Hej Aminoer
Jeg er interesseret i gode råd omkring denne sag. Hvad skal vi være opmærksomme på? Hvad er vores muligheder, og var der noget vi skulle have gjort anderledes? Jeg har søgt og fundet rigtig mange gode oplysninger på Amino, men synes stadig jeg har bruge noget feedback på denne sagJeg har en I/S virksomhed sammen med 2 andre. Den ene af os har arbejdet som konsulent ude i en A/S virksomhed i en periode. A/S virksomheden består af direktøren og en ansat. Det skal lige nævnes, at der ingen kontrakt er på dette samarbejde, hvilket selvfølgelig er en lærestreg til næste gang. Jeg vil her beskrive forløbet. Første regning bliver betalt til tiden. Anden regning bliver ikke betalt til tiden, og det går op for os, at direktøren længe har vidst, at han ikke kunne betale os. Dette uden at informere os, før betalingsfristen er overskredet. Vi stopper arbejdet i virksomheden, og udveksler en mail-korrespondance, hvor direktøren forklarer at han har mange store projekter, der lige skal afsluttes før han kan betale, og at han ikke opererer med kassekredit. Her bliver det også klart, at det er med fuldt overlæg, at han ikke har informeret os om den manglende likviditet i tide, for derfor at få lavet så meget som muligt af os. Men virksomheden ønsker stadig at benytte sig af vores arbejdskraft, da han mener, at vi passer godt ind i konceptet, og at der er grundlag for et godt samarbejde. Vi svarer på mailen, at vi ikke synes, hans svar er tilfredsstillende, blandt andet fordi han godt vidste at regningen ikke kunne betales og ikke informerede os. Det er rigtig mange penge for os, og der er jo løbet ekstra timer på udover denne faktura. Vi har selv medbragt computer og andet udstyr for at udføre arbejdet i virksomheden. Vi skriver, at det er urimeligt det der her sker, og at vi bliver nødt til at sætte en grænse her. Vi bliver nu enige om at sende en rykker til virksomheden, hvor vi oplyser, at hvis regningen ikke er betalt inden 10 dage, vil den blive overdraget til inkasso. Samtidig oplyses virksomheden om at de omkostninger der vil komme i forbindelse med inkasso-bureauets og advokatens arbejde med at inddrive kravet, skal betales af virksomheden. Oplysningen på første rykker, om at kravet sendes til inkasso, hvis det ikke er betalt inden 10 dage, sker efter nøje overvejelser fra vores side, blandt andet fordi virksomheden godt vidste, at den ikke kunne betale til tiden, og ikke valgte at informere os. Rykkeren og en ny faktura på de timer der efterfølgende er lagt i virksomheden er blevet afleveret til virksomheden, og vi har fået kvittering fra direktøren på modtagelsen af disse. Disse udgør tilsammen over 70.000 inkl. moms. Virksomheden ønsker nu en afdragsordning, og direktøren er kommet med det første udspil pr. brev. Han starter brevet med igen at bekræfte modtagelsen af rykkeren og den nye faktura.Først redegøres der i brevet for hvilke opgaver vi har afsluttet og hvilke der endnu ikke er afsluttet. Da der jo ingen kontrakt foreligger, mener vi ikke, at dette har den store relevans for vores krav om betaling. Et enkelt af de projekter vi har arbejdet med, kan afsluttes på ca. en uge, hvilket udløser likviditet til ham, og en mindre betaling til os, skriver direktøren. Han foreslår følgende ordning. Ved aftalens indgåelse betales ca. 10.000 til os. Herefter skal vi afslutte den opgave vi har arbejdet på. Når denne opgave er afsluttet, vil vi 14 dage efter han har overdraget den til sin kunde modtage 12.500. Efter yderligere 14 dage, vil restbeløbet falde. Samtidig hører vi for første gang om en frokostordning, som han skriver at have haft udlæg i, og denne beløber sig til 2.000 – 3.000 kroner. Der har aldrig været tale om en frokostordning, og der er ingen aftale om dette. Jeg kan oplyse at frokosten er købt ude hver dag, og sammen med de andre på kontoret skiftedes man til at betale. Dette har på intet tidspunkt haft noget med virksomheden at gøre. Som det ser ud nu, skylder vi en kollega 250 kroner. Virksomheden håber på at opretholde det gode samarbejde fremover, og at vi hurtigst muligt indgår denne aftale, så vi kan komme videre. Vi må indrømme at vi føler os rigtig dårligt behandlet, og synes bestemt ikke at denne situation giver incitament til at udføre mere arbejde for denne virksomhed. Vi har et inkasso-bureau klart til at køre sagen, hvis det skulle komme til dette, hvilket vi selvfølgelig ikke håber. Vi mener dog ikke, at vi kan imødekomme den afdragsordning han har foreslået. Vi sender i morgen et skriftligt svar på hans brev. Vil inden gerne høre hvad jeres mening og erfaring er. Vores egen fornemmelse er, at vi ikke kan stole på denne virksomhed, og at vi ikke skal arbejde mere for den, før han har betalt alle regninger, hvis overhovedet. Med venlig hilsen H&B
|
har selv prøvet det flere gange, det er møj irreterende man fatter ikke folk kan være sådan, bae lade være med at betale. de lover og lover, snakker om hvor god man er, hvor tilfredse de er med en' ( rend mig i røven ) undskyld ordvalget.
mit råd inkasso. i har en god sag ,da han har erkendt han skylder er penge, det er nemlig vigtigt. det næste vigtige er om der er tvister i sagen (provokere for jeres egen skyld ikke tvister frem ) det vil hindre retslig inkasso.
hvis ikke det er en I kender god og kan stole på genne flere år, så hank op I jer selv, find jer ikke i hans ævl. jeg har prøvet at være flink og godtroende, det kostede mig over 40000kr, den gik også på hvis du lige laver det og det så kommer der penge, men nej
har I chekket ham i ribers.
dog mener jeg I ikke må sende noget til inkasse før efter 3 rykker.