Hej Martin
Du har helt ret i at bankerne er til for deres skyld og deres råd skal man virkelig gennem analysere og få tredjepart til at se på.
Jeg troede helt ærligt at min bank hjalp mig for min skyld og selvfølgeligt også lidt deres egen, men slet ikke så meget for deres egen skyld som jeg har fundet ud af. Dette har jeg helt naivt - ved jeg nu - troet indtil for et par år siden.
Vi har taget et "Kom igang lån" som lyder super lækkert, MEN de eneste der kan bruge et sådan lån er folk som absolut ikke selv har noget at kunne stille som sikkerhed, altså som overhovedet ikke har nogle aktiver eller har nogle meget beskedne aktiver. Med et "Kom igang lån" stiller staten en kaution for 75 % af lånbeløbet i vores tilfælde max - hvilket var 500.000, heraf skulle betales 2% i kautionsprovision og 2% til væktfonden om året, PLUS den almindelige rente som banken tager, alt i alt omkring 11% plus stiftelses gebyr for omkring 20.000.
Vi blev rådgivet af banken til at tage dette lån da staten jo kautionerede, de glemte bare at sige at hvis hele pisset gik ned så ville komme og hente pengene hos os først hvis de kunne, og faktiske plukke os til benet, og DEREFTER gå til staten for at få de 75%, MEEEN HOLD NU FAST, staten vil så stille krav mod os på de 75%, så vil slipper ikke udenom at vi skylder de penge, staten har bare overtaget indkrævelsen!! DET VAR DER INGEN DER HAVDE FORTALT OS! Vi starter netop derfor en sag mod banken og ifølge advokat har vi en god mulighed for ikke at skulle hænge på de 400.000!
Og snak om at have holding selskaber og hæftelser på kryds og tværs med sikkerheder, som vi så finder ud af ikke hæftes igennem Holdingselskaberne men istedet personligt og derfor er noget RIGTIG skidt - JEG er aldrig blevet rådgivet af så inkompetente/egoistiske bankfolk som dem vi har nu og prøver at kommer væk fra.
Helt igennem en forfærdelig omgang hø, men regn med at jeg smider lidt mere på et website omkring dette med bank afdeling og det hele, for det her er ikke engang toppen af isbjerget.
Måske kan du fortælle mig hvilke bank der giver os en ide om at stille kautioner overfor vores EU leverandører, og efter 2 måneders trækkeri siger de så at de ikke kan lave dem på andre sprog end Dansk hvilket betyder at de er værdiløse at bruge for vores leverandørers banker!! Man kan da ikke lave en international bankgaranti på Dansk!!?? Vi mistede rigtig meget af vores forretning i denne fadæse!