|
Hvordan har du konstateret at domænet ikke er i brug? Hvad hedder domænet?
|
Hvordan har du konstateret at domænet ikke er i brug? Hvad hedder domænet? |
Bare fordi et domæne ikke ser ud til at være i brug, kan det sagtens være at domænet bruges til mail, eller interne ting i en virksomhed. Det kan jo også være at indehaveren af domænet går med planer om at starte "noget" på et eller andet tidspunkt, og så har købt domænet i god tid. Jeg har selv et par stykker liggende "i skuffen" som skal bruges i projekter der først starter omkring nytår. Så bare fordi der ikke er en hjemmeside, er det ikke ensbetydende med at det ikke er i brug. Du kan evt prøve at kontakte ejeren og høre om han/hun er villig til at sælge domænet, men du har ikke noget krav på at vedkommende skal sælge dig domænet. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
|
Hmm, så længe man betaler for det, tror jeg ikke på at dk-hostmaster kan gøre noget. Mange bruger domæner, til ting der sker internt hvilket du ikke vil kunne se. Men så vidt jeg husker kan du skrive dig op på en liste hos dk-hostmaster, så du får chancen for at få domænet, hvis nu det skulle blive ledigt - altså ejeren glemmer at betale domæne afgiften. |
|
Hvis du tænker dk-domæner, kan du finde loven her: http://www.difo.dk/domaeneloven/ eller på www.dk-hostmaster.dk |
Hvilket igen leder tilbage til "uden at tage det i brug" - Hvordan afgør du om det domæne du har kig på er taget i brug? Jeg har f.eks. et domæne som kun bruges internt på nogle servere, men stadigvæk er købt som offentligt .dk domæne - Du kan blot ikke se at det er i brug, medmindre du kan gætte dig til hvilke DNS records der er oprettet for domænet. Så hvis du blot har tjekket om der er en hjemmeside, eller måske en mailserver (MX record eller en A record) på domænet, så er det stadigvæk ikke nogen garanti for at indehaveren ikke bruger http://sjovfiskmedblaafinner.<domænenavn>.dk til et eller andet sjovt selv. Det eneste der sådan set er gældende i denne henseende er at du som udgangspunkt får MEGET svært ved at vriste et domæne fra en der har købt det før du f.eks. har stiftet et firma med samme navn. Nyhedsavisen har dog lige vundet en sag om deres domæne nyhedsavisen.dk, selvom domænet var købt af den oprindelige ejer, inden nyhedsavisen blev dannet. De vandt sagen da domæneindehaveren nævnte at det var hans plan at lave noget nyhedsformidling, og så var det pludseligt en overtrædelse af deres varemærke, og så kunne domænet overdrages, men havde han skulle have brugt domænet til noget andet, så havde de næppe kunne vinde sagen.
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Og den sag burde de aldrig have vundet - og sagen er intet mindre end en bombe under det danske domæne system. |