Jeg har prøvet at søge på emnet, men har ikke fundet noget der lige passer... så her kommer endnu en tråd, omhandlende rki og opstart af virksomhed. Jeg er netop blevet momsregistreret, og har fået god respons på mine ting fra kunder og potentielle kunder. Jeg har stort set alt på plads, men så kommer der et vigtigt punkt: Banken. Jeg skal have oprettet en bankkonto, med tilhørende netbank. Intet lån, ingen kassekredit. Bare en helt alm. konto, der kan fungere som nemkonto, og hvor kunderne kan indbetale til. Jeg havde - naivt nok - troet at det bare var at ringe til min bank (der desværre hedder DanskeBank), og få det oprettet mod et oprettelsesgebyr. Men nu erfarer jeg, at det koster en del penge at have en erhvervskonto hos dem. Derfor skal jeg finde en anden bank.
Mit problem består i, at jeg desværre stadig står i rki for omkring 20.000 kr, samt hænger med på noget af min ekskærestes gæld, der alt i alt er på ca. 25-30.000 kr. Sidstnævnte betaler han af på hver måned, men jeg står jo stadig med på det. Jeg har betalt en del gæld af igennem en længere periode, og gjort alt hvad jeg kunne for at få det væk. Nu er der kun ovenstående tilbage, samt et banklån.
Jeg har af samme årsag et 30 timers/ugt. job ved siden af min virksomhed. Jeg har valgt ikke at sætte en masse penge i det, og i stedet tage det stille og roligt. Både for at kunne betale det sidste gæld af så hurtigt som muligt, men også for ikke at stifte ny gæld. Men vil det være svært for mig at få lov til at åbne en erhvervskonto i en "fremmed" bank på baggrund af disse oplysninger? Det er som sagt udelukkende en alm. konto, der kan fungere som nemkonto, samt bruges til indbetalinger fra kunder. og så evt. et hævekort. og selvfølgelig en netbank. Jeg er lidt nervøs for at skulle rundt og spørge, da jeg ikke synes det er fedt at stå i rki. Jeg VED at det lukker mange døre, og derfor gør jeg naturligvis alt for at få det bragt ud af verdenen.
Alternativt: Kan man bruge en privatkonto som virksomhedens nemkonto? Jeg har jo allerede min lønkonto som min private nemkonto. Så kan man evt. bruge en anden konto som firmaets nemkonto? Det skal jo bruges, ved momsafregningen etc. |
Hej!
Det kan godt blive svært ja....har en kunde, der lige har fået konto i Nordea, selvom RKI-registreret.
Ellers brug da din private konto, såfremt det er et enkelmandsfirma vi taler om.