Hvor mange kunder i hvert segment bør man interviewe for at få et godt statistisk billede af kundernes mening? I opinionsundersøgelser i forbindelse med folketingsvalg osv er det typisk 1000, der er adspurgt. Men kan man få et fornuftigt billede ved at spørge 2-300 i hvert segment, eller er der for stor risiko for at ramme for meget ved siden af? |
Hej Jesper
Dette afhænger af mange ting.
TV2 laver f.eks. deres "kæmpe" store undersøgelser på reklameværdien på bare 500 danskere. En undersøgelse kan godt laves blandt 2-300 respondenter, men afhænger meget af hvor god segmenteringen er. Dansk industri har lige lavet en undersøgelse blandt iværksættere, som har dannet grundlag for masser af medieomtale. Denne er lavet på bare 71 iværksættere. Fint nok, hvis resultaterne bruges rigtigt, men pinligt, hvis det skal danne grundlag for deres politikker, holdninger og fremtidige projekter - som de har gjort 

Du siger 2-300 i hvert segment. Hvor mange segmenter er der tale om? Har kunden selv respondentbasen eller skal denne selv findes?
Nu hvor du arbejder med telemarketing går jeg ud fra, at undersøgelsen skal foretages pr. telefoninterviews. Der er jo også muligheder gennem panelundersøgelser, hvor der kan samles langt flere respondenter. Hurtigt, effektivt og billigere.
Hos MindMe Management laver vi netop disse undersøgelser. På webpaneler såvel som pr. telefoninterviews. Send mig en mail, hvis vi kan hjælpe. Vi kan stå for den analytiske del - phonerne har I selvsagt...