Hallo Amino’en, Det er lidt OT, men jeg håber, I kan hjælpe med lidt input omkring sponsorater. Jeg har et projekt, som jeg skal i gang med at søge sponsorater til, og kunne godt bruge lidt input fra "rigtige" virksomheder. Projektets budget er stort så MMV’er er ikke lige målgruppen. Til gengæld er jeres input meget værd, i vores arbejde med at kontakte potentielle sponsorer. Kort om projektet: Dansk ekspedition til Sydpolen. Min makker og jeg har begge krydset Indlandsisen og vil nu gennemføre en tomands-ekspedition til Sydpolen. Projektet er planlagt som en kommerciel ekspedition, det vil sige, at vi skal have en sponsor til at dække udgifterne - som er rundt regnet 1,4 mio. kr. Det Return On Investment som vi kan give, er medieomtale: TV-, Radio-, avis- magasin- og internetmedier kommer til at dække ekspeditionen bredt, ligesom der vil blive lavet en film om strabadserne. Obs: Vi ved godt, der er finans-krise. Vi har begge planlagt og gennemført ekspeditioner før, så vi ved også godt, at man får rundt regnet ét positivt svar pr. 100 henvendelser – det stoppede os ikke før og heller ikke denne gang. Til gengæld vil vi gerne lave forarbejdet ordentligt – derfor dette indlæg. Altså: Hvis I havde pengene og skulle bruge dem på sponsorat, hvad ville så få jer til at vælge sådan et projekt – og hvad ville få jer til at vælge det fra? Hvad tænker I, når I ser sådan et projekt: Er det ligegyldigt? Lokker muligheden for medieomtale? Ville det være mere attraktivt, hvis ekspeditionen havde et tema som ex. at sætte fokus på hudkræft? Ville det være mere attraktivt hvis vi involverede en gruppe mennesker (kunder/medarbejdere) med ex. teambuilding-arrangementer. Mere generelt: Hvad opvejer I, når I overvejer et sponsorat? På forhånd tak for jeres hjælp, Vh Thure |
Hej
Jeg synes det er ret ligegyldigt om i to kommer til sydpolen, - har der iøvrigt ikke været nogen der før ;-)
Et eller andet sted synes jeg der efterhånden er så mange selv-iscene-sættende mennesker på kloden der absolut skal op på et bjerg eller køre på motorcykel gennem Dafour at jeg tror markedet er lidt mættet på det område. Der er tv-kanaler som Discovery der smider en gut ud i vildnisset og som så skal overleve ved at spise insekter osv. osv. - så det ægte eventyr har svære kår. At to supertrænede gutter med styr på verdenssituationen daffer ud på en snekalot, er ikke i sig selv spændene, synes jeg.
Jeg har to typer af sponsorater i mine virksomheder.
Den ene type er som Ønskefonden, der opfylder kræftsyge børns højeste ønsker, hvad enten det er backstage med Madonna eller en tur i Legoland. Forretningsformålet med et sådant sponsorat er at vise at virksomheden har overskud til andet end bundlinier og strategier.
Den anden type er sponsorater rettet direkte mod målgruppen. Jeg ved bare ikke hvem der kigger på to snemænd. Snestøvler og skidragter er indlysende, men igen, forventer køberne ikke at støvlerne/dragterne er gode i sne. Skal man lade sig imponere at de dur på Sydpolen. Er sne ikke sne?
Nu er det vel sponsorater i 2-300.000 kr. klassen i søger, og som sponsor ville jeg forlange noget andet og mere end to glade gutter i sneen med mine produkter eller logos på. Jeres tur skal være for andre end jer to. Man skal tænke, tænk at de gider det for XX formål, det tager jeg hatten af for. Som sponsor skal jeg ikke bare have sponsoreret to selvfede gutter, men en større sag. Jeg synes næsten det ville være helligbrøde at finansiere to overskudsgutters eventyr med det formål at komme i TV, når jeg kunne have doneret pengene til virkeligt trængende.
Tænk på, hvis der nu var en kendt person etc. der tænkte den tanke højt i et populært talkshow hvor vedkommende promoverede en god sag som ulønnet deltager.
Nu er jeg ikke i jeres målgruppe som mulig investor, så det er billig snak fra min side, men det er da et synspunkt og du inviterede jo også selv fattigrøvene til gildet ;-)
/Michael