Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd angående dårlig betaler og inkasso søges

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg er interesseret i gode råd omkring denne sag. Hvad skal vi være opmærksomme på? Hvad er vores muligheder, og var der noget vi skulle have gjort anderledes?

Jeg har søgt og fundet rigtig mange gode oplysninger på Amino, men synes stadig jeg har bruge noget feedback på denne sag  

Jeg har en I/S virksomhed sammen med 2 andre.

Den ene af os har arbejdet som konsulent ude i en A/S virksomhed i en periode.

A/S virksomheden består af direktøren og en ansat.

Det skal lige nævnes, at der ingen kontrakt er på dette samarbejde, hvilket selvfølgelig er en lærestreg til næste gang.

Jeg vil her beskrive forløbet.

Første regning bliver betalt til tiden.

Anden regning bliver ikke betalt til tiden, og det går op for os, at direktøren længe har vidst, at han ikke kunne betale os. Dette uden at informere os, før betalingsfristen er overskredet.

Vi stopper arbejdet i virksomheden, og udveksler en mail-korrespondance, hvor direktøren forklarer at han har mange store projekter, der lige skal afsluttes før han kan betale, og at han ikke opererer med kassekredit.

Her bliver det også klart, at det er med fuldt overlæg, at han ikke har informeret os om den manglende likviditet i tide, for derfor at få lavet så meget som muligt af os.

Men virksomheden ønsker stadig at benytte sig af vores arbejdskraft, da han mener, at vi passer godt ind i konceptet, og at der er grundlag for et godt samarbejde.

Vi svarer på mailen, at vi ikke synes, hans svar er tilfredsstillende, blandt andet fordi han godt vidste at regningen ikke kunne betales og ikke informerede os. Det er rigtig mange penge for os, og der er jo løbet ekstra timer på udover denne faktura. Vi har selv medbragt computer og andet udstyr for at udføre arbejdet i virksomheden. Vi skriver, at det er urimeligt det der her sker, og at vi bliver nødt til at sætte en grænse her.

Vi bliver nu enige om at sende en rykker til virksomheden, hvor vi oplyser, at hvis regningen ikke er betalt inden 10 dage, vil den blive overdraget til inkasso. Samtidig oplyses virksomheden om at de omkostninger der vil komme i forbindelse med inkasso-bureauets og advokatens arbejde med at inddrive kravet, skal betales af virksomheden. Oplysningen på første rykker, om at kravet sendes til inkasso, hvis det ikke er betalt inden 10 dage, sker efter nøje overvejelser fra vores side, blandt andet fordi virksomheden godt vidste, at den ikke kunne betale til tiden, og ikke valgte at informere os.

Rykkeren og en ny faktura på de timer der efterfølgende er lagt i virksomheden er blevet afleveret til virksomheden, og vi har fået kvittering fra direktøren på modtagelsen af disse.

Disse udgør tilsammen over 70.000 inkl. moms.

Virksomheden ønsker nu en afdragsordning, og direktøren er kommet med det første udspil pr. brev.

Han starter brevet med igen at bekræfte modtagelsen af rykkeren og den nye faktura. 

Først redegøres der i brevet for hvilke opgaver vi har afsluttet og hvilke der endnu ikke er afsluttet.

Da der jo ingen kontrakt foreligger, mener vi ikke, at dette har den store relevans for vores krav om betaling.

Et enkelt af de projekter vi har arbejdet med, kan afsluttes på ca. en uge, hvilket udløser likviditet til ham, og en mindre betaling til os, skriver direktøren.

Han foreslår følgende ordning.

Ved aftalens indgåelse betales ca. 10.000 til os.

Herefter skal vi afslutte den opgave vi har arbejdet på.

Når denne opgave er afsluttet, vil vi 14 dage efter han har overdraget den til sin kunde modtage 12.500. Efter yderligere 14 dage, vil restbeløbet falde.

Samtidig hører vi for første gang om en frokostordning, som han skriver at have haft udlæg i, og denne beløber sig til 2.000 – 3.000 kroner.

Der har aldrig været tale om en frokostordning, og der er ingen aftale om dette. Jeg kan oplyse at frokosten er købt ude hver dag, og sammen med de andre på kontoret skiftedes man til at betale. Dette har på intet tidspunkt haft noget med virksomheden at gøre. Som det ser ud nu, skylder vi en kollega 250 kroner.

Virksomheden håber på at opretholde det gode samarbejde fremover, og at vi hurtigst muligt indgår denne aftale, så vi kan komme videre.

Vi må indrømme at vi føler os rigtig dårligt behandlet, og synes bestemt ikke at denne situation giver incitament til at udføre mere arbejde for denne virksomhed.

Vi har et inkasso-bureau klart til at køre sagen, hvis det skulle komme til dette, hvilket vi selvfølgelig ikke håber. Vi mener dog ikke, at vi kan imødekomme den afdragsordning han har foreslået.

Vi sender i morgen et skriftligt svar på hans brev. Vil inden gerne høre hvad jeres mening og erfaring er.

Vores egen fornemmelse er, at vi ikke kan stole på denne virksomhed, og at vi ikke skal arbejde mere for den, før han har betalt alle regninger, hvis overhovedet.

Med venlig hilsen

H&B

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:06

har selv prøvet det flere gange, det er møj irreterende man fatter ikke folk kan være sådan, bae lade være med at betale. de lover og lover, snakker om hvor god man er, hvor tilfredse de er med en'  ( rend mig i røven ) undskyld ordvalget.

mit råd inkasso. i har en god sag ,da han har erkendt han skylder er penge, det er nemlig vigtigt. det næste vigtige er om der er tvister i sagen (provokere for jeres egen skyld ikke tvister frem ) det vil hindre retslig inkasso.

hvis ikke det er en I kender god og kan stole på genne flere år, så hank op I jer selv, find jer ikke i hans ævl. jeg har prøvet at være flink og godtroende, det kostede mig over 40000kr, den gik også på hvis du lige laver det og det så kommer der penge, men nej

har I chekket ham i ribers.

dog mener jeg I ikke må sende noget til inkasse før efter 3 rykker.

Tilmeldt 14. Apr 07
Skrevet kl. 01:24

Du beskriver her nøjagtig vores fornemmelse. Godt at vide at andre får samme opfattelse som os af denne sag.

Vi holder en pæn tone over for ham, og søger på ingen måde at skabe en dårlig stemning over for ham. Som du netop skriver, så gør det blot mere skade end gavn. 

Vi har ikke chekket ham i Ribers. Vidste faktisk ikke man bare kunne det. Går faktisk heller ikke ud fra at han står der, når han har et A/S selskab, men jeg vil følge op på det.

Angående inkasse på første rykker. Jeg har, ved at læse andre indlæg her på amino, erfaret at man normalt venter med dette til 3. rykker, men at reglerne ikke siger noget om, at man ikke på det på første rykker.

Tak - H&B

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:31

En inkassosag kan nemt blive en lang og træls omgang, især når tingene ikke er dokumenteret i form af en aftale om hvad der skal udføres.

Nægter han at skylde beløbet overfor jeres inkassofirma, så skal det hele en tur i byretten og videre den vej igennem, inden fogedretten til sidst kan gøre udlæg i virksomhedens aktiver, hvis de ikke har råd til at betale jer.

Jeg vil tro at I hurtigere får jeres penge ved at indgå en afdragsordning.

Og hvis denne afdragsordning er nedskrevet med alle de beløb i mener virksomheden skylder jer, så står i betydeligt bedre for at inddrive pengene efterfølgende, hvis jeres kunde ikke betaler, da I nu har en skriftlig aftale omkring hvor meget virksomheden skylder jer, det havde i ikke før.

Og så er der jo mulighed for at udføre yderligere arbejde for virksomheden senere, hvilket der næppe er udsigt til efter en træls inkassosag. - Man kan så altid overveje forudbetaling / løbende betalinger for jeres timer, f.eks. på ugebasis hvis i vil være mere trygge ved det og jeres kunde kan acceptere dette.

Det var ihvertfald den løsning jeg ville vælge hvis det var mig der stod i jeres situation.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 14. Apr 07
Skrevet kl. 10:18

Hej Anders.

Tak for svaret. Som du skriver, vil en inkassosag nemt kunne trække i langdrag, og vi håber selvfølgelig ikke det bliver nødvendigt. Vores plan er i førse omgang at afslå hans udlæg til en afdragsordning. Vi kan simpelthen ikke lægge flere timer hos ham, før alt er betalt, og hans nyopfundne madordning deltager vi ikke i.

Hvad ville i denne sag være en god afdragsordning? Hvor ofte og hvor meget skal han betale? Hvad kan man sætte på regningen af renter og gebyrer, og er disse overhovedet en god ide at tilføje. Jeg tænker her på, hvordan vi kan præsentere en afdragsordning for ham, som han vil godtage.

Jeg tror under ingen omstædigheder, vi kommer til at have et samarbejde med ham i fremtiden, lige gyldigt hvordan denne sag ender, men vi foretrækker selv ikke at smække med dørene. Så alt i alt ville en løsning i fred og fordragelighed være det optimale. Tvivlen nager dog for om denne mulighed er tilstede.

Tak for dit input. Vi har det bestemt med i overvejelserne.

Venlig hilsen

H&B

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 13:19

Jeg kan sige af bitter erfaring, at har du ikke noget på skrift hvor han vedkender sig at have bestilt arbejde hos jer, så kan du makulere fakturaen og kalde det lærepenge. Sørg ALTID for at have samarbejdsaftaler på skrift INDEN du løfter så meget som en finger...

Hvis det ender i retten, er det sandsynligvis en bevisretslig sag og det betydeer at det står og falder med om du har på skrift at du er bestilt til at lave noget for ham.

Og mails med "Nej, hvor er det flot" eller "jeg er glad for vores samarbejde" eller "jeg glæder mig til at komme i gang" tæller - desværre - ikke.

Sådan en fejl som den her begår vi kun en gang - surt at man overhovedet skal begå den, men shit happens...

Og glem det der med "hvis du har kendt ham længe" eller "han virker troværdig" - forstå, at selv din mormor kan tage røven på dig, hvis det går helt galt =P

Hvis han går med til en afdragsordning, så sørg for, at han skriver undeer på, at han hæfter personligt for gælden hvis ikke afdragene overholdes, for så kan han ikke snyde jer med en konkurs. Du kan evt. lade ham komme med et bud på hvordan han hurtigst muligt vil afdrage gælden - og så til gengæld for jeres medgørlighed, skal han være personligt ansvarlig. Vil han ikke det, så er der jo en god chance for at i heller ikke får pengene via afdrag =/

Held og lykke

Mette

Tilmeldt 14. Apr 07
Skrevet kl. 14:06

Hej Mette.

Tak for svaret. Jeg troede faktisk, at når jeg nu pr. brev har hans underskrift på, at han vedgår sig både rykkeren og den nye faktura, så svarede det til, at han vedkender sig at have bestilt en ydelse hos os. Hvordan kan det være at dette ikke er gældende?

Angående afdragsordningen, så har vi jo fået et udspil fra ham, som på ingen måde er tilfredsstillende. Den er beskrevet i det oprindelige indlæg.

Tak for rådet om at få ham til at underskrive at han hæfter personligt. Det vil jeg ved en eventuelt afdragsordning få med.

Venlig hilsen

H&B

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 14:32

H&B:

Hej Mette.

Tak for svaret. Jeg troede faktisk, at når jeg nu pr. brev har hans underskrift på, at han vedgår sig både rykkeren og den nye faktura, så svarede det til, at han vedkender sig at have bestilt en ydelse hos os. Hvordan kan det være at dette ikke er gældende?

Angående afdragsordningen, så har vi jo fået et udspil fra ham, som på ingen måde er tilfredsstillende. Den er beskrevet i det oprindelige indlæg.

Tak for rådet om at få ham til at underskrive at han hæfter personligt. Det vil jeg ved en eventuelt afdragsordning få med.

Venlig hilsen

H&B

Jeg er ikke klar over om brevet er godt nok, du skal have fat i en advokat for at få et sikkert svar på det!

At afdragsordningen ikke er tilfredsstillende forstår jeg godt, men hvis han hæfter personligt, så er det vel ok at vente en måned på pengene?

Mette

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 14:52

Hvis han har bestilt arbejde, vel vidende at de ikke kan betale vil du kunne gå efter ham personligt.

Mit bud er at lave et frivilligt forlig, hvor beløbet afdrages over 6-8 mdr. Hermed erkender han hæftelsen og hvis han misligholder det, er det noget nemmere, da gælden er erkendt.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 15:31

Når han på tryk vedkender sig såvel faktura som rykker og ikke kommer med indvendinger til disse, så er det efter min bedste overbevisning også gældende.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)