Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spring ud i det eller uddannelse??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er pt. igang med hf og drømmer om at strate virksomhed og har masser af planer. en af mine fremtids drømme planer er at lave en restaurant. Jeg ved at der er hård konkurrence og der er mange der går ned. derfor har jeg tænkt, at jeg behøver en serviceøkonom uddannelse som giver et godt grundlag. men da jeg ikke ligefrem nyder at studere og ser det helst som noget der skal overståes. og jeg tænker tit på om det er det vær i steden for at hoppe ud med begge fødder og så lære på den praktiske måde. er der nogen af jer kloge iværksætter der kan give mig tips og råd så jeg ved hvilke ben jeg skal stå på.

jeg har også læst Martins Thorborgs bog iværksætter til jeg dør. hvor han beskriv at han opgav uddannelses systemet. og det fik mine tanker op at vende igen. om vi bare er tryghedsnarkomaner med alt det uddannelse. og om jeg bare skulle gå igang har masser af planer og har udviklet en masse mangler bare lorset og lidt kapital. men så kunne jeg jo bruge tiden på at tjene penge i steden for studere.

glæder mig til at hører fra jer der ude. så jeg kan blive sikker i min sag.

Bonita

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 20:56

Hej

Det er jo ikke så vigtigt hvad andre gør, men hvad du selv føler er det rigtige. Det er nemlig dig der kommer til at betale prisen, ikke Martin Thorborg.

Hvis din drøm er at åbne en restaurant, og du ved de går nedenom hvert andet øjeblik, så må du have en idé om hvad du kan gøre bedre. Det er vel næppe bogholderiet du vil imponere gæsterne med?

Du kan snildt hyre hjælp til økonomi og opstiling af budgetter og grundlæggende er det ikke så svært, - du skal tjene flere penge end du bruger. Restauranterne går ikke ned fordi de ikke kan holde styr på pengene, de har ikke nogen at holde styr på.

Det er konceptet der svigter, man skal turde!

Hvis du synes desserterne halter bagud, så bliv konditor. Synes du grøntsagerne er slatne, så bliv gartner. Er indretningen for kedelig, så bliv designer.

Du kan altså ikke imponere dine gæster med slatten salat og gårsdagen broccoli ledsaget af et kort med grafer der viser at du har nedbragt spildet i køkkenet med 25% i den sidste uge, - en gevinst du har tænkt dig at investere i ØK aktier. Så drop økonomikurset. Du skal begejstre din gæster, og de skal gå fra din restaurant med følelsen af "...næste gang skal vi altså prøve den kanstanieristede rensdyrbøf....."  

Det er simpelthen ikke nok, at du skaffer pengene ved at gå med aviser om morgenen, taget dobbelvagter i McDonalds og sælger din barndoms frimærkesamling, - som restaurantejer må du have noget at byde ind med.

Morten Lund, tidl. ejer af Nyhedsavisen, kom med masser af entusiasme og gå på mod og tillige en masse millioner, men havde intet at byde på udover pengene. Der var bestyrelse,direktører,revisorer og journalister, ja alt hvad der kunne købes, men der var intet nyt i Nyhedsavisen. Morten Lund havde intet nyt på tapetet (Metroxpress og Urban var også gratis) så pengene alene gør det altså ikke.

Så fortsæt studierne, og tjen penge ved siden af. Det ene udelukker ikke det andet. Som selvstændig kommer du alligevel til at skulle arbejde mange timer, så både at studere og arbejde vil hærde dig til din kommende fremtid som selvstændig. For du troede vel ikke det ville være nemmere at være selvstændig end at studere?

Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 21:41

tak for det velbegrundet svar.

nej jeg tror ikke at være selvstændig er nemmer, men klart sjovere end sidde med noget man aldrig kommer til at bruge, ud over springbrædt til det næste.

ang. koncept så tror jeg har et godt koncept. det er for konceptet jeg brænder for.

du har givet mig noget at tænke på, men afklaring er der ikke helt inu.

Bonita

Jeg kan bare næsten ikke vente med at starte alle mine ideer. er lidt utålmodig. har brændt for at være selvstændig i 18 år snart. og når jeg sidder med forretnings ideer kan jeg arbejde i døgndrift det er klar 100 gange sjover end HF. HF er også spændende men har ikke med det jeg skal beskæftige mig med.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 22:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bonita:
nej jeg tror ikke at være selvstændig er nemmer, men klart sjovere end sidde med noget man aldrig kommer til at bruge, ud over springbrædt til det næste.

Du kommer til at bruge alt fra HF. Du kommer også til at bruge evnen til at sætte dig ind i stof som er nødvendigt/kræves men som ikke synes relevant lige nu.

Bonita:
Jeg kan bare næsten ikke vente med at starte alle mine ideer. er lidt utålmodig. har brændt for at være selvstændig i 18 år snart. og når jeg sidder med forretnings ideer kan jeg arbejde i døgndrift det er klar 100 gange sjover end HF. HF er også spændende men har ikke med det jeg skal beskæftige mig med.

Hvor gammel er du?

Læs din HF og tag en uddannelse bagefter. Tag nogle studiejobs i virksomheder du selv kunne forestille dig at starte. Lær for livet - ikke for skolen.

Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 10:02

nu har jeg fået en god nattesøvn og det hjelper jo altid på tankerne. jeg læser hf som enkelfag og jeg gør det da nok også helt færdigt. jeg er 27 så jeg føler da også at der skal ske noget.

jeg har taget beslutning om at jeg vil strate mine forretning op godt nok et andet projekt end Resturant og noget jeg kan lave ved siden af mine studere. og så vil jeg nok tage et job inden for resturant faget så jeg kan få noget erfaring inde for området. og se hvad det kræver af kompetencer for at drive sådan en. ud over en masse penge.

Men tusind tak for jeres svar det har hjulpet mig meget. så jeg nu kan holde fokus igen.

Super at man kan stille sine sværre spørgsmål her. hvis der er flere der kan komme med input lytter jeg gerne. jeg kan jo kun blive kloger

Bonita

Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 10:25

Bonita:

og så vil jeg nok tage et job inden for resturant faget så jeg kan få noget erfaring inde for området. og se hvad det kræver af kompetencer for at drive sådan en. ud over en masse penge.

Her har du fanget noget meget vigtigt eftersom du ikke ved noget (eller meget begrænset) om at drive en restaurant. Få lidt hands-on erfaring med hvordan administration, køkken, logistik etc drives og sørg for at gøre gode notater. Det er guld værd.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)