke rigtigt. Hvorfor vil du skrive en bog om netop det emne?

Du skal skrive om et emne, du er helt vild efter at skrive om, sådan en bog er jo ikke skrevet på et øjeblik, vel?Smile

Fra Gentofte
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 00:19

Nyb123:

Men egentlig burde der ikke være noget i vejen med at læse 3-4 bøger om emnet, og så skrive det ned man "husker" (som vel egentlig er blevet til ny viden?), og omformulere det.

Husk at henvise til hvor du har den viden fra som du skriver om. Om det er noget en anden har fortalt dig, en forfatter har skrevet eller noget du har erfaret. Det er godt med henvisninger både for dig og for læseren.  Hvis du skriver noget af er det et citat og det er der sikkert nogle regler for som du kan finde på nettet. Held og lykke med din bog  

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)