Hej Aminoer, er netop kommet hjem fra et års halvvejs frivilligt arbejde på en af de skønneste paradis øer i verdenen. Har fået mange kontakter dernede, og som situationen ser ud nu har jeg fået et fantastisk tilbud til at blive "manager" for øen. Dette lyder for godt til at være sandt - men er sandt. Jeg har en del spørgsmål som jeg håber at i vil hjælpe mig lidt på vej med. Jeg vil kort beskrive øen: Øen består af en vidunderlig stor lagune som man næsten kun ser på postkort og i film :) samt 7 strande. Vandet udenfor øen er krystalklart med et rigt dyreliv og koralliv. Øen er 8 km2 hvor ca 70% består af jungle og palmer. Der er 700 indbyggere men overnatningsmuligheder for 2000 gæster. De lokale lever af turister og fiskeri. Det meste er primitiv overnatning men enkelte hoteller og guesthouses findes også på øen eller er det bungalows. MEN: Øen som engang var så meget paradis er blevet vendt til nærmest det modsatte på 15 års turistboom. Der tænkes ikke på affaldssystemer og meget af øen flyder i affald. Den så ellers så før paradis lagune er blevet vendt til en bådhavn med ubadeligt vand og både uden udstødningsrør og max co2 udslip. Øens butikker forhandler kun med kopivarer. Mit og øens ejere har dette som øverste prioritet: - Vi vil genskabe øen så folk virkelig ser den paradis ø det var en gang og oplever det som en paradis ø med lokale mennesker og deres hverdag og IKKE en turistfælde. - formindske turistantallet så det bliver mere eksklusiv og fremstår mere i sit sande jeg. Folk skal betale en fee for at komme ind på øen men ved at de får fuld paradis for pengene. Pengene som er fee vil blive brugt som en slags "ø-kasse" til renovering og renhold af øen. - Vi vil lave et affaldssystem så øen vil være 100% ren og affaldet bliver sorteret og deponeret på den rigtige måde. - Vi vil hjælpe butikkerne med at få ALT hvad der hedder kopi væk og få originalvarer ind. - Vi vil minimere antallet af både og anlægge en havn ved en nordvendt strand så lagunen bliver helt fri Da dette ikke kan gøres gratis søger vi investore. Vi har i tankerne at man kan købe en slags aktie for 200k indtil vi har fundet penge nok til alt. Der er tale om 4 millioner kroner. Hvad investorerne vil få for disse penge er: Et "investor" hotel. der vil blive bygget et hotel hvor investorerne kan bo gratis hele året. Der vil ikke blive lejet ud men hver investor vil få sit helt egen hotelværelse. Det vil sige at de når de vil kan tage på ferie og nyde en af verdens bedste paradis øer hvor alt er på sit rene og man tænker på miljøet samt paradiset. Øens 700 indbyggere er blevet præsenteret for de tiltag som vil komme til øen og ser positivt på det. Der vil blive revet en del bygninger ned og plantet ny jungle. Disse personer som det går ud over er blevet fundet nyt arbejde, nogle på fastlandet og andre på øen. Investorernes penge vil gå til: - affaldsspande med tredelt funktion (glas, brændbart, plastic) på hele øen samt et kompost system og en affaldscontainer som kan transpotere affaldet ind på fastlandet. - CO2 udslip. Bådene vil blive iført med rigtige bådmotorer og ikke bilmotorer uden udstødning. Derudover vil mange både blive kaseret da de fleste af dem er til turister. Der vil blive så der kommer flere ejere om en båd hvorledes de stadig vil tjene lige mange penge. - ny havn samt vej ind til byen (der er ikke motoriserede kørtøjer på øen) - nedrivning af forfaldne bygninger - beplantelse af ny jungle - renovering af byens "vejnet" - plus en masse andre ting som virkelig kommer til at gøre dette til en paradis ø for altid
Vores spørgsmål til jer kære aminoer er: Hvordan finder vi disse investorer? Hvem vil ikke gerne give 200k og få sit eget "hotel" på en af verdens bedste paradis øer med masse af aktiviteter Nogle der kan hjælpe os med et godt design af skraldespande/system så det bliver så effektiv og billigt som muligt? Jeg selv ejer en dansk webshop som kører rigtigt godt og derfor kan jeg gøre dette med ca ½ år på øen og ½ år i Danmark. Håber at få hjælp herinde fra og gode feedbacks og andre ting som kunne være behjælpelige. Der er ikke nogen tidsramme på projektet men der skal snart gøres noget. MVH Christian Madsen |
Hej Christian,
Det må jeg sige...... Det er noget af et ambitiøst projekt du har gang i her
Jeg glæder mig til at følge med i projektet og håber derfor at du holder os opdateret herinde på Amino.
PS. Skulle du/i få en ide om at øen, eller dele af øen, skal drives ved hjælp af vedvarende energikilder er i meget velkomne til at kontakte mig. energi@energi-grossisten.dk
Mvh
Lars Hyldegård