Hej, Jeg har længe gået og tænkt på en lille ting, som vedrører opstart er firmaer. Grunden til jeg er kommet til at tænke på dette, er at faktisk alle mine kunder er firmaer med et par år på bagen Det var bare en tanke, og det kunne da være sjovt at høre fra nogen der lige er startet eller skal til det. Jeg har jo ikke selv haft brug for at tænke over det da jeg startede :-)
|
Som nystartet er der mange ting at forholde sig til omkring bogføring, indkøb af varer og en evt. webshopløsning og da man som oftest allerede har en computer, en internetforbindelse og en printer tror jeg at en ekstern IT-afd. ligger langt nede på listen.
Jeg har en fysisk forretning på 25. år og starter nu en webshop i en anden branche, og har derfor lavet en del research omkring emnet webshop. Jeg benytter computer i det daglige forretningsliv, men begreber som SEO og lign. er nyt for mig. For mig har det været påfaldende under min research hvor lidt kundevenlig IT-branchen synes at være for folk uden IT-kendskab. Det er selvfølgelig lidt af et statement, - men prøv at kigge på en side og fjern IT-fagord og indforståede termer og se hvor lidt der bliver tilbage.
CC-data er en af de bedre af slagsen og kan derfor tåle jeg bruger den som eksempel, og lad mig blot nævne én tekst: "ThinkPad R61i er faldet i pris samtidig med at du stadig får en port replikator med UB". Hvad kan jeg bruge den oplysning til, - eller snarere hvad kan jeg som kunde bruge en port replikator med UB til? Hvis jeg skal lege lommepsykolog virker det som om at IT-branchen henvender sig mere til IT-folk og gerne fortæller at "jeg kan altså det her, - og det her - og det her" mere end der fokuseres på kundes behov. Det svarer lidt til at gå i en bagerbutik efter brød uden at kunne få det førend man fået oplæst ekspedientens CV og levnedsforløb og blevet belært om gærets forunderlige verden.
Giv mig nu bare mit brød, for pokker.....
På min første hjemmeside for år tilbage kunne man hos udbyderen uploade en fil af gangen. Jeg tænkte at det måtte kunne gøres bedre, men det tog lang tid før jeg fandt ud af at det jeg søgte var et ftp-program. Jeg tror ikke garvede IT-folk forstår hvad jeg mener med det eksempel, og det er så her hunden ligger begravet. Jeg tror heller ikke man kan lave om på det fra dag til dag.
Så jeg tror der er lang vej til at nystartede finder det naturligt at starte med (og bruge penge på) at få den hjælp udefra omkring IT som CC-data f.eks tilbyder. Uanset hvor fornuftigt det måtte være.