Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Nybegynder" spørgsmål mht opstart af Holdingselskab og Aps..

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer, Håber der er nogen der kan hjælpe! Jeg har søgt lidt rundt herinde og har fået svar på det meste. Jeg mangler bare lige de sidste brikker, inden jeg starter et holdingselskab samt Aps op. Her er nogle "nybegynder" spørgsmål: 1) Når man starter et Holding selskab samt et Aps op, hvor meget skal firmaerne være adskilt? Jeg tænker firmakonto og adresser? Er der andet? 2) Til at begynde med beholder jeg mit fuldtidsjob. I den forbindelse vil alle udgifter blive finanseret gennem min "privatløn". Hvordan gør jeg dette smartest? Skal jeg indbetale til Holdingselskabets firmakonto som giver det videre til Aps? Eller bare direkte til Aps? Kan jeg evt. køre det gennem en iværksætterkonto (tror nok det heddder det) for at få fradrag? 3) Jeg ønsker ikke, at udbetale løn til mig selv fra Aps, før det genererer overskud/indtægt. Som direktør skal man vel have en kontrakt? Kan man altid ændre den, således fx. de første 2 mdr ingen løn og derefter får man x antal kroner hver måned? 4) Hvis man køber et domæne, hvad er smartest? At købe det og beholde det i Aps? Ellers skal man sende det videre til Holding, så det er "sikkert"? 5) Der er mange der taler om de 125000kr i indskud og udligning omkring årsopgørelsen. Nu har jeg ikke tænkt mig at bruge de lånte 125000kr, da det ikke er mine penge men bankens. Det er derfor jeg vil betale alle udgifter gennem mit fuldtidsarbejde, indtil firmaet kan klare sig selv. Så kan de 125000 stå og trække renter ;o) Men spørgsmålet er; Hvis de 125000 bliver ført hen i Holdingselskabet, og der mangler lidt penge når man laver aps regnskab. Kan man så ikke bare føre pengene hen i Aps, som så bliver godkendt og så kan man føre dem tilbage igen til Holding? Jeg kan godt forstå likviditet er vigtigt, men mit firma skal tjene sine egne penge. Desuden vil mit firma aldrig mangle penge, når jeg selv betaler alle udgifter. Er det okay at gøre sådan indtil firmaet kan klare sig selv? 6) Når du har et Holdingselskab samt et Aps som driftselskab - hvem vil i anbefale står som ejer i Aps? Holdingselskabet eller mig selv? Altså skal jeg stå som ejer i Holdingselskabet og Aps eller skal jeg stå som ejer i Holdingselskab som så ejer Aps, som så har mig som direktør? 7) Til jer der har registeret jer som selvstændige, hvor meget papirarbejde er der i starten? Tænkte på at bruge ditselskab.dk til oprettelse og så er det vel kun regnskabet der skal laves 3-4mdr efter? Eller hvad? 8) Hvor ofte skal der laves regnskab i henholdsvis i et Holdingselskab og Aps? 9) Er der nogen der har kendskab til, hvorvidt det er okay, at bruge en firmaadresse (altså fysisk adresse hotel)? Synes at toldogskat nævner, at de vil have stedet du er fysisk? Nu har jeg tænkt mig at have en hjemmeside, som til at starte med ikke behøver den store bemanding. Derfor kan Aps eller Holding lige så godt have en firmaadresse til post? Eller hvad? Håber der er nogen der kan hjælpe! Det vil gøre mig rigtig glad! :o) På forhånd tak for hjælpen!

.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 18:38
Undskyld det er så sammenpresset! Ved ikke hvordan jeg adskiller det mere?

.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 18:47

Selvstændig01:
Undskyld det er så sammenpresset! Ved ikke hvordan jeg adskiller det mere?

(det er hermed gjordt for dig)

Hej aminoer,

Håber der er nogen der kan hjælpe! Jeg har søgt lidt rundt herinde og har fået svar på det meste. Jeg mangler bare lige de sidste brikker, inden jeg starter et holdingselskab samt Aps op. Her er nogle "nybegynder" spørgsmål:

1) Når man starter et Holding selskab samt et Aps op, hvor meget skal firmaerne være adskilt? Jeg tænker firmakonto og adresser? Er der andet?

2) Til at begynde med beholder jeg mit fuldtidsjob. I den forbindelse vil alle udgifter blive finanseret gennem min "privatløn". Hvordan gør jeg dette smartest? Skal jeg indbetale til Holdingselskabets firmakonto som giver det videre til Aps? Eller bare direkte til Aps? Kan jeg evt. køre det gennem en iværksætterkonto (tror nok det heddder det) for at få fradrag?

3) Jeg ønsker ikke, at udbetale løn til mig selv fra Aps, før det genererer overskud/indtægt. Som direktør skal man vel have en kontrakt? Kan man altid ændre den, således fx. de første 2 mdr ingen løn og derefter får man x antal kroner hver måned?

4) Hvis man køber et domæne, hvad er smartest? At købe det og beholde det i Aps? Ellers skal man sende det videre til Holding, så det er "sikkert"?

5) Der er mange der taler om de 125000kr i indskud og udligning omkring årsopgørelsen. Nu har jeg ikke tænkt mig at bruge de lånte 125000kr, da det ikke er mine penge men bankens. Det er derfor jeg vil betale alle udgifter gennem mit fuldtidsarbejde, indtil firmaet kan klare sig selv. Så kan de 125000 stå og trække renter ;o) Men spørgsmålet er; Hvis de 125000 bliver ført hen i Holdingselskabet, og der mangler lidt penge når man laver aps regnskab. Kan man så ikke bare føre pengene hen i Aps, som så bliver godkendt og så kan man føre dem tilbage igen til Holding? Jeg kan godt forstå likviditet er vigtigt, men mit firma skal tjene sine egne penge. Desuden vil mit firma aldrig mangle penge, når jeg selv betaler alle udgifter. Er det okay at gøre sådan indtil firmaet kan klare sig selv?

6) Når du har et Holdingselskab samt et Aps som driftselskab - hvem vil i anbefale står som ejer i Aps? Holdingselskabet eller mig selv? Altså skal jeg stå som ejer i Holdingselskabet og Aps eller skal jeg stå som ejer i Holdingselskab som så ejer Aps, som så har mig som direktør?

7) Til jer der har registeret jer som selvstændige, hvor meget papirarbejde er der i starten? Tænkte på at bruge ditselskab.dk til oprettelse og så er det vel kun regnskabet der skal laves 3-4mdr efter? Eller hvad?

8) Hvor ofte skal der laves regnskab i henholdsvis i et Holdingselskab og Aps?

9) Er der nogen der har kendskab til, hvorvidt det er okay, at bruge en firmaadresse (altså fysisk adresse hotel)? Synes at toldogskat nævner, at de vil have stedet du er fysisk? Nu har jeg tænkt mig at have en hjemmeside, som til at starte med ikke behøver den store bemanding. Derfor kan Aps eller Holding lige så godt have en firmaadresse til post? Eller hvad? Håber der er nogen der kan hjælpe! Det vil gøre mig rigtig glad! :o) På forhånd tak for hjælpen!
Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 18:50
Tak for hjælpen! :o)

.

Tilmeldt 31. Jul 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:35
1) Når man starter et Holding selskab samt et Aps op, hvor meget skal firmaerne være adskilt? Jeg tænker firmakonto og adresser? Er der andet?

Mener med 99% sikkerhed at firmaerne godt kan have samme addresse, de skal selvfølgeligt have hver sin bankkonto.  

2) Til at begynde med beholder jeg mit fuldtidsjob. I den forbindelse vil alle udgifter blive finanseret gennem min "privatløn". Hvordan gør jeg dette smartest? Skal jeg indbetale til Holdingselskabets firmakonto som giver det videre til Aps? Eller bare direkte til Aps? Kan jeg evt. køre det gennem en iværksætterkonto (tror nok det heddder det) for at få fradrag?

Kommer an på om du på sigt forventer at få pengene tilbage, hvis det er tilfældet tror jeg den bedste måde ville være at lave det som gældsbreve, altså at du låner virksomheden nogle flere penge hver måned. Her skal du være opmærksom på at du ikke kan gøre dette uden at pålægge renter. Mener den minimale rentesats er 4% 

3) Jeg ønsker ikke, at udbetale løn til mig selv fra Aps, før det genererer overskud/indtægt. Som direktør skal man vel have en kontrakt? Kan man altid ændre den, således fx. de første 2 mdr ingen løn og derefter får man x antal kroner hver måned?

Ja du skal have en kontrakt da du er ansat i firmaet, du kan selvfølgeligt ændre din løn så ofte som du vil.

4) Hvis man køber et domæne, hvad er smartest? At købe det og beholde det i Aps? Ellers skal man sende det videre til Holding, så det er "sikkert"?

Kan ikke se at det gør den store forskel, men vil mene at det er smartest at købe det igennem aps, da du ellers skal til at flytte det hvis du engang sælger virksomheden. 

5) Der er mange der taler om de 125000kr i indskud og udligning omkring årsopgørelsen. Nu har jeg ikke tænkt mig at bruge de lånte 125000kr, da det ikke er mine penge men bankens. Det er derfor jeg vil betale alle udgifter gennem mit fuldtidsarbejde, indtil firmaet kan klare sig selv. Så kan de 125000 stå og trække renter ;o) Men spørgsmålet er; Hvis de 125000 bliver ført hen i Holdingselskabet, og der mangler lidt penge når man laver aps regnskab. Kan man så ikke bare føre pengene hen i Aps, som så bliver godkendt og så kan man føre dem tilbage igen til Holding? Jeg kan godt forstå likviditet er vigtigt, men mit firma skal tjene sine egne penge. Desuden vil mit firma aldrig mangle penge, når jeg selv betaler alle udgifter. Er det okay at gøre sådan indtil firmaet kan klare sig selv?

Well hvis jeg forstår det her rigtigt så vil du gerne trække pengene ud af aps og tilbage i holding selskabet for på den måde at betale banken hvad du skylder?
Det kan du så vidt jeg ved ikke, da der "altid" skal være minimum 125K i egenkapital i aps, det er de penge der giver dine kreditorer sikkerhed for at der er nogle penge i firmaet. Dog kan du sagtens lave holding selskabet uden at smide andet i det end de 125K som du har i anparter i aps.

6) Når du har et Holdingselskab samt et Aps som driftselskab - hvem vil i anbefale står som ejer i Aps? Holdingselskabet eller mig selv? Altså skal jeg stå som ejer i Holdingselskabet og Aps eller skal jeg stå som ejer i Holdingselskab som så ejer Aps, som så har mig som direktør?

Grunden til at du ønsker at lave både et holdingselskab og aps er vel at du ønsker at få pengene skattefrit ind i holdingselskab, hvis du sælger virksomheden efter 3+ år. Du skal stå som ejer af holdingselskabet og holdingselskabet skal stå som ejer af driftselskabet hvor du så er direktør.   

7) Til jer der har registeret jer som selvstændige, hvor meget papirarbejde er der i starten? Tænkte på at bruge ditselskab.dk til oprettelse og så er det vel kun regnskabet der skal laves 3-4mdr efter? Eller hvad?

Kan jeg desværre ikke svarer på da det altid har været revisore og advokater der har lavet mine selskaber, men du kan sikkert få en revisor til at oprette selskabet for 5-10K DKK.

Alt efter branchen skal du måske import og export registreres. Derudover skal du lave momsregnskab hver kvartal. 

8) Hvor ofte skal der laves regnskab i henholdsvis i et Holdingselskab og Aps?

1 gang om året for begge. 

9) Er der nogen der har kendskab til, hvorvidt det er okay, at bruge en firmaadresse (altså fysisk adresse hotel)? Synes at toldogskat nævner, at de vil have stedet du er fysisk? Nu har jeg tænkt mig at have en hjemmeside, som til at starte med ikke behøver den store bemanding. Derfor kan Aps eller Holding lige så godt have en firmaadresse til post? Eller hvad? Håber der er nogen der kan hjælpe! Det vil gøre mig rigtig glad! :o) På forhånd tak for hjælpen!

Forstår desværre ikke hvad du mener.

Med venlig hilsen
Anders 

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 21:01
Mange tak for dine svar :o) Det er altid rart at få nogle ting på plads. Nu kan jeg bedre få visse ting til at hænge sammen... Jeg prøver at forklare nr. 9 igen. 9) Jeg tror, at det er lettest at forklare, ved at lave et link citycallcenter . dk. (vælg adresse-service) Firmaet er et af mange, der tilbyder, at man låner deres adresse. Den eneste grund til at vælge denne løsning er, hvis man vil holde privatlivet adskilt med forretningen, men ikke lige havde råd til en ordentlig forretningsadresse. Håber det gav mere mening. (prøvede at skrive linket, så de ikke fik "link-point" fra amino.dk). Så det var bare, om der var nogen der viste, om det var ok med skat. Eller måske havde en bedre løsning! :o) Mht. import / export. den havde jeg lige overset lidt. Hvornår er det man skal registreres til det? Hvis jeg har en hjemmeside og sælger til hele verden, men ikke sender noget til kunderne eller importerer noget, skal jeg så stadig registreres som importør/eksportør? Fx. hvis jeg sælger adgang til mit site, så folk kan gå ind og tæle æbler og bananer. (prøver at illustrere, at folk ikke får noget fysisk, af mig). Tak på forhånd!

.

Tilmeldt 31. Jul 08
Skrevet kl. 17:09

Altså med hensyn til import/export registreringen skal den selvfølgeligt kun laves hvis du flytter nogle fysiske produkter mellem din lokation og en uden for DK. Så nej i dit tilfælde.

OK fint nok med punkt 9, kan bare ikke lide ideen med at man vil skjule hvor firmaet bor, men måske bare mig.  

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 20:02
Man skjuler heller ikke firmaadressen. Folk kan møde op der. De vil blive mødt af en receptionist. Hvis nogen vil aflevere noget, så kan de jo gøre det der. Det er som sagt bare indtil man har en "rigtig" firma adresse. Jeg er ikke interesseret i, at have folk rendende på min privat adresse. Nu har jeg ikke noget at skjule, men føler stadig, at når jeg træder ind af hoveddøren derhjemme, så er det familien det drejer sig om. Har ikke fundet noget bedre pt. Hvis der en iværksætter, der har lavet noget bedre, så må de da endelig råbe op! :o) Eller hvis der er nogen der har bedre forslag end et firma hotel...? Jeg lytter gerne... Jeg vil også helst have en rigtig adresse. Men det skal også lige løbe rundt først.

.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 20:04
Og tak mht. import/ export...! Så er det afklaret.. :o)

.

Tilmeldt 31. Jul 08
Skrevet kl. 04:55

Startede selv med et meget lille kontor (50 kvm), har aldrig prøvet det andet så ved ikke om det er value for money.

Derudover kan du godt regne med at det er meget svært at holde familieliv og firma adskildt. 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)