Hej Håber i kan hjælpe mig. En af mine venner starter som selvstændig, han har så spurgt om etableringskonto. Hvordan er reglerne for en etableringskonto. Må man indskyde penge i morgen. Momsregistrerer sig om 14 dage og så hæve af pengene ? og så få fradrag ? Eller hvordan foregår det ? På forhånd tak
bb
|
Du kan indskyde penge når som helst, men du kan tidligst anvende de indskudte midler i det efterfølende år set i forhold til, hvornår indskuddet er fratrukket på selvangivelsen. Dog hvis du gør det i perioden 1. januar til den 14. maj kan du trække indskuddet fra i det foregående skatteår men bruge pengene straks. Fra 1. januar til 14. maj behøver du rent faktisk ikke at indbetale pengene på kontoen, hvis du bruger indskuddet straks - bare trække pengene fra på selvangivelsen. Det er en god ide at have dokumentationen i orden, hvis SKAT vil have det. Der kan være nogle specielle forhold omkring ind- og udbetalinger, som man måske kan få lidt svar på i banken, men generelt er det min erfaring, at bankpersonale ikke er særligt godt informeret om ordningen.
Når du indskylder midler får du fradrag for dem i dine ligningsmæssige fradrag. Når du så "bruger" penge til etableringen genbeskattes du så af pengene. Dog er det kun 60% af beløbet og du skal anføre beløbet under personlig indkomst - efter AM-bidrag. Beløbet du bruger (genbeskattes af) fordeles ligeligt over 10 år.
Der er foretaget nogle beregninger fra tid til anden for at se om det kan svare sig økonomisk (skattebesparelse - genbeskatning). Det afhænger selvfølgelig af dine skatteforhold, men det er ikke noget, der giver store skattebesparelser. Det skal betragtes som en udskudt skattebetaling over 10 år, der giver dig noget likvid råderum.
Jeg regnede selv på det, da jeg etablerede mig og fandt ud af, at det kunne betale sig for mig, så selvom jeg ikke havde behov for pengene, valgte jeg at gøre det - så fik jeg også lidt ekstra støtte fra skattefar.
Der er i øvrigt nogle regler for beregning af max-indskud og hvad du må bruge pengene til. Læs mere på SKATs hjemmeside eller i lov om etableringskonto.
Hilsen Jakob