Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor f...... får jeg pengene fra?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 06
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Er en gennenmarbejdet og professionel forretningsplan nok?

Nogle klare sig jo med deres mundtøjs evner!
Jeg har har skrevet før og fået nogle gode svar.. Men lige i dag er jeg røget ned i et hul, så jeg mangler lidt
indput til projektet!
Jeg er i gang med at åbne et fitnesscenter i århus, har fundet lokaler og har så godt som fået en rigtig god kontrakt i stand. Jeg havde udarbejdet forretningsplan og budgetter, men har nu valgt at bruge ca. 35000 kr på at få en konsulent(med stor viden inden for branchen), og en revisor til at hjælpe mig med at få gjordt det"professionelt". Jeg kan da lige indskyde at der er gode tal på bundlinien allerede efter første år!
Men eftersom jeg ikke ejer noget jeg kan stille som garanti, så skal jeg skal jeg sikkert have en partner eller investor med? Jeg tror ikke at det er noget problem at finde en, eller flere partnere(men de skal jo også kunne stille nogle penge(eller låne)). Det ville være toppen at finde en investor, men det er jo lidt sværere, og hvor finder jeg sådan en??
Jeg kan måske låne 300000 kr på mit glatte ansigt i visse banker, og hvis en partner også kan det, så er vi
da nået lidt af vejen.
Jeg kunne jo lige fortælle lidt om økonomien i det!
Startkapital er ca 2½ mil kr. Hvoraf ca. 850000 kr går til depostum og husleje. Resten går til indretning
og presale. Udlejer indrette lokaler for ca 1.5 mil. Selv syntes jeg at startomkostningerne er lave, når man går ind og kikker på omsætning og overskud allerede efter første år!..
Nå.. Men har i nogle forslag til hvor jeg kanne finde en investor? Er der eventuelt nogle der vil med i projektet(eller kender nogen?). Her vil jeg lige nævne at jeg har valgt at bruge de 35000 kr for at kunne komme et skridt videre med projektet, og at jeg har noget virkeligt gennemarbejdet at fremlægge.
Har i nogen gode råd til hvordan jeg skal gribe det an?
Hvad har jeg af muligheder med vækstkaution, eller ligende ting? Er der eventuelt nogle andre muligheder/enmer der kunne være relevante??
På forhånd tak for alle svar!
 
Tilmeldt 27. Feb 06
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmmm..  Det vill nu være rart hvis der var nogen der gad skrive et par ord!!
Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kenneth,

 

De tider er forbi, hvor man som Herman Salling kunne skrive fire linier på bagsiden af en kuvert og få overtalt en Hr.Møller til at smide masser af millioner i et projekt.

 

Du spørger, om en gennemarbejdet forretningsplan er nok? Jeg vil sige, at du ikke kan finde nogen penge uden, når vi taler om beløb i størrelsesordenen 2,5 mill.

 

Så spørger du til investorer:

Vækstfonden og stort set alle venturekapitalselskaber går langt uden om projekter, der ikke har internationalt potentiale eller på sigt kan give mange gange investeringen igen. De investerer også ofte meget mere end 2,5 mill. Dit foretagende er for småt for dem og det minder lidt for meget om "endnu en købmand eller grønthandler".

Du skal nok finde din investor i form af en Business Angel. De investerer mellem 0-10 mill i projekter og de deltager ofte aktivt hele vejen indtil exit. Du kan komme i kontakt med Business Angels gennem deres netværk www.dvca.dk

Endelig er der private investorer tilbage. Det er de sværeste at finde og de mindst risikovillige. De har heller ikke så mange midler at investere, så derfor skal du finde så mange flere, inden du har fundet tilstrækkeligt med kapital. Mange private investorer tror også, at de kan "købe" sig til et job. Det vil sige, at de ønsker enten en stilling eller en masse indflydelse. (Her er din forretningsplan også nyttig, idet du klart kan udtrykke i den, at du godt ved hvad du laver og du ikke ønsker investorer på vigtige poster).

 

Så har du ikke allerede lavet forretningsplanen inklusive alle budgetter/forecasts og endelig dokumentation for dine påstande (markedsundersøgelser/konkurrentanalyser etc), så må du se at komme igang. Den bedste skabelon for en forretningsplan, som jeg har set til dato finder du på: www.bizplanit.com . Den beskriver nemlig også alle de fejl, som du ABSOLUT skal undgå at lave.

 

Held og lykke med dit projekt!

 

Flemming 

Tilmeldt 27. Feb 06
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er gået et skridt videre i mit projekt, og er ved at få udarbejdet en ny forretningsplan med lidt professionel hjælp. I min tråd leasing findes råd til at skærer af opstartsomkostningerne.

Men stadig, hvis jeg skal låne penge skal jeg i en bank
Skal jeg have fremmedkapital bliver det nok i form af en BA, hvis der er en der vil!?

 


Side 1 ud af 1 (4 indlæg)