Er der nogen her der ved om engangsannoncer i aviser rent faktisk har en effekt? Jeg har kigget lidt på priserne og de er generelt ret så høje, så jeg ved ikke om jeg er så glad for det.. Hvis en engangsannonce alligevel ikke rigtig har nogen effekt, så kan man jo ikke sige andet end, at det er penge ud af vinduet! Nogen erfaringer? |
Jeg tror, det kommer meget an på, hvor godt annoncen er placeret i forhold til relevant redaktionelt stof, samt annoncens formål.
Hvis du vil brande en ny landsomfattende service, er en 40 mm annonce under "forskelligt" i Information nok ikke det rigtige, hvorimod en annonce for et nyt, billigt nano-ukrudtsmiddel vil være velplaceret i Idé-nyt under en artikel om én der fik allergi af at ligge på knæ og luge.
I mit blad, Thyholm Nu, som udkommer i mit lokalområde, annoncerede slagteren et nyt produkt - Ugepakker - og så allerede på udgivelsesdagen kunder i sin butik, som han ikke kendte. Måneden efter annoncerede han en ny service - udbringning. Det gav ingen respons.
Som et lille forsøg annoncerer brugeren Stones fra amino for sin webshop i mit juninummer. Det bliver spændende at se, om han får respons. Mit blad kommer i 3000 eksemplarer i ét postnummerområde, så responsen vil være forholdsvis let at aflæse. Hvis resultatet bliver godt, skal vi nok prale med det på disse sider.

Jeg har tidligere annonceret efter samarbejdspartnere under forretningsanliggender i Jyllandposten uden én eneste henvendelse. Jeg har også annonceret mine fundraisingydelser i Landbrugsavisen med fint resultat. En gang har jeg annonceret et kursus i BUPLs medlemsblad - uden resultat, akkurat på samme måde, som da jeg annoncerede et kursus i iværksætterens nyhedsbrev.
Min konklusion må være: Hvis du føler dig sikker på, at der er et marked for dit produkt, og at køberne er "her-og-nu-klar", så er enkeltannoncer fint. Hvis du skal "være kendt" for noget, skal du lave lægere kampagner (eller være med i Robinson).
mvh Hans