|
"Nybegynder" spørgsmål mht opstart af Holdingselskab og Aps..
.
|
.
(det er hermed gjordt for dig) Hej aminoer,
Håber der er nogen der kan hjælpe! Jeg har søgt lidt rundt herinde og har fået svar på det meste. Jeg mangler bare lige de sidste brikker, inden jeg starter et holdingselskab samt Aps op. Her er nogle "nybegynder" spørgsmål:
1) Når man starter et Holding selskab samt et Aps op, hvor meget skal firmaerne være adskilt? Jeg tænker firmakonto og adresser? Er der andet?
2) Til at begynde med beholder jeg mit fuldtidsjob. I den forbindelse vil alle udgifter blive finanseret gennem min "privatløn". Hvordan gør jeg dette smartest? Skal jeg indbetale til Holdingselskabets firmakonto som giver det videre til Aps? Eller bare direkte til Aps? Kan jeg evt. køre det gennem en iværksætterkonto (tror nok det heddder det) for at få fradrag?
3) Jeg ønsker ikke, at udbetale løn til mig selv fra Aps, før det genererer overskud/indtægt. Som direktør skal man vel have en kontrakt? Kan man altid ændre den, således fx. de første 2 mdr ingen løn og derefter får man x antal kroner hver måned?
4) Hvis man køber et domæne, hvad er smartest? At købe det og beholde det i Aps? Ellers skal man sende det videre til Holding, så det er "sikkert"?
5) Der er mange der taler om de 125000kr i indskud og udligning omkring årsopgørelsen. Nu har jeg ikke tænkt mig at bruge de lånte 125000kr, da det ikke er mine penge men bankens. Det er derfor jeg vil betale alle udgifter gennem mit fuldtidsarbejde, indtil firmaet kan klare sig selv. Så kan de 125000 stå og trække renter ;o) Men spørgsmålet er; Hvis de 125000 bliver ført hen i Holdingselskabet, og der mangler lidt penge når man laver aps regnskab. Kan man så ikke bare føre pengene hen i Aps, som så bliver godkendt og så kan man føre dem tilbage igen til Holding? Jeg kan godt forstå likviditet er vigtigt, men mit firma skal tjene sine egne penge. Desuden vil mit firma aldrig mangle penge, når jeg selv betaler alle udgifter. Er det okay at gøre sådan indtil firmaet kan klare sig selv?
6) Når du har et Holdingselskab samt et Aps som driftselskab - hvem vil i anbefale står som ejer i Aps? Holdingselskabet eller mig selv? Altså skal jeg stå som ejer i Holdingselskabet og Aps eller skal jeg stå som ejer i Holdingselskab som så ejer Aps, som så har mig som direktør?
7) Til jer der har registeret jer som selvstændige, hvor meget papirarbejde er der i starten? Tænkte på at bruge ditselskab.dk til oprettelse og så er det vel kun regnskabet der skal laves 3-4mdr efter? Eller hvad?
8) Hvor ofte skal der laves regnskab i henholdsvis i et Holdingselskab og Aps?
9) Er der nogen der har kendskab til, hvorvidt det er okay, at bruge en firmaadresse (altså fysisk adresse hotel)? Synes at toldogskat nævner, at de vil have stedet du er fysisk? Nu har jeg tænkt mig at have en hjemmeside, som til at starte med ikke behøver den store bemanding. Derfor kan Aps eller Holding lige så godt have en firmaadresse til post? Eller hvad? Håber der er nogen der kan hjælpe! Det vil gøre mig rigtig glad! :o) På forhånd tak for hjælpen! |
1) Når man starter et Holding selskab
samt et Aps op, hvor meget skal firmaerne være adskilt? Jeg tænker
firmakonto og adresser? Er der andet? Mener med 99% sikkerhed at firmaerne godt kan have samme addresse, de skal selvfølgeligt have hver sin bankkonto. 2) Til at begynde med beholder jeg
mit fuldtidsjob. I den forbindelse vil alle udgifter blive finanseret
gennem min "privatløn". Hvordan gør jeg dette smartest? Skal jeg
indbetale til Holdingselskabets firmakonto som giver det videre til
Aps? Eller bare direkte til Aps? Kan jeg evt. køre det gennem en
iværksætterkonto (tror nok det heddder det) for at få fradrag? Kommer an på om du på sigt forventer at få pengene tilbage, hvis det er tilfældet tror jeg den bedste måde ville være at lave det som gældsbreve, altså at du låner virksomheden nogle flere penge hver måned. Her skal du være opmærksom på at du ikke kan gøre dette uden at pålægge renter. Mener den minimale rentesats er 4% 3) Jeg ønsker ikke, at udbetale løn
til mig selv fra Aps, før det genererer overskud/indtægt. Som direktør
skal man vel have en kontrakt? Kan man altid ændre den, således fx. de
første 2 mdr ingen løn og derefter får man x antal kroner hver måned? Ja du skal have en kontrakt da du er ansat i firmaet, du kan selvfølgeligt ændre din løn så ofte som du vil. 4) Hvis man køber et domæne, hvad er
smartest? At købe det og beholde det i Aps? Ellers skal man sende det
videre til Holding, så det er "sikkert"? Kan ikke se at det gør den store forskel, men vil mene at det er smartest at købe det igennem aps, da du ellers skal til at flytte det hvis du engang sælger virksomheden. 5) Der er mange der taler om de
125000kr i indskud og udligning omkring årsopgørelsen. Nu har jeg ikke
tænkt mig at bruge de lånte 125000kr, da det ikke er mine penge men
bankens. Det er derfor jeg vil betale alle udgifter gennem mit
fuldtidsarbejde, indtil firmaet kan klare sig selv. Så kan de 125000
stå og trække renter ;o) Men spørgsmålet er; Hvis de 125000 bliver ført
hen i Holdingselskabet, og der mangler lidt penge når man laver aps
regnskab. Kan man så ikke bare føre pengene hen i Aps, som så bliver
godkendt og så kan man føre dem tilbage igen til Holding? Jeg kan godt
forstå likviditet er vigtigt, men mit firma skal tjene sine egne penge.
Desuden vil mit firma aldrig mangle penge, når jeg selv betaler alle
udgifter. Er det okay at gøre sådan indtil firmaet kan klare sig selv? Well hvis jeg forstår det her rigtigt så vil du gerne trække pengene ud af aps og tilbage i holding selskabet for på den måde at betale banken hvad du skylder? Det kan du så vidt jeg ved ikke, da der "altid" skal være minimum 125K i egenkapital i aps, det er de penge der giver dine kreditorer sikkerhed for at der er nogle penge i firmaet. Dog kan du sagtens lave holding selskabet uden at smide andet i det end de 125K som du har i anparter i aps.
6) Når du har et Holdingselskab samt
et Aps som driftselskab - hvem vil i anbefale står som ejer i Aps?
Holdingselskabet eller mig selv? Altså skal jeg stå som ejer i
Holdingselskabet og Aps eller skal jeg stå som ejer i Holdingselskab
som så ejer Aps, som så har mig som direktør? Grunden til at du ønsker at lave både et holdingselskab og aps er vel at du ønsker at få pengene skattefrit ind i holdingselskab, hvis du sælger virksomheden efter 3+ år. Du skal stå som ejer af holdingselskabet og holdingselskabet skal stå som ejer af driftselskabet hvor du så er direktør. 7) Til jer der har registeret jer som
selvstændige, hvor meget papirarbejde er der i starten? Tænkte på at
bruge ditselskab.dk til oprettelse og så er det vel kun regnskabet der
skal laves 3-4mdr efter? Eller hvad? Kan jeg desværre ikke svarer på da det altid har været revisore og advokater der har lavet mine selskaber, men du kan sikkert få en revisor til at oprette selskabet for 5-10K DKK. Alt efter branchen skal du måske import og export registreres. Derudover skal du lave momsregnskab hver kvartal. 8) Hvor ofte skal der laves regnskab i henholdsvis i et Holdingselskab og Aps? 1 gang om året for begge.
9) Er der nogen der har kendskab til,
hvorvidt det er okay, at bruge en firmaadresse (altså fysisk adresse
hotel)? Synes at toldogskat nævner, at de vil have stedet du er fysisk?
Nu har jeg tænkt mig at have en hjemmeside, som til at starte med ikke
behøver den store bemanding. Derfor kan Aps eller Holding lige så godt
have en firmaadresse til post? Eller hvad? Håber der er nogen der kan
hjælpe! Det vil gøre mig rigtig glad! :o) På forhånd tak for hjælpen! Forstår desværre ikke hvad du mener. Med venlig hilsen Anders
|
|
.
Altså med hensyn til import/export registreringen skal den selvfølgeligt kun laves hvis du flytter nogle fysiske produkter mellem din lokation og en uden for DK. Så nej i dit tilfælde.
OK fint nok med punkt 9, kan bare ikke lide ideen med at man vil skjule hvor firmaet bor, men måske bare mig.
|
|
.
|
.