Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

parallel import

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende parallelimport. Jeg har fundet at visse produkter er rimeligt billige i andre lande men ret opskruede i Danmark og jeg ville derfor starte et firma hvis eneste formål er at støvsuge verdensmarkedet for de billigste produkter og så sælger i Danmark.

Ja jeg ved ideen ikke er speciel original men politikerne efterlyser jo mere konkurrence i Danmark og et eller andet sted er det jo urimeligt at danskerne skal betale ekstra for fuldstændig samme vare.

Mit spørgsmål er imidlertid om man kan gøre dette ? Det er nemlig varer fra samme producent men købt i et andet land og så indført til Danmark. I Danmark er der sikkert en forhandler som har eksklusive rettigheder til det danske marked og så får jeg vel nogen juridiske problemer ??

venligst P.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 22:11

Parallel import er fuldt ud lovligt.
- Så længe det er inde for EUs grænser.

Vil du øge omsætningen i din webshop? Vubla hjælper dine kunder med at finde produkterne de søger.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 22:23

Studenten:
Parallel import er fuldt ud lovligt.
- Så længe det er inde for EUs grænser.

Det er at forsimple det lidt. Der er som udgangspunkt ikke noget ulovligt i at importere mærkevarer fra lande udenfor EU, men der kan eksistere nogle varemærkerettigheder, som rettighedshaver har mulighed for at gøre gældende i forhold til din import, hvis den er fra et ikke-EU land.

Bemærk nøgleordet "har mulighed for" - dermed ikke sagt at det sker pr. automatik.

Venlig hilsen
Ole

Fra København
Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 01:12

dvs jeg kan importere ipods fra Hong kong uden at komme i klemme, så længe jeg betaler afgift olign.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 02:14

er de mon lovlige? :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 07:33

Superfly:
dvs jeg kan importere ipods fra Hong kong uden at komme i klemme, så længe jeg betaler afgift olign.

Det er nok ikke sandsynligt at den danske importør, hvis der findes en sådan med eneret for DK, vil lade dig gøre det. Varerne vil næsten altid blive opbragt i tolden til varemærkekontrol (det er nemlig ulovligt at importere kopivarer) og en repræsentant for varemærkerettighedshaver vil skulle vurdere, om der er tale om originale varer eller ej. Hvis det er kopivarer, så kommer du alvorligt i klemme, hvis ikke, så kan du blive mødt med en påstand om at du krænker eneretten til importen.

Fra København
Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 21:54

Ole Thorup:

Det er nok ikke sandsynligt at den danske importør, hvis der findes en sådan med eneret for DK, vil lade dig gøre det. Varerne vil næsten altid blive opbragt i tolden til varemærkekontrol (det er nemlig ulovligt at importere kopivarer) og en repræsentant for varemærkerettighedshaver vil skulle vurdere, om der er tale om originale varer eller ej. Hvis det er kopivarer, så kommer du alvorligt i klemme, hvis ikke, så kan du blive mødt med en påstand om at du krænker eneretten til importen.

Hej,

Tænkte noget lign det samme men rart at få det bekræftet.....men det  vel ik´ et problem hvis det er hentet fra et EU land....

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 22:10

Superfly:
men det  vel ik´ et problem hvis det er hentet fra et EU land....

Nej, det er det ikke

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)